Sorry, u werkt met Internet Explorer 7 of ouder. Hoofdkraan.nl ondersteunt dit niet. Download gratis de nieuwste versie van Internet Explorer.

Designer Gezocht? Vind hier de perfecte designer!

  • Direct toegang tot 8.224 designers
  • Binnen 24 uur meerdere offertes
  • Geheel gratis en vrijblijvend
Overzichtelijk, professioneel, groot bestand freelancers, goede feedback via mail, bemiddeling gratis. Jessica, Bussum
Snel te regelen, je bereikt de doelgroep waaruit je iemand zoekt, goede website, ik heb snel de juiste persoon gevonden. DeskFIT, Rotterdam

De volgende bedrijven werken met Hoofdkraan.nl

Hoofdkraan.nl in het nieuws

Maak kennis met enkele van onze zzp'ers

Maddie
Maddie
Tilburg
Uurtarief: €65

Full service internet- en reclamebureau

Solid Results BV. Een full-service on- en offline reclamebureau. Klein met korte lijnen. Snel en dienstbaar. Uniek door het brede scala aan disciplines wat wij bieden. We houden ons bezig met Multimedia Design; een verzamelnaam voor vele disciplines. Zowel voor online projecten als voor offline producties. Zo houden wij producties betaalbaar voor onze klanten. Ons team bestaat uit vakmensen die…
Donald
Donald
Den Haag
Uurtarief: €45

Animatie, Visualisatie en (Web)Design

Vormgeven gaat over visie en keuzes maken. Als ontwerper ga ik voor het combineren van technische en artistieke kwaliteiten; esthetiek en efficiëntie in één. Ik ben een vormgever met ervaring in het maken van 2D/3D Visualisaties, Animatie en Ontwerpen in de vorm van Websites, Maquettes en Prototypes.
Dylan
Dylan
Beverwijk
Uurtarief: €35

Grafisch Vormgever & Webdesigner

WO Lease is een creatief internet bureau gespecialiseerd in Websites & Grafisch vormgeving. Wij onderscheiden ons van andere internetbureaus door te focussen op innovatieve en effectieve oplossingen. Wij zijn ook pas tevreden als we iets unieks hebben neergezet wat andere bedrijven in deze sector niet hebben. Wij willen het WO(w)! effect bereiken door oplossingen te ontwikkelen die doen verbazen. Gewoon…
Robert
Robert
Hilversum
Uurtarief: €60

grafisch ontwerper/dtp-er, technisch en creatief

Ik ben een zeer ervaren grafisch vormgever/dtp-er op het gebied van offline-media. Zo geef ik vorm aan magazines, brochures, folders, flyers, huisstijlen, etc. Eigenlijk alles wat maar gedrukt of geprint wordt maar ook een interactieve pdf voor bijv. online gebruik is mogelijk. Opdrachtgevers heb ik door het hele land waarvoor ik prima vanuit de eigen studio aan huis aan de…
Ruben
Ruben
Zwolle
Uurtarief: €35

Illustrator & Beeldend Kunstenaar

Mijn naam is Ruben Bruggeling, een gepassioneerd en enthousiast Illustrator en Beeldend Kunstenaar. Met een aantal jaar aan diverse creatieve ervaring waaronder het illustreren voor tijdschrift en krant, verschillende design en opmaak werkzaamheden, en het vormgeven van creatieve projecten biedt ik een breed scala en unieke mogelijkheden voor het leveren van beeld. Daarnaast houdt ik mij bezig met het autonome…
Mirjam
Mirjam
Ede
Uurtarief: €50

Vormgeving | Animatie | Illustratie

Verrassende ontwerpen maken, dat is mijn passie! Van een animatie over een reorganisatie tot aan een schilderij van iemands zoon of dochtertje. Ik maak het liefst zoveel mogelijk verschillende dingen. Die variatie geeft me nieuwe inzichten en verschillende perspectieven. Dáárom ben ik in 2012 mijn eigen bedrijf gestart. Daarnaast ben ik sinds juni 2014 ook parttime te vinden bij een…
Wiebe
Wiebe
Geheel Nederland
Uurtarief: €?

