Sorry, u werkt met Internet Explorer 7 of ouder. Hoofdkraan.nl ondersteunt dit niet. Download gratis de nieuwste versie van Internet Explorer.

Veelgestelde vragen

Algemene vragen
Veelgestelde vragen van Opdrachtgevers
Opdracht plaatsen
Na plaatsing van opdracht: reacties bekijken en freelancer kiezen.
Tijdens de opdracht en de freelancer betalen
Uw account
Veelgestelde vragen van Freelancers
Algemene vragen
Account & Publiek profiel
Reageren op opdrachten
Pro abonnement
Aan de slag: Factureren en betaling
Wat is Hoofdkraan.nl?
Hoofdkraan.nl brengt vraag en aanbod van freelancewerk in de zakelijke dienstverlening bij elkaar. Een opdrachtgever, meestal een bedrijf, is op zoek naar een freelancer en plaatst een opdracht. Freelancers reageren op deze opdracht met een offerte waarin zij een uurtarief of een vast bedrag voor de opdracht noemen. De opdrachtgever kiest de meest geschikte freelancer op basis van zijn profiel, referenties en tarief. De opdrachtgever betaalt de freelancer via de site en aan het eind van de opdracht geeft de opdrachtgever de freelancer een referentie.
Kijk even bij 'Over Ons' als u meer wilt weten over de missie en de mensen achter het bedrijf. Als u wilt weten welke kant we opgaan, kijk eens naar onze foto van Hoofdkraan.nl in 2020.
Wat is het verschil tussen Hoofdkraan.nl en andere websites of organisaties?
Tja, waar zullen we beginnen...
  1. Bij Hoofdkraan.nl kunnen opdrachtgever en freelancer veilig met elkaar zaken doen. De betaalservice van Hoofdkraan.nl zorgt ervoor dat beide partijen beschermd zijn. De betaling geschiedt niet direct aan de freelancer, maar loopt via Hoofdkraan.nl. Daarnaast heeft de freelancer de mogelijkheid om de opdrachtgever om een aanbetaling (borg) te vragen. Dit geld komt op de derdenrekening van Hoofdkraan.nl te staan, en wordt uitgekeerd aan de freelancer wanneer de opdracht naar tevredenheid is uitgevoerd. Bij eventuele geschillen bemiddelt Hoofdkraan.nl volgens de geschillenprocedure.
  2. De opdrachtgever geeft de freelancer een cijfer aan het eind van een opdracht op het gebied van kwaliteit, flexibiliteit, communicatie en deadlines. Zo wordt het steeds makkelijker om de meest geschikte partij te vinden.
  3. De site wordt bijna elke dag een stukje beter. Op basis van feedback van gebruikers zoals u passen wij de site constant aan. Dit heeft ertoe geleid dat Hoofdkraan.nl veruit de snelst groeiende site is voor freelancewerk in Nederland. Nog leuker, heel veel ondernemers krijgen hun plannen om een bedrijf op te bouwen gerealiseerd via Hoofdkraan.nl.
Wat zijn de inkomsten van Hoofdkraan.nl?
De inkomsten van Hoofdkraan.nl komen voort uit service fee en abonnementverkoop. Als een freelancer wordt betaald door een opdrachtgever berekent Hoofdkraan.nl een service fee van 3% aan de freelancer. Daarnaast verdient Hoofdkraan.nl aan abonnementen voor de freelancers (voor meer informatie over de abonnementen zie het abonnementenoverzicht).
Wat voor type opdrachten staan er op Hoofdkraan.nl?
Allerlei werkzaamheden in de zakelijke dienstverlening, dus opdrachten die veelal op een kantoor plaatsvinden. Van vertalen tot ontwerpen en van programmeren tot marketingklussen. Sommige opdrachten kunnen bij de opdrachtgever op kantoor gedaan worden, andere kunnen door de freelancer op zijn eigen locatie gedaan worden. Wat wij niet op deze site aanbieden zijn vaste banen of opdrachten voor ZZPers in de zorg of in de bouw.
Staan er op Hoofdkraan.nl ook vacatures voor vaste banen?
Nee. Op Hoofdkraan.nl staan alleen freelance opdrachten.
Kan ik adverteren op Hoofdkraan.nl
Als u wilt adverteren op Hoofdkraan.nl kunt u een mail sturen naar: contact@hoofdkraan.nl.
Zijn er meer websites voor ondernemers en freelancers?
Jazeker! Een rijtje met relevante links voor freelancer maar ook voor opdrachtgevers vindt u op onze linkpagina. Zelf komen wij vaak op Higherlevel.nl en Lancelots.nl.
Wat zijn Matchpoints en hoe kan ik ze verdienen?
Matchpoints is het systeem waarmee wij leden belonen die de site onder de aandacht brengen bij anderen. Op de pagina Matchpoints vindt u een persoonlijke Matchpointlink. Deze link kunt u doorsturen of op uw eigen website plaatsen. Als iemand op deze link klikt en uiteindelijk lid wordt, krijgt u 1 Matchpoint. Als dit nieuwe lid een Pro-abonnement afsluit, krijgt u er nog eens 4 Matchpoints bij. Een Matchpoint is 1 euro waard. Als u meer dan 5 Matchpoints heeft verzameld kunt u ons een mailtje sturen en uitbetaald worden.
Wat betekenen de verschillende opdracht-statussen?
Hoofdkraan.nl werkt met de volgende indicaties om aan te geven wat de status is van een opdracht:
  • Open: Voor deze opdrachten is nog geen freelancer gevonden en freelancers kunnen reageren op deze opdrachten.
  • Gepauzeerd: De opdracht is gepauzeerd omdat er voldoende offertes zijn binnen gekomen. Freelancers kunnen (tijdelijk) niet reageren. Wanneer er geen geschikte kandidaat wordt gevonden, kan de opdracht weer op "Open" worden gezet. Freelancers worden hiervan op de hoogte gesteld.
  • Gesloten: De opdracht is gesloten, freelancers kunnen niet meer reageren.
  • Match!: De opdrachtgever heeft een freelancer gekozen voor een opdracht en de freelancer heeft de opdracht aangenomen.
Waarom zou ik mijn opdracht plaatsen op Hoofdkraan.nl?
Via Hoofdkraan.nl vindt u heel snel een geschikte freelancer tegen een goede prijs. Er zijn duizenden freelancers actief op elk gebied van zakelijke dienstverlening. Als u een opdracht plaatst heeft u in de regel binnen 24 uur een aantal offertes. U kunt deze offertes vergelijken en de meest geschikte freelancer voor uw opdracht kiezen. Het plaatsen van een opdracht en het contact opnemen met freelancers is geheel gratis en vrijblijvend.

