Sorry, u werkt met Internet Explorer 7 of ouder. Hoofdkraan.nl ondersteunt dit niet. Download gratis de nieuwste versie van Internet Explorer.

Grafisch Ontwerper Gezocht? Vind hier de perfecte grafisch ontwerper!

  • Direct toegang tot 7.470 grafisch ontwerpers
  • Binnen 24 uur meerdere offertes
  • Geheel gratis en vrijblijvend
Overzichtelijk, professioneel, groot bestand freelancers, goede feedback via mail, bemiddeling gratis. Jessica, Bussum
Snel te regelen, je bereikt de doelgroep waaruit je iemand zoekt, goede website, ik heb snel de juiste persoon gevonden. DeskFIT, Rotterdam

De volgende bedrijven werken met Hoofdkraan.nl

Hoofdkraan.nl in het nieuws

Maak kennis met enkele van onze zzp'ers

jasper
jasper
hilversum
Uurtarief: €100

Freelance Art director/designer

Mijn naam is Jasper Pol. Freelance artdirector/designer met ruim 20 jaar ervaring bij reclame- en designbureaus. Ik werk voor zowel reclamebureaus als direct voor klanten. Wanneer het nodig is werk ik met een team van copywriters en developers met een passie voor creatie, digital design en branding. Met een no nonsens aanpak lever ik creatieve en innovatieve oplossingen. Sterke ideeën…
Marco
Marco
Amstelveen
Uurtarief: €?

Freelance UX/UI/ Interaction/Interactive Designer

Sinds 2000 werkzaam als interactief designer waarvan de eerste 4 jaar voor reclamebureau (Grey Global) en daarna 4 jaar voor interactief marketing bureau (Bookmark). Na deze 8 jaar bureau ervaring werkzaam als freelance Senior interactive designer. Heb voor de onderstaande klanten en merken mogen werken: KPN-Hi, Telfort, Rhinofly, KPN-Het Net, KPN-Planet, Lemz, The Online Company, Outpost11, Whatsonlewis, Toolkitcommunicatie, UxusDesign, Clay…

Grafisch ontwerper gezocht op freelance – of projectbasis

Het zoeken van een grafisch ontwerper op project- of freelance basis begint bij Hoofdkraan. En als het goed is, eindigt de zoektocht naar een grafisch ontwerper ook daar, met een goede match tussen u als opdrachtgever en de freelancer. De grafisch ontwerper die u nodig heeft, moet waarschijnlijk bepaalde kennis en vaardigheden hebben, passend bij uw opdracht. De man of vrouw die u zoekt, moet niet alleen grafisch gezien een vakman of vakvrouw zijn, maar daarnaast ook in staat zijn uw beoogd eindresultaat te verwezenlijken.
Zoals gezegd, het zoeken en vinden van een grafisch ontwerper begint en eindigt bij Hoofdkraan. En de beste start is een goed omschreven opdracht, die weinig ruimte voor interpretatie laat. Het is namelijk niet alleen in uw belang en dat van de freelancer, maar ook in ons belang als uw de plaatsing van uw opdracht op onze site zo soepel mogelijk leidt tot een geschikte match tussen u en de grafisch ontwerper die u wilt inhuren.


Precies daarom hebben we een lijst met aandachtspunten samengesteld die u kan helpen om een zo gedetailleerd en volledig mogelijke taakomschrijving te formuleren. Deze lijst kan u als opdrachtgever van dienst zijn bij het opstellen van de opdracht, zodat u niets vergeet.

Het principe is simpel: u loopt de volgende vragen één voor één na bij het omschrijven van de opdracht en aan het eind is de briefing voor potentiële grafisch ontwerpers klaar.
 

