Als freelancer bén je je bedrijf. Gooi eventuele bescheidenheid dus overboord, want je moet jezelf promoten. Omdat je hierin vooral succes wilt hebben en niet zomaar wat wilt doen, is het slim om regelmatig een marketingcyclus toe te passen. Hierdoor leer je of jouw promotie werkt. Het is immers niet zo dat één marketingstrategie voor iedere freelancer en voor iedere doelgroep succesvol is.
 

Pak marketing systematisch aan

Als je je bewust bent van jouw positionering, dan weet je hoe je jezelf en je bedrijf moet neerzetten in de markt. Je weet dan ook wie je doelgroep is. Deze doelgroep benader je vaak al door middel van acquisitie, maar soms is dit niet genoeg en moet je via andere wegen reclame maken voor je bedrijf. Het is aan te raden om de marketing altijd systematisch aan te pakken. Dit is gemakkelijk te doen door een marketingcyclus toe te passen. Zo’n cyclus bevat drie stappen: planning, actie en evaluatie.
 

Duur van een cyclus

Hoe lang een cyclus duurt, hangt af van je agenda. Heb je wanhopig behoefte aan opdrachten, dan zullen de cycli korter en frequenter zijn. Heb je een comfortabel aantal lopende opdrachten, dan zou een cyclus twee tot drie maanden kunnen duren. En heb je een hoge werkdruk vanwege een overvolle agenda, dan kun je de cyclus uitsmeren over zes maanden. Laat de periode echter niet langer duren, want je raakt dan misschien het overzicht kwijt.
 

Stap 1: planning

Tijdens deze eerste stap bekijk je hoe je de doelgroep gaat bereiken. Bedenk wat hun wensen zijn, via welke media je hen het beste kunt bereiken en wat je concurrenten doen. Ga na welke contacten je al hebt en welke strategieën je doelgroep aanspreekt. Maak voor jezelf een tijdsschema en bedenk wanneer je elke strategie daadwerkelijk gaat toepassen. Stel tijdens het maken van de planning ook specifieke, meetbare doelen op. Natuurlijk wil je meer opdrachten, maar omschrijf dit doel niet als ‘ik wil meer opdrachten’, maar schrijf bijvoorbeeld: ‘maak contact met zes nieuwe prospects’. Stel jezelf niet te veel doelen in één keer maar stel er slechts een paar. Een positief resultaat kun je dan gemakkelijk herleiden tot een specifieke strategie.
 

Stap 2: actie

Als je eenmaal je doelen hebt ingepland, dan is het tijd om ze uit te voeren. Probeer iedere week tijd vrij te houden om je te focussen op je marketingstrategie. Je huidige klanten lijken misschien nu wel belangrijker, maar als je geen tijd vrij maakt voor marketing dan krijg je ook geen nieuwe klanten. Dit is dus als het ware werk waar je later de vruchten van kunt plukken! Marketing levert je klanten op die je bedrijf gezond kunnen houden en waar je de komende maanden financieel van kunt profiteren.
 

Stap 3: evaluatie

Je plan van actie moet je achteraf evalueren. Op deze manier kun je het succes meten en kun je leren van je fouten. Was het wel de juiste doelgroep? Heb je ze wel op de best mogelijke wijze benaderd? Heb je je doelen bereikt? Kan deze aanpak ook voor andere doelgroepen gebruikt worden? Wat kun je de volgende keer anders doen of verbeteren? Gebruik je nieuwe inzichten en begin met een nieuwe marketingcyclus.

Heb je elke keer veel tijd nodig voor een marketingcyclus, verminder dan het aantal doelen. Zo wordt de cyclus korter en dit helpt je om beter inzicht te krijgen in wat wel en niet werkt. Door elke keer een marketingcyclus toe te passen, krijg je steeds meer kennis over welke marketing voor jou als freelancer succesvol is. Op den duur zal het de moeite waard blijken te zijn. Denk aan alle nieuwe klanten en opeenvolgende opdrachten die goede marketing je oplevert! Dit alles scheelt je een hoop stress, want wil je een levensvatbaar bedrijf dan is continuïteit van groot belang.