Wanneer u een geschikte freelancer heeft gevonden verloopt de betaling via Hoofdkraan.nl. Dit biedt extra veiligheid voor zowel de opdrachtgever als de freelancer. Bij eventuele geschillen treden wij op als bemiddelaar (zie de geschillenprocedure).

Nadat de opdracht is uitgevoerd geeft u de freelancer een beoordeling. Deze is waardevol voor de freelancer omdat het hem of haar helpt om opdrachten binnen te halen. Dit geeft de freelancer tevens een extra reden om zijn best voor u te doen.
Ik zoek een freelancer. Wat doe ik nu?
U kunt op twee manieren een freelancer vinden. Het makkelijkst is om een opdracht te plaatsen. Freelancers zullen dan actief reageren op uw verzoek en u kunt makkelijk een keuze maken. Als u geen opdracht wilt plaatsen kunt u ook bladeren in het freelanceroverzicht. Hier kunt u freelancers zoeken op basis van trefwoorden, referenties, locatie en categorie. Als u niet weet wat het handigst is om te doen, kunt u ons even bellen op 088 827 0000 tijdens kantooruren. Wij helpen u graag om de juiste freelancer te vinden.
Ik wil een opdracht plaatsen. Wat kost dat?
Het plaatsen van een opdracht op Hoofdkraan.nl is gratis voor opdrachtgevers. Freelancers betalen abonnementskosten bij Hoofdkraan.nl om te kunnen reageren. Opdrachtgevers betalen niets voor het werken met een freelancer via Hoofdkraan.nl.
Wat moet er in de opdrachtomschrijving staan?
Over het algemeen geldt, hoe meer informatie u kunt geven des te beter zullen de offertes zijn. Bij designopdrachten is het handig om websites op te geven of voorbeelden bij te voegen van designs die u mooi vindt. Bij een programmeeropdracht is het handig om een uitgebreide specificatie op te geven. Daarnaast is het verstandig om aan te geven wat uw bedrijf doet en wat voor ervaring en opleiding u vereist voor uw opdracht. Als u een offerte wilt met een vaste prijs voor de hele opdracht is het noodzakelijk dat u heel specifiek aangeeft wat voor eindproduct u verwacht. Als u dat niet kunt aangeven kunt u het beste een opdracht plaatsen waarin u een uurtarief vraagt. Alle opdrachten worden anoniem geplaatst, u kunt dus niet de naam van uw bedrijf of een link naar uw website geven.
Hoe zie ik wie er op mijn opdracht reageert?
Als u ingelogd bent op de site, ziet u op uw persoonlijke homepage of er offertes zijn binnengekomen op uw opdracht. Elke keer als er een reactie van een freelancer binnenkomt, ontvangt u ook een email.
Kan ik contact opnemen met een kandidaat voordat ik een keuze maak?
Jazeker. U kunt spreken met verschillende freelancers voordat u een keuze maakt. Klik hiervoor op de knop "Stuur bericht" bij de reactie van de freelancer. U kunt dan een bericht sturen aan de freelancer waar hij of zij vervolgens weer op kan reageren.
Ik wil een factuur betalen, maar mijn bank ondersteunt iDEAL niet.
U kunt het factuurbedrag ook via een overschrijving betalen. Op de contactpagina vindt u de juiste gegevens.
Kan ik na keuze van een freelancer alsnog een andere kiezen?
Ja. U kunt altijd weer een andere freelancer aannemen. Als u de aangenomen freelancer wel al werk voor u heeft laten doen, moet u deze uiteraard betalen.
Ik heb geen kennis van het vakgebied. Hoe kies ik de meest geschikte freelancer?
Bel ons even, wij helpen u graag! Als u meer of echte specialistische begeleiding zoekt in het hele traject dan kunnen wij u ook in contact brengen met een van onze freelance specialisten. Voor de meeste vakgebieden op de site zijn er freelance specialisten die u kunnen helpen om de beste keuze te maken. Zij kunnen u ook helpen met het management van de opdracht als u dat wilt.
Hoe betaal ik de freelancer voor het geleverde werk?
Wanneer de opdracht voltooid is of als er een bepaalde mijlpaal is bereikt, stuurt de freelancer u via Hoofdkraan.nl een factuur. Wanneer u deze factuur heeft betaald kunnen wij de freelancer uitbetalen. Bij langere opdrachten of opdrachten die wat groter uitvallen kan de freelancer u vragen om een aanbetaling (borg). U kunt dit gerust doen. De borg komt terecht in uw tegoed bij Hoofdkraan.nl en wordt verrekend met de factuur die de freelancer u uiteindelijk stuurt.
Hoe en wanneer betaal ik een factuur?
De freelancer die u heeft aangenomen voor uw opdracht kan op ieder moment een factuur naar u sturen. Wij raden aan dat u van tevoren afspreekt wanneer en hoe vaak er facturen worden gestuurd. Bij kleine opdrachten is één factuur achteraf waarschijnlijk de beste oplossing. Bij grotere opdrachten kunt u met de freelancer afspreken om bij het bereiken van een bepaalde mijlpaal of iedere week of maand uit te betalen.