  1. Welk doel heeft u met de opdracht voor de grafisch ontwerper?
    Hoeveel vrijheid heeft de vormgever, creatief en praktisch gezien, bij het uitvoeren van zijn taak? Zijn er duidelijke grenzen of zelfs een bestaand concept waarbinnen de grafisch designer zich moet bewegen? Het is belangrijk dat de vormgever welk doel u heeft. Moet de graficus bijvoorbeeld een totaal nieuw concept bedenken of verder werken binnen een bestaand raamwerk? Deze zaken zijn van belang omdat de grafisch vormgever daarmee weet wat het uitgangspunt is en vanuit welk oogpunt hij of zij de opdracht moet aangaan.
     
  2. Is de standplaats van de grafisch ontwerper voor de opdracht van belang?
    De locatie of standplaats kan een rol spelen bij het zoeken van een freelancer. Is de grafisch ontwerper gebonden aan uw kantoor of dat van uw klanten? Moet de vormgever reizen tussen standplaatsen? Of kan de opdracht helemaal op afstand worden uitgevoerd?
    Als u met de graficus persoonlijk wilt overleggen om bijvoorbeeld de voortgang van de opdracht te bespreken, dan is het verstandig dit in de opdracht te vermelden. Als er sprake is van één of meerdere gesprekken, dan kunt u ervoor kiezen om in de opdracht een restrictie in te bouwen voor wat betreft de regio waar de vormgever vandaan zou moeten komen. Zo voorkomt u verrassingen achteraf, waarbij onverwacht reiskosten berekend worden door de freelancer.
     
  3. Zijn er specifieke vaardigheden en speciale kennis waarover de grafisch ontwerper moet beschikken?
    Niet iedere grafisch ontwerper beschikt over dezelfde kennis en ervaring. Als u iemand wilt inhuren die iets speciaals moet kunnen is een duidelijke omschrijving in uw opdracht erg belangrijk. Bent u op zoek naar een grafisch vormgever die alles weet van Photoshop? Misschien wilt u iemand die kennis heeft van programma’s zoals InDesign of Fireworks en goed is in “wireframing”? Voordat u de opdracht formuleert, kunt u al eens browsen in de profielen van  de grafisch designers en vormgevers die zich aangemeld hebben bij Hoofdkraan. U ziet dan met welke specialisaties de designers zich presenteren, bijvoorbeeld in de categorie Designer Gezocht.
     
  4. Welke doelgroep bedient u met uw product of dienst?
    U heeft als opdrachtgever waarschijnlijk een bepaalde doelgroep voor ogen met uw product of dienst. Begeeft u zich op een speciale markt of zelfs in een niche markt? Dan kan het van voordeel zijn als de grafisch vormgever affiniteit daarmee heeft. Behalve een algemeen inzetbaar pakket vaardigheden, zijn er grafisch ontwerpers die ervaring hebben met specifieke publieksgroepen, bijvoorbeeld jongeren of hardlopers. Deze affiniteit kan de designer een voorsprong geven bij het uitvoeren van uw opdracht. Dat geldt in nog grotere mate als uw bedrijf of instelling een niche markt bedient. Om maar één voorbeeld te noemen: een fysiotherapiepraktijk kan een breed dienstenpakket hebben, maar er zijn ook fysiotherapeuten die zich speciaal bezighouden met de behandeling van sporters en dansers. Dat betreft dan een heel specifieke doelgroep en als u als opdrachtgever behoefte heeft aan grafisch ontwerper al ervaring heeft met die doelgroep, dan is het handig dat in de opdracht te vermelden. U bereikt hiermee precies de freelancers die u zoekt en u verfijnt hiermee de selectieprocedure. Dat maakt de kans op een of meerdere offertes van geschikte grafisch designers aanzienlijk veel groter.
     
