Sorry, u werkt met Internet Explorer 7 of ouder. Hoofdkraan.nl ondersteunt dit niet. Download gratis de nieuwste versie van Internet Explorer.

Designer Gezocht? Vind hier de perfecte designer!

Zoekt u een designer?
Binnen 24 uur meerdere offertes, geheel gratis en vrijblijvend
  • Direct toegang tot 16.772 designers
  • Binnen 24 uur meerdere offertes
  • Geheel gratis en vrijblijvend
Overzichtelijk, professioneel, groot bestand freelancers, goede feedback via mail, bemiddeling gratis. Jessica, Bussum
Snel te regelen, je bereikt de doelgroep waaruit je iemand zoekt, goede website, ik heb snel de juiste persoon gevonden. DeskFIT, Rotterdam
De volgende bedrijven werken met Hoofdkraan.nl
Hoofdkraan.nl in het nieuws
Maak kennis met enkele van onze zzp'ers
Karlijn
Karlijn
Tilburg
Uurtarief: €65
Vormgever in hart en nieren. Laat jouw merk stralen!
Ik ben Karlijn, aangenaam! Enthousiast. Aanpakker. Een vormgever in hart en nieren. Met ruim 15 jaar ervaring in de branche heb ik allerlei klanten van B2B tot B2C mogen bedienen. Na jarenlang mijn creativiteit te hebben ingezet voor verschillende werkgevers, besloot ik mijn hart te volgen en mijn eigen pad te bewandelen als freelance vormgever en interieurontwerper. Enthousiast word ik…
Bastiaan
Bastiaan
Aruba Noord
Uurtarief: €45
Aristocraft Design Schrijf - en Grafisch Design bedrijf
Meet Schrijfbedrijf Aristocraft Design; Ontmoet Bastiaansz. Z.: Copywriter, Tekstschrijver, Tekstdichter, Scenarioschrijver theater/film, Taalliefhebber, Redigeerder teksten, Schrijfcoach, Biografieschrijver. Taal is mijn passie en schrijven maakt mij een gelukkig mens. Zakelijke teksten - en creatief verhalen schrijven doe ik met evenveel plezier! Door mijn enorm rijke bron aan kennis, levenservaring, opleidingen, studies en een onmetelijke fantasie, weet ik beide soorten teksten tot…
Ewout
Ewout
IJmuiden
Uurtarief: €40
Grafisch illustrator
Mijn naam is Ewout van Duijn en sinds enkele jaren actief met het tekenen van uiteenlopende onderwerpen. Mijn specialiteit ligt op het ontwerpen van grafisch werk wat uitstekend past bij boekwerken. graag laat ik mijn portfolio zien. 
Manolito
Manolito
Oisterwijk
Uurtarief: €65
Wordpress, Woocommerce en PHP expert
Ik heb 25 jaar ervaring en ben eigenaar geweest van het bedrijf Clickbizz Internet Solutions, waarmee ik sinds 2000 websites, webshops en webapplicaties heb ontworpen voor kleine en grote opdrachtgevers. In 2000 ben ik begonnen vanaf mijn zolderkamer. Van daaruit ontstond het bedrijf Clickbizz waar ik 23 jaar lang voor ondernemers professionele websites, webshops en webapplicaties ontworpen heb. Sinds juli 2023…
Jos
Jos
Vlissingen
Uurtarief: €75
Ervaren WordPress website programmeur & vormgever
Met jarenlange ervaring en een groot aantal gebouwde websites zorg ik voor een goede website die werkt. Ik ontwerp, programmeer, beheer en, indien gewenst, host ik de site ook. Duidelijke communicatie en meedenken zorgen ervoor dat de website past bij jouw bedrijf en doelen. Ik ben een echte website fanaat, met veel ervaring.
Diederick
Diederick
Amersfoort
Uurtarief: €55
Ik ben een ervaren zelfregisserende videomaker, cameraman / FCP video editor.  Ik werk al meer dan 20 jaar als freelancer voor bedrijven en organisaties, onlinemedia, zowel in Nederland als in het buitenland. Daarnaast ben ik ook voor Tv & documentaires werkzaam, voor vrijwel alle publieke en commerciële omroepen. Met deze ervaring richt ik mij nu ook op video content voor…
Therese
Therese
Wehl
Uurtarief: €55
Grafisch vormgever/DTP-er - Opmaak voor drukwerk en websites
Als Grafisch Vormgever en DTP-er is het mijn passie om creatieve uitingen tot leven te brengen. Of het nu gaat om een logo en huistijlontwerp, folders, flyers, magazines, advertenties, posters of andere offline uitingen, ik ben altijd op zoek naar de perfecte combinatie van beeld en tekst om de boodschap optimaal tot zijn recht te laten komen. Ik vind het…
Alain
Alain
Groningen
Uurtarief: €50
Wordpress & WooCommerce Specialist // Designer
Het creëren van on- en offline communicatie met een no-nonsense aanpak. Precies wat jij wil vertellen en uitstralen. Mensen omschrijven mij als een creatieve duizendpoot, die van alle markten thuis is. Het ontwikkelen van websites/webshops en huisstijlen, daar ben ik gewoon goed in. Daarnaast kan ik jou ondersteunen voor verschillende online marketing doeleinden, van SEO tot het opzetten van e-mail…
Maja
Maja
Amersfoort
Uurtarief: €?
Creatieve Grafisch Vormgever
Creativiteit en oog voor detail vormen de kern van mijn werk als allround grafisch vormgever. Met een sterke liefde voor typografie en visuele storytelling help ik bedrijven en merken om hun boodschap krachtig en onderscheidend over te brengen. Of het nu gaat om logo- en huisstijlontwerp, drukwerk, digitale media of branding, ik zorg ervoor dat elk ontwerp niet alleen esthetisch,…
Sonja
Sonja
Hilversum
Uurtarief: €55
Grafisch Ontwerper, Motion Designer & DTP-specialist
Ontdek de kracht van creatie Metdebrandaris!  Als freelance designer sta ik klaar om samen nieuwe projecten te realiseren. Van logo’s en brochures tot animaties en infographics, én alles ertussenin!  Mijn missie is simpel:  Het creëren van unieke en krachtige projecten die helder communiceren en een blijvende indruk achterlaten.  Mijn aanbod is veelzijdig:  Grafisch Ontwerp: Ik geef je merk een gezicht…