U ziet wanneer u ingelogd bent op de pagina "Mijn Hoofdkraan" het blok "Facturen". Hier staan al uw facturen, en kunt u zien wanneer u deze heeft ontvangen, en welke daarvan al voldaan zijn. Vanuit het facturenoverzicht kunt u ook de facturen betalen. Als u op een factuur klikt krijgt u deze te zien, en kunt u het bedrag direct via iDEAL overmaken.
Wat houdt de borgsom in?
Wanneer u een freelancer heeft aangenomen via de site kan deze u om een aanbetaling (borgsom) vragen. Dit geeft de freelancer extra zekerheid van betaling wanneer de opdracht is afgerond. De borgsom wordt niet direct uitbetaald aan de freelancer, maar blijft bij Hoofdkraan.nl op de derdenrekening staan en wordt van de uiteindelijke factuur van de freelancer afgetrokken.
Welke kosten zijn er verbonden aan de betaling via Hoofdkraan.nl?
Voor een opdrachtgever is Hoofdkraan.nl gratis. Aan de freelancer wordt 3% servicekosten berekend over het uiteindelijke factuurbedrag (excl. BTW). Deze servicekosten worden door Hoofdkraan.nl gebruikt om ondersteuning via email en telefoon te bieden aan freelancers en opdrachtgever. Daarnaast zijn wij constant bezig om de website te verbeteren en worden deze inkomsten gebruikt om de kosten te dekken van online betalingsverkeer.
De servicekosten worden verrekend met de factuur, wanneer deze wordt betaald door de opdrachtgever.
Wat is het Hoofdkraan.nl saldo en waar dient het voor?
Het Hoofdkraan.nl saldo is uw saldo bij Hoofdkraan.nl. Stel dat u borg heeft betaald, maar de opdracht is kleiner uitgevallen dan dit bedrag. Het resterende bedrag blijft dan staan als saldo. U kunt dit saldo gebruiken voor volgende facturen. Wilt u het liever laten terugstorten? Stuur ons dan even een email.
Hoe kan ik een referentie geven?
Op de pagina van uw opdracht vindt u boven de opdrachtomschrijving een oranje button met de tekst "geef referentie". Wanneer u hierop klikt kunt u de freelancer een beoordeling geven van 1 tot maximaal 5 sterren op kwaliteit, snelheid, communicatie en het halen van deadlines. Er is ook een vrij veld waar u extra informatie kunt toevoegen. U kunt alleen een referentie geven wanneer u de betreffende freelancer heeft aangenomen voor de opdracht via de knop bij diens reactie.
Waarom heb ik een account?
Opdrachtgevers hebben een account op Hoofdkraan.nl. Vanuit dit profiel kan de opdrachtgever zijn opdrachten beheren, facturen en betalingen beheren en freelancers vinden.
Waar kan ik mijn factuurgegevens invullen?
Als u uw adresgegevens heeft ingevuld in "Mijn account" voordat de freelancer de factuur opmaakt, komen de gegevens automatisch correct op de factuur.
Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?
U kunt uw wachtwoord wijzigen op de pagina "Mijn account", bereikbaar via het menu rechts wanneer u bent ingelogd.
Hoe kan ik mijn emailadres wijzigen?
U kunt uw emailadres wijzigen op de pagina "Mijn account", bereikbaar via het menu rechts wanneer u bent ingelogd.
Hoe kan ik me inschrijven voor de nieuwsbrief?
Op de pagina "Notificatie-instellingen", bereikbaar via het menu rechts wanneer u bent ingelogd, kunt u aangeven of u geïnteresseerd bent in een nieuwsbrief. De nieuwsbrief wordt gemiddeld een keer per maand verstuurd en houdt u onder andere op de hoogte van wijzigingen op de website.
Hoe kan ik mijn account verwijderen?
Als u inlogt en vervolgens klikt op 'Mijn Account' in het menu rechts, dan kunt u in het tabblad 'Account wijzigen' kiezen om uw account te verwijderen. Wanneer u uw account verwijdert kunt u niet meer inloggen en niets meer doen op de site.
Ik overweeg te gaan freelancen. Waar moet ik aan denken?
Een handig startpunt is onze freelancer informatie site. U hoeft niet uw baan op te zeggen om alvast te proberen hoe het is om te freelancen. U kunt een account aanmaken en het een keer proberen.
Wij zijn een bedrijf in de zakelijke dienstverlening. Kunnen wij ons ook inschrijven als freelancer?
Ja, als (klein) bedrijf kunt u ook van de site gebruik maken. U hoeft geen ZZPer of freelancer te zijn.
Hoe kan ik op de hoogte blijven van nieuwe opdrachten?
Er worden elke dag een heleboel nieuwe opdrachten op de site geplaatst. U kunt automatisch een email ontvangen als er een opdracht bij zit voor uw vakgebied of die een bepaald woord bevat. Om dat in te stellen, gaat u naar Notificatie-instellingen. Hier kunt u de categorieën en trefwoorden waarvoor u notificaties wilt ontvangen kiezen. Op dezelfde plek kunt u de notificatiemails ook weer uitzetten.

