Als freelancer moet je, naast een aantal vaste klanten, ook altijd een paar prospects op het oog hebben. Heb je dit niet, dan is je bedrijf niet levensvatbaar. Er is geen formule om te berekenen hoeveel vaste en nieuwe klanten je moet hebben voor een goedlopend bedrijf. Je moet dus zelf een balans vinden om de continuïteit van je bedrijf te waarborgen.
 

Een goede balans is belangrijk

Als je nog maar pas als freelancer aan de slag bent, dan zit je misschien met je handen in het haar omdat er nog geen continuïteit bestaat wat betreft opeenvolgende opdrachten. Het kan benauwend werken als er tijdens je huidige opdracht nog niets in het verschiet ligt, terwijl je wel aan acquisitie doet. Maar het kan ook zijn dat je als startende freelancer elke opdracht aanneemt die voorbijkomt. In het begin denk je alles aan te kunnen. Bij wijze van spreken werk je acht dagen per week. Maar op den duur verdwijnt de flexibiliteit en kun je te maken krijgen met stress. Het is dus belangrijk om de juiste balans te vinden.
 

Te veel of te weinig klanten

De ervaring wijst uit dat freelancers de neiging hebben om tussen het ene uiterste en het andere te balanceren. Of ze hebben te weinig klanten, of te veel. Probeer dit te voorkomen. Want als je klantenbestand bestaat uit slechts een of twee klanten, dan loop je altijd het risico dat er één bij je weggaat. Het maakt je kwetsbaar in de zakelijke relatie die je hebt met de opdrachtgever en op termijn kun je financieel in de problemen komen. Maar ook zijn er freelancers die iedere opdracht aannemen die ze kunnen krijgen. Zij krijgen hierdoor een groot klantenbestand. Op den duur kan deze té groot worden. Ze verliezen het overzicht, lopen vast en worden overspannen.

Denk altijd aan de volgende opdracht

Ben je dus met je huidige opdracht bezig, denk dan ook aan wat je hierna gaat doen. Dit is wellicht nog belangrijker! Dus terwijl je bezig bent met een project, moet je ervoor zorgen dat je het volgende project al zo goed als ‘op de plank’ hebt liggen, ook al heb je het nog zo druk. Volg de ontwikkelingen binnen de branche, blijf up-to-date en probeer ergens in te springen als er zich voor jou een speciale gelegenheid voordoet.
 

Heb altijd een paar klusjes achter de hand

Handig is het als je altijd beschikt over een financiële buffer voor het geval er nog geen nieuwe opdracht aan zit te komen. Daarnaast kun je overwegen om tussendoor wat ‘makkelijke’ klusjes te doen. Noem ze ‘schnabbels’. Deze compenseren een eventueel tekort aan grotere opdrachten. Zo kan een freelance secretaresse rapporten of jaarverslagen uittikken, kan een tekstschrijver wat algemene teksten redigeren, kan een webdesigner een aantal websites onderhouden en kan een fotograaf wat bruidsreportages maken. Beschouw deze ‘klusjes’ nooit als minderwaardig. Het kan maar zo zijn dat als je je hier voor de volle honderd procent inzet, er een grotere opdracht uitrolt.
 

Zoek naar een permanente bron van inkomsten

Sommige freelancers weten van deze schnabbels zelfs een permanente bron van inkomsten van te maken, zonder dat ze er dagelijks mee bezig zijn. Denk aan fotografen of illustrators die stockfoto’s of tekeningen leveren. Of zzp’ers die onderhouds- of servicecontracten hebben. Het is zeker de moeite waard om te onderzoeken of er binnen jouw branche zulke mogelijkheden bestaan of te creëren zijn. Het helpt de stress van een freelancer te verlichten of te voorkomen.
 

Beoordeel potentiële klanten

Niet iedere klant is geschikt voor je. Houd dit altijd voor ogen bij je zoektocht naar nieuwe klanten. Beoordeel iedere toekomstige klant en opdracht. Sluit het bedrijf of de klant wel aan bij jouw positionering? Natuurlijk is het goed voor je reputatie als je veel klanten hebt en stelt dit je in de mogelijkheid om kritischer te zijn, maar ga ervan uit dat niet álle opdrachten bij jou en je bedrijf passen. Soms moet je een bepaalde klant laten schieten.


Beoordeel beschikbare opdrachten

Het is dus fijn als je altijd een opdracht in het vooruitzicht hebt. Toch moet je, net zoals je beoordeelt of een klant wel bij je past, beoordelen of de opdracht ook bij je past. Qua tijd én expertise. De opdracht moet in je straatje liggen. En ondanks dat het verleidelijk is om een aantal opdrachten ‘op de plank’ te hebben liggen, moet je er soms een afslaan. De voordelen kunnen namelijk snel nadelen worden als in de praktijk blijkt dat je het niet kunt behappen. Stel je eens voor dat er een opdracht uitloopt waardoor je in tijdnood komt voor de volgende. Vlak de stress niet uit die je hierdoor op den duur kunt krijgen. Het beïnvloedt je gezondheid en in het ergste geval zit je daardoor weken thuis. Je kunt je afspraken niet nakomen en omdat je klanten in de steek moet laten, verpest je je reputatie als betrouwbare partner.
 

Zoek de juiste balans

Probeer als freelancer dus altijd de juiste balans te vinden. Je hebt dan de grootste kans op een goedlopend bedrijf. Zoek geen uitersten op en denk altijd strategisch – maar reëel - na over een volgend project. Blijken prospects vervolgens daadwerkelijke klanten van je te zijn geworden, zorg dan dat je goed met hen kunt omgaan. Klantvaardigheid is essentieel om een succesvol freelancer te worden.