Designer gezocht op freelance basis

Dat klinkt eenvoudig: designer gezocht. Zoekt u een designer op project- of freelance basis, dan moet u eerst helder hebben voor uzelf wat u van zo’n freelancer verwacht. Bovendien is designer een term die voor velerlei uitleg vatbaar is. Wat voor een designer zoekt u? Een modedesigner? Een grafisch ontwerper? Een app designer? Welke vaardigheden moet de vakman of vakvrouw hebben, die straks uw doel gaat verwezenlijken? U ziet dat het plaatsen van een opdracht nogal wat vragen oproept.
Om een en ander in goede banen te leiden, willen we bij Hoofdkraan onze hulp bieden bij het formuleren van een zo duidelijk mogelijke opdrachtomschrijving. We willen namelijk, net als u, dat uw opdracht zo snel mogelijk een succesvolle match tussen u en de designer die u nodig heeft, oplevert.

Daarom hebben we bij Hoofdkraan een aantal zaken op een rij gezet, die u van dienst kunnen zijn bij het zo volledig mogelijk omschrijven van uw opdracht. We gaan er daarbij even van uit dat u een grafisch designer zoekt en hopen dat u met deze  tips en adviezen nog sneller de juiste freelancer vindt.

  1. Hoeveel vrijheid heeft de designer om zijn werk te doen? Zijn er creatieve of zakelijke kaders?
    De grafisch ontwerper kan pas voor u aan de slag als hij of zij weet wat het doel van de opdrachtgever is. Dat doel bepaalt mede hoeveel vrijheid de designer heeft, creatief gezien, maar ook zakelijk gezien. Staat er een raamwerk waarbinnen de ontwerpen moeten passen? Of kan de ontwerper zijn creativiteit helemaal de vrije loop laten? Voor de ontwerper is het soms doorslaggevend bij de beslissing om wel of niet te reageren op een opdracht. De eisen die een vrije opdracht stelt zijn heel anders dan de eisen die worden gesteld aan een ontwerper die bijvoorbeeld  iets moet maken dat naadloos aansluit bij werk van anderen.  
     
  2. Is de locatie waar de designer gaat werken van belang? Kan de opdracht op afstand worden uitgevoerd?
    Waar wilt u dat de designer aan zijn opdracht werkt? Kan hij of zij vanuit zijn of haar eigen werkplek werken of wilt u iemand inhuren voor bij u of bij een klant op kantoor? Als u graag wilt overleggen met de designer om de opdracht te bespreken, is het praktisch als u niet het hele land door hoeft te reizen. En dat geldt voor de ontwerper natuurlijk ook: reiskosten worden gewoonlijk aan de opdrachtgever doorberekend. Als u hierover in de opdracht al helder bent, voorkomt u verrassingen achteraf.
     