U kunt ook op de hoogte blijven van nieuwe opdrachten via Twitter of RSS. Per categorie is er een Twitteraccount beschikbaar, in het Twitteroverzicht kunt u het Twitteraccount voor uw vakgebied vinden. Om geen enkele opdracht van de site te missen kunt u Twitter.com/FreelanceOpdr volgen. Wilt u alleen op de hoogte worden gehouden van algemeen nieuws over Hoofdkraan.nl volg dan Twitter.com/hoofdkraan. Door het RSS logo op de homepage onder de nieuwste opdrachten aan te klikken, krijgt u de RSS feed te zien.
Hoe maak ik een freelancer account aan?
U bent freelancer en wil graag op Hoofdkraan.nl een account aanmaken om op opdrachten te reageren. Een freelancer account kunt u aanmaken via de knop "Inschrijven als freelancer" bovenaan de website. U vult uw gegevens in en ontvangt een email met een bevestigingslink. U klikt op deze linkt en vervolgt het registratieproces. Klikt u niet op de link in de bevestigingsmail dan wordt uw inschrijving niet afgerond.
Wat als ik geen bevestigingslink heb gekregen?
Als u niet binnen enkele minuten de bevestigingslink heeft gekregen kunt u uw spambox controleren. Ook daar geen email? Neem dan contact met ons op.
Waar kan ik mijn gegevens of wachtwoord wijzigen?
U kunt uw gegevens of wachtwoord wijzigen op de pagina "Mijn account", bereikbaar via het menu rechts wanneer u bent ingelogd.
Hoe kan ik mijn emailadres wijzigen?
U kunt uw emailadres wijzigen op de pagina "Mijn account", bereikbaar via het menu rechts wanneer u bent ingelogd. Wanneer u een ander emailadres invult en deze opslaat, ontvangt u een email op het nieuwe adres om de wijziging te bevestigen. Als u niet bevestigt wordt uw emailadres niet gewijzigd.
Wat is het publiek profiel?
Uw publiek profiel is uw visitekaartje en CV op de site. U kunt u publieke profiel aanpassen op de pagina "Publiek profiel", bereikbaar via het menu rechts wanneer u bent ingelogd. Wij adviseren u om uw profiel zo uitgebreid mogelijk in te vullen met een foto en voorbeelden van uw werk. Ook is het mogelijk om een advertentietekst toe te voegen. Deze tekst is zichtbaar voor iedereen en mag daarom geen contactgegevens bevatten. Hetzelfde geldt voor de bijlagen en de profielfoto. Let op: Alleen het profiel van leden met een Pro- of Pro Plus-abonnement is zichtbaar voor anderen.
Welke gegevens in mijn publiek profiel zijn zichtbaar voor anderen?
Alle gegevens in uw publiek profiel zijn zichtbaar voor anderen, behalve uw contactgegevens. Hieronder verstaan wij uw bedrijfsnaam, telefoonnummer, (email)adres en website. Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor opdrachtgevers op wiens opdracht u heeft gereageerd, of opdrachtgevers die hier specifiek om vragen.
Waar moet mijn profielfoto aan voldoen?
De optimale profielfoto is:
  • Een foto van uzelf
  • het liefst vierkant,
  • met een maximale grootte van 2MB en
  • in een van de volgende formats: jpeg, png of gif
Hoe kan ik mijn account verwijderen?