  5. Welke andere kwaliteiten zoekt u in de grafisch ontwerper?
    Zoekt u een grafisch designer die behalve ontwerpen ook nog over andere kwaliteiten beschikt? Dat grafisch ontwerpers verstand hebben van vormgeving, 3D-animaties, applicaties en van een groot aantal softwareprogramma’s, spreekt voor zich. Het creëren (nieuwe) vormen en het spelen met visuele weergaven en beelden is hun vak. Het is echter heel goed mogelijk dat u daarnaast iemand wilt die ook kaas heeft gegeten van bijvoorbeeld systemen voor de mobiele telefoon. Systemen op dat gebied zijn zeer verschillend en grafische vormen voor tablet en mobieltje vragen extra kennis en vaardigheden van de grafisch ontwerper. Is het een pre als de designer op de hoogte is van wat er speelt op de markt? Gaat de designer u ondersteunen op het gebied van marketing en concurrentie onderzoek? Of is het puur en alleen de vormgeving die centraal staat bij uw opdracht?
    Dat vraagt van de grafisch ontwerper inlevingsvermogen en goede contactuele eigenschappen, aangezien hij of zij de voorstelling die u in uw hoofd heeft, gaat vertalen naar een “tastbaar” beeld of zelfs een hele serie beelden.
    Om een ander voorbeeld te noemen van gecombineerde vaardigheden: een grafisch designer die niet alleen grafisch vakmens is, maar die ook een website kan bouwen. Een dergelijke combinatie komt vaker voor dan u wellicht denkt. Kijk ook eens op de site van Hoofdkraan bij de freelancers die zich als niet alleen als grafisch ontwerper aangemeld hebben,  maar ook vermeld zijn in andere rubrieken, zoals webbouwers, PHP-programmeurs en software ontwikkelaars: PHP Programmeur bijvoorbeeld, of website laten bouwen.
     
  6. Met wie gaat de grafisch ontwerper samenwerken?
    Is het de bedoeling dat de designer gaat samenwerken met anderen of is het een opdracht voor slechts één freelancer? Uw bedrijf heeft misschien de beschikking over eigen IT-specialisten, grafici of andere experts met wie de freelancer gezamenlijk de opdracht gaat uitvoeren. Laat dit in de opdracht al weten, want ook hier geldt dat het uitgangspunt voor de grafisch ontwerper heel anders is als hij of zij in een team gaat werken. De designer moet weten wat er verwacht wordt; ondersteuning van een team of is er sprake van een totaalplaatje waarbij de opdracht van begin tot eind door één persoon wordt voldaan? Soms hebben freelancers, dus ook grafisch vormgevers, voorkeur voor teamwerk of juist een voorkeur voor solo opdrachten. Dat kan een belangrijk criterium zijn voor de potentiële kandidaat om wel of niet te reageren op een opdracht. Een criterium dat voor u wederom de selectie vereenvoudigt en u sneller bij de meest geschikte vormgever brengt.
     
  7. Is uw opdracht eenmalig of volgen er meer?
    Het is niet ondenkbaar dat uw opdracht er één is in een reeks die gevolgd wordt door meer opdrachten of zelfs structurele klussen op projectbasis. De beschikbare tijd en de termijn waarop de grafisch vormgever beschikbaar is, is ook weer een criterium voor de freelancer om wel of niet een offerte uit brengen. Grafici die niet al te veel beschikbare uren per week hebben, kiezen vaak liever voor een afgeronde, eenmalige opdracht. Aan de andere kant, designers die meer tijd hebben willen juist graag voor langere tijd voor één opdrachtgever werken. Dat levert op de langere termijn immers meer financiële zekerheid op en is bovendien een kans om langer en diepgravender met een bepaald onderwerp bezig te zijn.
     
  8. Hanteert u een vaste projectprijs of een vast uurtarief voor de grafisch ontwerper?
    Als u benieuwd bent naar de uurtarieven die doorgaans door grafisch vormgevers gehanteerd worden,  kunt u terecht op de diverse profielen van grafische ontwerpers en freelancers in andere disciplines die u vindt op onze site. We willen u er daarbij op wijzen dat een “Starter” niet synoniem is voor “onervaren”. Een ontwerper die bij een reclamebureau heeft gewerkt in vast dienstverband, heeft jarenlange ervaring  als professional. Zo’n vormgever kan na bijvoorbeeld tien jaar besluiten om voor zichzelf te beginnen als ZZP-er of (deeltijd-)freelancer. Met de kennis en ervaring die hij of zij meebrengt berekent de betreffende persoon misschien een hoger uurtarief dan iemand die als Pro is geregistreerd, maar minder ervaren is.

