Wil je succesvol zijn als freelancer of zzp’er, dan moet je goed kunnen omgaan met klanten. Zo moet je altijd vriendelijk blijven, maar moet je ook eerlijk zijn en stevig in je schoenen staan. Van nature heb je een aantal van deze vaardigheden wel in huis, anderen moet je je eigen maken. Als dit je lukt, dan krijg je gelukkige klanten en misschien wel meer opdrachten.
 

Wees sympathiek en vriendelijk

Als freelancer ben je dienstverlener en dus moet je altijd vriendelijk zijn naar klanten toe. Je hoeft niet meteen een vriendschappelijke relatie op te bouwen, maar het helpt als je een beetje over koetjes en kalfjes kunt praten en je best doet om je klant sympathiek te vinden. Zo win je zijn vertrouwen en dat kan een goede referentie opleveren. Blijf bij een nieuwe klant in het begin enigszins formeel, maar straal wel warmte uit. Het zal wat mensenkennis en ervaring vergen, want iedere nieuwe klant vraagt om een andere manier van benadering.
 

Wees standvastig

Wees als freelancer of zzp’er altijd standvastig: kom voor jezelf op. Sommige klanten kunnen misbruik van je maken, of dit nu met opzet is of niet. Wees dan altijd assertief en standvastig. Klaagt een klant achteraf over de prijs: afgesproken is afgesproken. Te laat betalen: handhaaf de afgesproken betaaltermijn. Komt er iets niet op tijd klaar door de schuld van de opdrachtgever: laat hem de schuld niet op jou afschuiven. Overschrijd hierbij nooit de onzichtbare barrière van standvastigheid naar onbeleefdheid. Want ook al heb je een meningsverschil, blijf vriendelijk. Het is in het belang van jezelf en de klant om conflicten bijtijds te bespreken voordat ze een ongunstige invloed hebben op jullie relatie.
 

Wees eerlijk

Het loont altijd om eerlijk te zijn. Zowel in het normale leven als in het leven van een freelancer. In sommige situaties is dit soms moeilijk en zelfs beangstigend, maar door eerlijk te zijn creëer je realistische verwachtingen en een plezierige relatie. Want als je overdrijft over je expertise of ervaring tegenover een potentiële klant, dan kun je dit later misschien niet waarmaken. En als je de deadline niet haalt en je verzint smoesjes, dan raak je gegarandeerd verzeild in een web van leugens. De meeste klanten voelen feilloos aan wanneer je liegt of de waarheid spreekt. Wil je niet dat ze jou op dezelfde manier behandelen, dan moet je gewoon open kaart spelen.
 

Ken jezelf

Als freelancer kun je alleen maar op jezelf vertrouwen. Het is dus belangrijk dat je een realistisch beeld van jezelf hebt. Ken jouw sterktes en zwaktes en houd hier altijd rekening mee. Beloof dus niet iets waarvan je op voorhand al weet dat je het niet waar kunt maken. Weet je bijvoorbeeld dat je deadlines vaak niet haalt, zorg er dan voor dat de klant hier niet de dupe van wordt. Maak een reële tijdsinschatting en bouw een extra marge in bij de datum van oplevering zodat je wat speling hebt. Als je dus weet waar je tekortschiet, dan kun je er iets aan doen. Maar wees ook weer niet té streng voor jezelf. Niemand is tenslotte perfect. Probeer je zwakke punten te compenseren, terwijl je ondertussen aan verbeterpunten werkt.
 

Kweek een ‘dikke huid’

Soms bekritiseren klanten jou of je werk, of zijn ze niet tevreden over de service die je levert. Wapen jezelf tegen dit soort kritiek. Kweek een ‘dikke huid’ zodat je beter om kunt gaan met negatieve feedback. Als je in staat bent om je gekwetste ego opzij te zetten en open te staan voor opbouwende kritiek, word je professioneler als freelancer. Luister dus rustig en zonder emotie naar kritiek - en aanvaard deze. Of de kritiek nu terecht is of niet. De basis voor je incasseringsvermogen ligt bij je eigen vertrouwen in je expertise en ervaring. Sta open voor verbetering en laat je verrassen als een klant met bepaalde aandachtspunten komt waarover jij nog nooit hebt nagedacht. Misschien blijkt het genoemde wel erg waardevol.
 

Blijf rustig

Als freelancer probeer je alles zo goed mogelijk te doen. Klanten tevreden houden, projecten uitvoeren, prospects vinden… Je staat dus altijd onder druk. Probeer onder alle omstandigheden je kalmte en rust te bewaren. Als een opdracht even niet lekker loopt, als een klant boos is of als het tijdschema uitloopt, is het van onschatbare waarde als je rustig blijft. Een boze klant overleeft dit wel en bij problemen tijdens een opdracht is er vaak wel een oplossing. Door te paniekeren bereik je niets. Herinner jezelf op zulke momenten eraan dat de situatie van voorbijgaande aard is en blijf dus rustig.
 

Heb zelfvertrouwen

Het is belangrijk dat je altijd zelfvertrouwen hebt. Vertrouw op je eigen expertise, je ervaring en je meerwaarde voor de klant. Je wordt immers ingehuurd omdat jij iets kunt wat de klant zelf niet kan. Je wordt gezien als een expert op jouw gebied en je mag je best comfortabel voelen in die rol. Door jouw zelfvertrouwen overtuig je de klant dat hij de beste keuze heeft gemaakt door jou de opdracht te laten uitvoeren. Dit wil niet zeggen dat je moet doen alsof je alles onder de knie hebt als dat niet zo is. Als je iets niet weet, vertel dit dan eerlijk en zeg dat je er later op terugkomt.


Succesvol als freelancer

Heb je alle genoemde vaardigheden onder de knie, dan ben je klantvaardig en kun je in elke situatie goed omgaan met klanten. Het helpt je om een succesvol freelancer te worden. Als je dan ook nog eens rekening houdt met de wensen van de klant, dan bouw je een plezierige, langdurige zakelijke relatie op.