Als u inlogt en vervolgens klikt op 'Mijn Account' in het menu rechts, dan kunt u in het tabblad 'Account wijzigen' kiezen om uw account te verwijderen. Wanneer u uw account verwijdert kunt u niet meer inloggen en niets meer doen op de site.

Wat is het reactietegoed, en hoe werkt het?
Freelancers met een betaald Pro- of Pro Plus-abonnement hebben een reactietegoed en kunnen hiermee reageren op opdrachten. Elke keer als u op een nieuwe opdracht een eerste reactie plaatst wordt u reactietegoed met één verlaagd. U kunt zien hoeveel reactietegoed u nog over heeft door naar 'Mijn Account' te gaan en te kijken bij 'Abonnement'. Als u zich eenmaal voor een opdracht heeft aangemeld, verandert het reactietegoed niet als u met de opdrachtgever communiceert. Het reactietegoed wordt maandelijks automatisch aangevuld.
Waarom kan ik niet reageren op opdrachten?
Alleen leden met een betaald abonnement kunnen reageren op opdrachten. U kunt op ieder moment Pro worden en alsnog reageren.
Hoe ziet een goede reactie eruit?
Opdrachtgevers geven de voorkeur aan een zo compleet mogelijke reactie. Voor freelancers is het daarom belangrijk om een zo goed mogelijke reactie te plaatsen. Zo wordt de kans om aangenomen te worden een stuk groter. Welke aspecten bevat een goede reactie?