Is uw opdracht klaar en geplaatst op onze site?
Dan wilt u uiteraard zo snel mogelijk reacties en offertes ontvangen van grafisch vormgevers die zich aangesproken voelen door uw opdracht. We hebben bij Hoofdkraan de ervaring dat een complete en gedetailleerde opdrachtomschrijving het beste selectiemiddel is om te komen tot een snelle match. Dat betekent dat u kwantitatief niet per se veel offertes hoeft te verwachten, maar kwalitatief wél de offertes ontvangt van grafisch ontwerpers die geschikt zijn voor uw specifieke opdracht.

Het aantal offertes hoeft dus niet noodzakelijkerwijs bijzonder groot te zijn, want hoe beter u uw opdracht omschrijft, beter u al bij voorbaat selecteert. Met andere woorden: een specifiek geformuleerde, volledige opdracht, levert wellicht minder offertes op, maar de kans dat bij die offertes de geschikte kandidaat voor u zit, is behoorlijk groot.

Hoe maakt u een weloverwogen keuze?
Hoofdkraan weet als geen ander dat opdrachtgevers kosten en baten goed tegen elkaar afwegen. De prijs-kwaliteit verhouding moet in orde zijn, dat geldt voor iedere opdrachtgever. Maar weet wel dat bij het vergelijken van de freelancers het uurtarief niet als hoofdcriterium moet gelden! Ofschoon het heel verleidelijk is, willen we u ervoor behoeden om u uitsluitend te laten leiden door het tarief dat de grafisch ontwerper hanteert. Uurtarieven worden namelijk niet zomaar uit de lucht gegrepen! Een hoger uurtarief van welke freelancer dan ook, dus ook van grafisch ontwerpers, is gebaseerd op ervaring, kennis en vaardigheden. Dat kan zelfs betekenen dat een grafisch designer die duurder is in zijn tarief,  uiteindelijk voor u als opdrachtgever goedkoper blijkt te zijn. Zo’n professional kan bijvoorbeeld de minder tijd nodig hebben of andere kostenbesparende ideeën hebben. Nogmaals: een uurtarief is niet onbelangrijk, maar kijk er in elk geval genuanceerd naar!

We hebben tot slot een aantal zaken op rij gezet die een weloverwogen keuze voor u eenvoudiger kan maken:

  • Hoe is de offerte van toon? Kan de grafisch ontwerper u overtuigen van zijn of haar motivatie? Spreekt de offerte u aan voor wat betreft woordkeus en enthoudiasme?
  • Kan de grafisch ontwerper de kennis en de vaardigheden bieden die u nodig heeft voor uw opdracht?  Heeft de ontwerper affiniteit met en kennis van uw branche, markt of doelgroep?
  • Is er overeenstemming over de locatie waar de grafisch ontwerper de opdracht gaat uitvoeren? Kunt u al afspraken maken over eventuele reiskosten als er sprake is van werken op (verschillende) locatie(s)?
  • Als uw opdracht langer duurt of als u meerdere opdrachten voor één persoon heeft, is het belangrijk dat de grafisch ontwerper een VAR-verklaring heeft. De belastingdienst kan dat vragen van u.
  • Kan de grafisch ontwerper een portfolio en referenties laten zien?
  • Hoe zit de ontwerper in de tijd? Op welke termijn is hij of zij beschikbaar en voor hoeveel uur per week?
  • Kan telefonisch overleg worden gevoerd met de grafisch vormgever en hoe staat dat in relatie tot een eventuele vergoeding?
  • Is het totaalpakket dat de grafisch ontwerper biedt in overeenstemming met uw voorstelling?

Meer informatie over betalen en tarieven kunt u vinden in onze veelgestelde vragen.