Wil je uitbreiden met je bedrijf, dan kun je personeel aannemen. Dit is wel een hele ommezwaai voor jou als freelancer. Je bent immers niet meer ‘alleen’, maar hebt de verantwoordelijkheid over meer mensen. Dit betekent dat je bedrijf tot in de puntjes moet zijn geregeld.
 

Als freelancer je bedrijf uitbreiden

Een van de grote voordelen van het freelancen of zzp’en is dat het veel flexibiliteit biedt qua inkomen en manier van leven. Maar op termijn kun je overwegen om de stap te zetten en vanuit je ervaring als freelancer een bedrijf, compleet met personeel, op te zetten. Met personeel in dienst vergroot je de capaciteit van je bedrijf. Toch is het een misverstand om te redeneren dat je met twee mensen de dubbele capaciteit hebt van één freelancer. Want met personeel krijg je extra werk. Als freelancer had je alleen te maken met het werk voor je klant, maar nu krijg je een volledige baan aan het leidinggeven.
 

Zorg dat je je zaakjes op orde hebt

Naast het leidinggeven, moet je alles regelen omtrent de salarisadministratie, pensioenen, belastingen, ongevallenverzekeringen en contracten. Dit alles komt nauw met personeel in dienst. Verder moet je de administratie op orde hebben. Want als ‘eenpitter’ kon je het je misschien nog wel veroorloven om hiermee wat slordiger om te springen, maar met personeel in dienst moet het bedrijf tot in de puntjes geregeld zijn. Een bedrijf kan alleen maar goed draaien als de organisatie gestroomlijnd is. Of het nu gaat om een geordend klantenbestand, een boekhouding waarin je alles gemakkelijk terugvindt of de manier waarop je de urenregistratie bijhoudt. Als deze zaken niet op orde zijn, dan kun je eigenlijk nog niet uitbreiden.
 

Voordat je de vacature plaatst

Het spreekt voor zich dat je al voordat je het eerste personeelslid aanneemt, op de hoogte bent van al je verplichtingen en verantwoordelijkheden. Heb je je administratie dus netjes op orde, plaats dan niet meteen een vacature. Zet eerst eens voor jezelf op papier wat er allemaal komt kijken bij personeel aannemen. Zorg hierna dat bij de komst van je eerste werknemer, alles vastligt in een arbeidsovereenkomst. In zo’n contract zet je een taakomschrijving en loonafspraken. Houd er ook rekening mee dat je een werknemer bij ziekte en vakantie moet doorbetalen. Afhankelijk van de branche waarin je werkt, zijn hier regels voor opgesteld. Voor een goede cashflow moet je rekening houden met al deze extra uitgavenposten. Ook moet je exact weten waar je verantwoordelijk voor bent. Anders is het een moeilijke opgave om van een eenmansbedrijf over te gaan naar een bedrijf met vast personeel.
 

Deel jouw visie over de bedrijfscultuur

Is het arbeidscontract getekend en komt jouw allereerste werknemer voor zijn eerste werkdag, deel dan meteen jouw visie over het bedrijf. Ieder bedrijf heeft immers zijn eigen cultuur, identiteit. Bij het ene zijn de omgangsvormen informeel, bij het ander formeel. Je kunt stellen dat de sfeer binnen een bedrijf, de houding die je hebt ten opzichte van je medewerkers en je klanten, de prestaties beïnvloedt en dus ook de uiteindelijke resultaten van een bedrijf. Het is dus belangrijk dat je van tevoren nadenkt over de gewenste bedrijfscultuur. Bedenk hoe jij wilt dat personeel met klanten omgaat en bedenk wat jouw waarden en idealen zijn voor het bedrijf. Heb je geen duidelijke visie, dan ontstaat er misschien, als je geluk hebt, vanzelf een klimaat dat de werksfeer positief beïnvloedt. Maar besef ook dat als de bedrijfscultuur anders uitpakt, het erg moeilijk is om deze te veranderen.


Relatie tussen jou en de werknemer

Het is niet verkeerd om een bepaalde autoriteit te bezitten als leidinggevende en een zekere afstand te bewaren tussen jou en je medewerker. Over het algemeen is het beter als je niet al te familiair met personeel omgaat. Doe je dit wel, dan kan het je belemmeren in het leiding en kritiek geven. Zorg dat er duidelijke grenzen zijn in je tolerantie. Komt iemand vaak te laat, voert iemand het werk niet naar behoren uit, is iemand niet servicegericht naar klanten toe, of gaat iemand om de haverklap met je in discussie, dan moet je die persoon daarop aanspreken. Zie je kleinigheden geregeld door de vingers, dan kan het uiteindelijk leiden tot een onhoudbare situatie.
 

Leer je distantiëren

Het uitbreiden van je bedrijf als freelancer, is het maken van een ommezwaai. Je bent met personeel namelijk geen freelancer meer. Waar het bedrijf eerst nog afhankelijk was van jouw expertise, jouw vaardigheden, jouw persoonlijkheid en jouw naam, ben je nu ‘slechts’ een onderdeel. Want als je wilt groeien, dan moet je leren om je van je bedrijf te distantiëren. Jij bent natuurlijk wel de eigenaar, maar je moet naar een punt toe werken waarop je het bedrijf, bij wijze van spreken, ieder moment door een ander kunt laten overnemen – zonder dat jij er bemoeienis mee hebt. Zolang je nog niet in dit stadium bent beland, ben je eigenlijk in je hart nog steeds een freelancer – maar wel één met meer spierballen!

De schaduwzijde van het uitbreiden van een bedrijf is dus dat je er geld en tijd in moet steken. En het kan je veel stress opleveren. Soms werk je maanden aan een stuk door zonder ook maar één vrije dag. Maar lukt het je om – ondanks alle risico’s – je bedrijf succesvol uit te breiden, dan kijk je met veel trots terug op deze prestatie. Want met veel motivatie en doorzettingsvermogen kan het freelancen wel degelijk een goede springplank zijn om door te groeien naar een bedrijf met personeel en een grotere omzet. Vind je personeel aannemen toch nog iets te riskant, dan is het uitbesteden van werk een goede optie om je bedrijf tóch uit te breiden.