  1. Onderbouwde prijs:
    De prijs is een belangrijke factor in de reactie. Opdrachtgevers houden van duidelijkheid. Wanneer de prijs niet duidelijk wordt aangegeven is een opdrachtgever eerder geneigd te kiezen voor een freelancer waarbij hij/zij wel duidelijkheid heeft over hoeveel het gaat kosten. Opdrachtgevers geven dan ook de voorkeur aan een goed onderbouwde totaalprijs inclusief alle kosten (zoals BTW en service fee), zodat het in één oogopslag duidelijk is wat de opdracht ze gaat kosten.
  2. Correcte spelling:
    Spelfouten komen niet professioneel over. Met name wanneer er gereageerd wordt op vertaalopdrachten of het schrijven van teksten kan een opdrachtgever snel afknappen op spelfouten in jouw reactie. Maar ook voor andere opdrachten is het belangrijk dat je de reactie goed nakijkt op spelfouten alvorens deze te plaatsen. Voor een opdrachtgever kan dit de doorslaggevende factor zijn.
  3. Bijlagen:
    Bijlagen kunnen belangrijk zijn voor een reactie, met name voor opdrachten waarin ontwerpen gevraagd worden (bijvoorbeeld voor een logo of website) of voor fotografie opdrachten. Een bijlage laat aan de opdrachtgever zien wat de stijl van de freelancer is en over welke kwaliteiten de freelancer beschikt. Hierdoor zal een opdrachtgever beter kunnen inschatten welke freelancer goed bij hen past. Bij sommige opdrachten zijn bijlagen minder interessant, denk bijvoorbeeld aan een opdracht voor een boekhouder. Bij dit soort opdrachten zullen bijlagen dan ook niet meegewogen worden in ons ranking systeem.
  4. Algemene indruk:
    Tijdens het beoordelen van de reacties wordt er ook gekeken naar de algemene indruk. De algemene indruk omvat de relevantie van de reactie, hoe de reactie is opgebouwd, of deze niet te kort is en of de reactie professioneel overkomt. Als een opdrachtgever bijvoorbeeld aangeeft een website voor Windows te willen laten ontwikkelen en de reactie omschrijft een website voor Apple, zal deze reactie als niet relevant worden beoordeeld.
  5. Goede reputatie:
    Voor opdrachtgevers is de reputatie van een freelancer zeer belangrijk. Hieraan kunnen zij zien hoe goed freelancers in het verleden opdrachten voor andere opdrachtgevers hebben uitgevoerd. Wanneer zij zien dat een freelancer voor zijn vorige opdracht een goede referentie heeft gekregen, straalt dit naar opdrachtgevers vertrouwen uit. Natuurlijk begin je zonder referenties. Wij raden freelancers daarom ook aan om een zo goed mogelijke reputatie op te bouwen door een eerste opdracht voor een lagere prijs aan te bieden en te proberen met deze opdracht een goede referentie te scoren. Met deze goede reputatie is het dan makkelijker om opdrachten binnen te halen voor een hoger tarief. Voor meer informatie over hoe de referenties werken kijk bij Hoe werken de referenties?
Hoe reageer ik op een opdracht?
Als u bent ingelogd op de site en u bekijkt een opdracht met status Open ziet u rechts boven een oranje knop met de tekst ‘reageer/stuur offerte’. Als u hierop klikt, kunt u een offerte schrijven aan de opdrachtgever. Het is verstandig om zo specifiek mogelijk te zijn in uw offerte. Als u niet genoeg informatie heeft om een goede offerte te maken, kunt u het beste wel alvast een prijsindicatie aangeven en vertellen hoe u het aan zou pakken, maar ook aangeven welke extra informatie u nodig heeft om een definitieve offerte te maken.
Waarom kan ik niet mijn uurtarief of juist niet een vast bedrag invullen?
Op Hoofdkraan.nl kan de opdrachtgever uit twee verschillende betalingswijzen kiezen: een vaste prijs voor de hele opdracht, of een uurtarief. De opdrachtgever maakt dus de keuze. In het geval dat u geen uurtarief in kunt vullen heeft de opdrachtgever gekozen voor een vast bedrag. Als dit lastig is omdat u weinig informatie heeft, kunt u ook om meer informatie vragen bij de opdrachtgever.
Ik heb gereageerd op een opdracht, en dan?
Als u heeft gereageerd op één van de opdrachten dan krijgt de opdrachtgever daarvan automatisch bericht. De opdrachtgever kiest een freelancer, of stelt eerst aanvullende vragen. Als de opdrachtgever u of een andere freelancer aanneemt krijgt u daarvan ook bericht. In sommige gevallen hoort u niets van de opdrachtgever. Hoofdkraan probeert de opdrachtgevers wel te stimuleren een opdracht te sluiten wanneer ze iemand uit eigen netwerk hebben gevonden of anderszins niet meer op zoek zijn. Gebeurt dit niet, dan wordt de opdracht uiteindelijk automatisch gesloten.
Waarom worden opdrachten 'anoniem' geplaatst?
Om oneerlijke concurrentie tussen freelancers en een hoop gegoogle naar de opdrachtgevers te voorkomen, zijn de namen van bedrijven, achternamen, telefoonnummers, mailadressen en persoonlijke websites afgeschermd. Het is niet de bedoeling dat freelancers contact gaan zoeken met bedrijven zonder dat anderen er inzicht in hebben.
De opdrachtgevers zijn wel bekend bij Hoofdkraan.nl. Iedereen die een project plaatst voor freelancers heeft ook een account moeten aanmaken en in veel gevallen is er ook telefonisch contact geweest tussen de opdrachtgever en iemand van ons team.
Ik wil eerst overleggen met de opdrachtgever voordat ik een offerte maak omdat ik niet precies weet wat hij wil.
Maakt u zich geen zorgen. Probeer een zo goed mogelijke offerte te maken op basis van de informatie die u heeft. U kunt ook vragen stellen in uw offerte. Als de opdrachtgever serieus geïnteresseerd is zal hij / zij contact met u opnemen. U kunt elkaar dan ontmoeten of op een andere manier meer informatie uitwisselen. Als u of de opdrachtgever dan alsnog besluit om niet met elkaar te werken is dat geen probleem.
Kan ik de site gratis gebruiken?
Als gratis lid kunt u opdrachten bekijken en notificaties ontvangen van nieuwe geplaatste opdrachten die interessant voor u zouden kunnen zijn. Wilt u reageren op opdrachten dan wordt u gevraagd een Pro- of Pro Plus-abonnement af te sluiten
Wat zijn de voordelen van een Pro- of Pro Plus-abonnement?
Als Pro heeft u onder andere de volgende voordelen:
  • Alleen met een Pro- of Pro Plus-abonnement kun u reageren op opdrachten. Met een Pro-abonnement kun u op 40 opdrachten per maand reageren. Met een Pro Plus abonnement kunt u 100 keer reageren.
  • Alleen met een Pro- of Pro Plus-abonnement is uw profiel zichtbaar op de website en kunnen opdrachtgevers u direct benaderen voor opdrachten.
  • Met een Starter- of Pro-abonnement kunt u een beperkt aantal categorieën opgeven voor notificaties. Met een Pro Plus-abonnement is het aantal categorieën onbeperkt.