  3. Welke specifieke vaardigheden moet de ontwerper in huis hebben?
    Met andere woorden: wat moet de designer kennen en kunnen? Kennis en ervaring verschillen van ontwerper tot ontwerper en misschien zoekt u iemand die een speciale skill in huis heeft. Als u iemand zoekt die – om maar eens iets te noemen – handig is met photoshop of met InDesign, dan kunt u dat uiteraard beter vermelden in de taakomschrijving.  Voor uw eigen informatie kunt u voordat u de opdracht gaat schrijven, al een kijken op onze Hoofdkraan site naar de profielen van reeds aangemelde grafisch designers om te zien met welke speciale vaardigheden de freelancers zich profileren, bijvoorbeeld in de categorie Grafisch Ontwerper Gezocht.
     
  4. Heeft u behoefte aan een designer die thuis is bij een bepaalde doelgroep of in een bepaalde branche?
    Als u als opdrachtgever met uw ontwerp een specifieke doelgroep wilt bereiken of op een zeker deel van de markt mikt, is het handig als u een ontwerper treft die daar ervaring mee heeft. En niet alleen ervaring, maar ook feeling of affiniteit daarmee heeft. Richt u zich met name op jongeren van 12 tot 18 of op ouderen boven de vijftig? Verkoopt u geurtjes of hoesjes voor de mobiele telefoon? Ontwikkelt u games of app’s voor de zakelijke markt? Vermeld dat wat u doet en de doelgroep op wie u zich richt in de opdracht. Een designer die al voorkennis heeft en weet waar u naartoe wilt, zal eerder geneigd zijn om op uw opdracht te reageren. Aan de andere kant zal een ontwerper die totaal niets heeft met uw product of uw publiek waarschijnlijk geen offerte uitbrengen. Wellicht wilt u zelfs zo ver gaan om te stellen dat designers zonder ervaring met uw doelgroep of product, niet hoeven te reageren. Dit is een onderscheidend criterium, dat de selectie een stuk eenvoudiger maakt. Het vergroot in elk geval de kans dat u een designer treft die past bij uw opdracht.
     
  5. Wat moet de designer nog meer kunnen, behalve zijn vak van grafisch ontwerper beheersen?
    Grafisch designers hebben verstand van vormgeving in het algemeen. Maar ook van 3D-applicaties, Fireworks en van andere ontwerpprogramma’s. Hun vak is het om te spelen met vorm en visuele aspecten. Maar misschien wilt u een designer die daarnaast ook kennis heeft van de mobiele telefoonmarkt en van de verschillende android-systemen. Een ontwerper die verder kijkt dan het product dat hij of zij maakt, kan voor u aantrekkelijk zijn. Een ontwerper die ook marketingstrateeg is of precies weet hoe je social media in kunt zetten, kan een waardevolle meerwaarde voor u hebben. Gaat het om meer dan alleen het omzetten van een idee in een grafisch ontwerp, dan heeft u een ontwerper nodig die begrijpt waar het bij u om draait en dat ook weet te vertalen naar het plaatje dat u voor ogen heeft. Of een hele reeks plaatjes!

    Maak in uw opdracht duidelijk welke toegevoegde waarde u verwacht van de freelancer die u zoekt. Moet de designer een logo kunnen ontwerpen en bovendien een website kunnen bouwen en onderhouden? Dan is het goed om eens te zien met welke vaardigheden de aangemelde designers op de Hoofdkraan site geregistreerd zijn. Bovendien loont het de moeite om ook eens te browsen door de profielen van mensen die met een ander vak geregistreerd zijn, maar uw opdracht prima zouden kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld  de rubriek met website bouwers, PHP-programmeurs en software ontwikkelaars: Freelance Sectoren  bijvoorbeeld, of Webdesigner Gezocht.
     
  6. Met wie gaat de designer samenwerken? Of is het een opdracht voor één ontwerper?
    Het is voor de designer zeker belangrijk om te weten of er anderen aan hetzelfde ontwerpproject deelnemen. Gaat de freelancer alleen aan de slag of gaat hij met een heel team of met een klein aantal personen samenwerken? U beschikt misschien over eigen IT-specialisten en de designer gaat daarin ondersteunend of aanvullend zijn of haar diensten (tijdelijk) aanbieden. Voor freelancende grafisch ontwerpers die een voorkeur hebben voor het werken in een team, kan dat een pluspunt zijn. Maar het kan anderzijds ook voorkomen dat iemand een uitgesproken voorkeur heeft om in zijn eentje te werken. Dit is eveneens een selectiecriterium dat de selectieprocedure aanzienlijk kan verfijnen. Het is misschien niet bepalend bij het al of niet uitbrengen van een offerte, maar het kan een grote rol spelen.
     