Ga naar het abonnementen-overzicht voor een overzicht van alle voordelen.

Alle abonnementen hebben een looptijd van een jaar, met een opzegtermijn van 2 maanden. Als er niet uiterlijk 2 maanden voor het einde is opgezegd wordt het abonnement automatisch met een jaar verlengd.

Uw abonnement opzeggen kan via de tab "Abonnement" in Mijn Account.
Ik wil Pro worden. Hoe gaat de betaling?
De betaling van het abonnement gaat via automatische incasso. Dit is mogelijk als u een betaalrekening heeft bij een Nederlandse bank. Aan het begin van elk kwartaal ontvangt u de factuur in uw factuuroverzicht. De factuur wordt 2 weken na de factuurdatum van uw bankrekening geïncasseerd.
U kunt de incasso herkennen aan ons incassant-id: NL91ZZZ343697750000.

Als u geen Nederlands rekeningnummer heeft of het is niet mogelijk om van uw bankrekening automatisch geld te incasseren, dan verzoeken wij u het volledige abonnementsbedrag voor een periode van een jaar inclusief BTW over te maken naar:
Hoofdkraan.nl in Amsterdam
ABN AMRO: 59.38.99.350 - IBAN: NL65ABNA0593899350
BTW nummer: 821662740B01

Bij buitenland betalingen is de volgende informatie nodig:
IBAN: NL65ABNA0593899350
BIC: ABNANL2A

Vermeld uw e-mailadres en ID nummer. Als u meteen Pro wilt worden, mail ons dan meteen even nadat u het geld heeft overgemaakt. Nadat het geld door ons is ontvangen, krijgt u een factuur per mail.

Hoofdkraan.nl is onderdeel van Informa BV, op uw bankafschrift kunnen beide namen voorkomen.
Hoe kan ik mijn abonnement opzeggen?
U kunt uw abonnement zelf via de website opzeggen. Log in en ga via het menu rechts naar "Mijn account" en vervolgens naar het tabblad "Abonnement". Hier kunt u uw abonnement opzeggen. Er wordt automatisch een bevestiging van uw opzegging naar uw emailadres verzonden.
Hoe krijg ik betaald voor mijn werk via Hoofdkraan.nl?
Wanneer u bent aangenomen voor een opdracht, stuurt u de opdrachtgever een factuur via Hoofdkraan.nl nadat de opdracht is afgerond, of wanneer een bepaalde mijlpaal is bereikt. Het beste kunt u hierover afspraken maken met de opdrachtgever. Indien u wenst, kunt u bij aanvang van de opdracht een aanbetaling (borg) aanvragen bij de opdrachtgever. Deze wordt niet direct aan u uitbetaald, maar verrekend met de factuur die u de opdrachtgever uiteindelijk stuurt.

Wanneer u een factuur heeft gestuurd betaalt de opdrachtgever het geld aan Hoofdkraan.nl. Wanneer wij het geld hebben ontvangen krijgt u hiervan bericht en kunt u het bedrag laten uitkeren. Dit kunt u doen door naar ‘mijn Hoofdkraan’ te gaan en te klikken op ‘facturen en saldo’. Helemaal onderaan de pagina bevindt zich een oranje button waar op staat ‘Betaal mij uit’. Wanneer dit is gedaan betaalt Hoofdkraan.nl u zo snel mogelijk uit.
Wat houdt de borgsom in?
Wilt u meer zekerheid nadat u een opdracht heeft geaccepteerd, dan kunt u de opdrachtgever vragen om een aanbetaling in de vorm van een borgsom te storten, zodat u zeker weet dat de opdrachtgever u kan betalen. Indien er een geschil ontstaat tussen de freelancer en de opdrachtgever, kan Hoofdkraan.nl slechts bemiddelen tot het bedrag van de borgsom. Wij raden u daarom aan om een borgsom te vragen van minimaal 50% van het totale bedrag van de opdracht. De opdrachtgever heeft geen reden om dit niet te betalen. Hoofdkraan.nl parkeert dat geld en betaalt het bedrag alleen aan u uit met goedvinding van de opdrachtgever. Let op: U kunt alleen een borg aanvragen wanneer de opdrachtgever u via de site heeft aangenomen.
Hoe kan ik de opdrachtgever factureren?
Op de opdrachtpagina vindt u een knop ‘maak factuur’. Deze knop brengt u naar een formulier waarmee u een factuur kunt maken die via Hoofdkraan.nl verzonden wordt naar de opdrachtgever. Wanneer de opdrachtgever reeds borg heeft betaald wordt dit automatisch verrekend met uw factuur. Bij een grote opdracht is het ook mogelijk om na iedere milestone of iedere week een factuur te sturen. Houd er dan wel rekening mee dat u na het sturen van een factuur opnieuw een borgsom aanvraagt als u dat wenselijk vindt.
Welke kosten zijn er verbonden aan de betaling via Hoofdkraan.nl?
Aan de freelancer wordt 3% servicekosten berekend over het uiteindelijke factuurbedrag (excl. BTW). Deze servicekosten worden door Hoofdkraan.nl gebruikt om ondersteuning via email en telefoon te bieden aan freelancers en opdrachtgever. Daarnaast zijn wij constant bezig om de website te verbeteren en op zoek naar goede opdrachten voor de freelancers. Ook worden deze inkomsten gebruikt om de kosten te dekken van online betalingsverkeer.
De servicekosten worden verrekend met de factuur, wanneer deze wordt betaald door de opdrachtgever. U kunt bij het maken van een offerte en het opstellen van de factuur al rekening houden met deze servicekosten.
Hoe wordt de servicefee berekend?
De servicefee bedraagt 3% van het bedrag dat de freelancer aan de opdrachtgever factureert (ex. BTW).
Wat is het factuuroverzicht en waar dient het voor?
In het factuuroverzicht kunt u eenvoudig facturen versturen, wijzigen en bekijken. Buiten dat kunt u ook een overzicht van uw saldo zien en uit laten keren. In uw saldo worden betalingen van opdrachtgevers gestort. Ook wanneer u matchpoints laat uitbetalen komen deze in het saldo terecht. Wanneer u wordt aangenomen voor een opdracht stuurt u één of meerdere facturen van de gemaakte werkzaamheden tijdens de opdracht en wij verrekenen dit voor de opdrachtgever automatisch met de bedragen die hij al betaald heeft.

Dus bijvoorbeeld: Als de opdrachtgever €500 aan borgsom heeft betaald en de totale factuur is €1000, dan zal de opdrachtgever gevraagd worden om de extra €500 over te maken om de betaling af te ronden. Er wordt vervolgens €1000 in uw saldo gestort.

Hoofdkraan.nl rekent 3% aan servicekosten over het totaalbedrag (ex. BTW) factuur. Deze kosten vertalen wij terug in de werving en selectie van kwalitatief goede opdrachten, administratiekosten, investeringen in de website en service bij eventuele geschillen.

Hoe werken de referenties?
Als een opdrachtgever een freelancer heeft aangenomen en de freelancer heeft de opdracht geaccepteerd gaat de freelancer aan de slag. Als het project is afgesloten wordt aan de opdrachtgever gevraagd om de freelancer een beoordeling te geven. De criteria waarop beoordeeld wordt zijn: flexibiliteit, communicatie, kwaliteit en houden aan deadlines. Daarnaast is er een vrij veld voor andere opmerkingen.
U kunt de referenties die u heeft ontvangen zien in Mijn referenties.