  7. Betreft het een éénmalige ontwerp opdracht of wilt u een langere samenwerking met de designer?
    Dit punt sluit enigszins aan bij wat er al onder vraag 6 staat. Werkt een ontwerper al samen met een of meerdere vaste opdrachtgevers, dan zit hij hoogstwaarschijnlijk niet al t ruim in zijn tijd. Zo’n freelancer zal eerder kiezen voor een eenmalige, korte opdracht. Heeft de designer echter graag een ontwerpopdracht die op projectbasis plaatsvindt en langer gaat duren, dan zal hij graag reageren op een opdracht die gericht is op de iets langere termijn.
     
  8. Wilt u de designer per uur betalen of wilt u een projectprijs afspreken?
    Als u wilt weten of de designer in uw budget past, kunt u de gangbare uurtarieven vergelijken waarmee de designers zich aangemeld hebben. Op onze Hoofdkraan site vindt u een overzicht van registreerde designers (en andere freelancers), dat u  kunt raadplegen.

    We willen er u wel op wijzen dat een starter, niet per se een onervaren designer hoeft te zijn. Als een ontwerper tien jaar op de designafdeling van een bedrijf heeft gewerkt en zich daarna pas als zelfstandig ontwerper heeft gevestigd, zal hij zich misschien profileren als starter, terwijl het in feite gaat om een zeer ervaren freelancer. Een hoger uurtarief kan met de kennis en ervaring van de betreffende ontwerper samenhangen. Vandaar dat starters soms een hoger uurtarief berekenen en ervaren mensen een lager uurtarief hanteren.

U heeft uw opdracht geformuleerd en geplaatst op Hoofdkraan.nl
Hoeveel offertes kunt u verwachten? Geldt hier de regel: hoe meer hoe beter? Zeker niet! Een groot aantal offertes is niet meteen een garantie dat daar de designer van u keuze bij zit. Als u uw opdracht precies en volledig omschreven heeft, zal het aantal aanbiedingen waarschijnlijk kleiner zijn dan wanneer u de opdracht heel ruim formuleert. Hoe specifieker de briefing is, hoe gerichter de offertes zullen zijn. Dat betekent dat de kans dat daar de juiste designer voor uw opdracht bij zit, aanzienlijk vergroot wordt. Uw opdracht is dus al een eerste selectie instrument, voor zowel u als de potentiële ontwerper.

Hoe maakt de een keuze uit de offertes die u krijgt?
Natuurlijk is het voor de hand liggend om allereerst te kijken naar de kosten. Het uurtarief dat de designer hanteert, is voor opdrachtgevers heel belangrijk als selectiecriterium. Laat u echter niet verleiden tot het baseren van een keuze uitsluitend op het tarief van de freelancer!
Grafici, ontwerpers en designers die hogere tarieven berekenen, doen dat op grond van hun vakkennis en ervaring. Een duurdere designer kan uiteindelijk minder kosten, doordat hij of zij sneller en efficiënter kan werken dan een minder ervaren, goedkopere, ontwerper. Het uurtarief is uiteraard van belang bij het maken van een keuze, maar zou niet het doorslaggevende argument moeten zijn.

Hoofdkraan geeft u een paar punten ter overweging bij het maken van een weloverwogen keuze:

  • Hoe is de toon van de offerte? Kan de ontwerper u duidelijk maken wat zijn of haar motivatie is om te reageren? Woordkeus en toon kunnen belangrijk zijn voor de bekende eerste “klik” tussen u en de freelancer.
  • Heeft de grafisch ontwerper het totale pakket? Zijn de kennis en de vaardigheden aanwezig die u voor uw specifieke opdracht nodig heeft? Hoe is het bijvoorbeeld met de affiniteit van de designer met uw branche of doelgroep?
  • Werkt de ontwerper op locatie werken als dat gevraagd wordt? Hoe gaat hij of zij om met eventuele reiskosten in geval er sprake is van een andere of meerdere locatie(s)?
  • Heeft de freelancer de beschikking over een VAR-verklaring? Dat is van belang als u een langere samenwerking aangaat of meerdere opdrachten aan de designer gaat toebedelen.
  • Kan de designer een portfolio, getuigschriften, of referenties overleggen?
  • Is de grafisch designer meteen beschikbaar? En voor hoeveel uur per week?
  • Berekent de ontwerper u het uurtarief voor eventueel telefonisch overleg?
  • Hanteert de designer algemene voorwaarden?
     

Meer informatie over betalen en tarieven kunt u vinden in de veelgestelde vragen