Webdesign, Wordpress, Huisstijl- en Logo Ontwerp, Joomla

Als Full Service Internet- en Marketingbureau verzorgen wij naast het bouwen van Adwords reclamecampagnes, websites en webshops ook de domeinregistratie en het hosten voor onze klanten. Enkele klanten van ons; Rijksuniversiteit Groningen, BAM, UMCG (Universitair Medisch Centrum Groningen), Rob & Modeste Herwig, Webstijl en vele anderen! Als Full Service Internet- en Marketingbureau hebben wij alles voor u in huis om…
Gerritjan
Gerritjan
Hengelo
Uurtarief: €50

Een advertentie, brochure, folder, poster, tijdschrift, visitekaartje, banner, ik maak het graag goed en mooi voor je op. Dat is wat ik de afgelopen 25 jaar al heb gedaan voor verschillende bedrijven in de grafische en reclamewereld. Sinds kort ben ik voor mezelf begonnen onder de naam Door Gj. Je kan mij altijd bellen voor een opdracht, groot of klein.…
Erik
Erik
Rotterdam
Uurtarief: €50

Applicatie- en mediaontwikkelaar

Communication is everything. Elke ondernemer weet dat succes begint bij het overbrengen van een boodschap. Startende ondernemers zijn op zoek naar de beste manier om hun boodschap uit te dragen en het web voor ze te laten werken. Dáár begint voor mij het werk. Wat kan ik voor je doen? - Alles van websites tot uitgebreide content management systemen; -…
Aranka
Aranka
Almere
Uurtarief: €?

Studio Volans

Welkom op mijn Hoofdkraan profiel! Na het afronden van mijn animatie opleiding heb ik besloten om mijn eigen kleine bedrijf te beginnen. Studio Volans is een jong bedrijf dat zich inzet voor creatieve producten. Gespecialiseerd in animatie, illustratie en grafische oplossingen. Inspelen op Social Media is ook mogelijk doordat er content gecreëerd kan worden voor uw sociale platformen. Samen met…

Designer gezocht op freelance basis

Dat klinkt eenvoudig: designer gezocht. Zoekt u een designer op project- of freelance basis, dan moet u eerst helder hebben voor uzelf wat u van zo’n freelancer verwacht. Bovendien is designer een term die voor velerlei uitleg vatbaar is. Wat voor een designer zoekt u? Een modedesigner? Een grafisch ontwerper? Een app designer? Welke vaardigheden moet de vakman of vakvrouw hebben, die straks uw doel gaat verwezenlijken? U ziet dat het plaatsen van een opdracht nogal wat vragen oproept.
Om een en ander in goede banen te leiden, willen we bij Hoofdkraan onze hulp bieden bij het formuleren van een zo duidelijk mogelijke opdrachtomschrijving. We willen namelijk, net als u, dat uw opdracht zo snel mogelijk een succesvolle match tussen u en de designer die u nodig heeft, oplevert.

Daarom hebben we bij Hoofdkraan een aantal zaken op een rij gezet, die u van dienst kunnen zijn bij het zo volledig mogelijk omschrijven van uw opdracht. We gaan er daarbij even van uit dat u een grafisch designer zoekt en hopen dat u met deze  tips en adviezen nog sneller de juiste freelancer vindt.

  1. Hoeveel vrijheid heeft de designer om zijn werk te doen? Zijn er creatieve of zakelijke kaders?
    De grafisch ontwerper kan pas voor u aan de slag als hij of zij weet wat het doel van de opdrachtgever is. Dat doel bepaalt mede hoeveel vrijheid de designer heeft, creatief gezien, maar ook zakelijk gezien. Staat er een raamwerk waarbinnen de ontwerpen moeten passen? Of kan de ontwerper zijn creativiteit helemaal de vrije loop laten? Voor de ontwerper is het soms doorslaggevend bij de beslissing om wel of niet te reageren op een opdracht. De eisen die een vrije opdracht stelt zijn heel anders dan de eisen die worden gesteld aan een ontwerper die bijvoorbeeld  iets moet maken dat naadloos aansluit bij werk van anderen.  
     
  2. Is de locatie waar de designer gaat werken van belang? Kan de opdracht op afstand worden uitgevoerd?
    Waar wilt u dat de designer aan zijn opdracht werkt? Kan hij of zij vanuit zijn of haar eigen werkplek werken of wilt u iemand inhuren voor bij u of bij een klant op kantoor? Als u graag wilt overleggen met de designer om de opdracht te bespreken, is het praktisch als u niet het hele land door hoeft te reizen. En dat geldt voor de ontwerper natuurlijk ook: reiskosten worden gewoonlijk aan de opdrachtgever doorberekend. Als u hierover in de opdracht al helder bent, voorkomt u verrassingen achteraf.
     
  3. Welke specifieke vaardigheden moet de ontwerper in huis hebben?
    Met andere woorden: wat moet de designer kennen en kunnen? Kennis en ervaring verschillen van ontwerper tot ontwerper en misschien zoekt u iemand die een speciale skill in huis heeft. Als u iemand zoekt die – om maar eens iets te noemen – handig is met photoshop of met InDesign, dan kunt u dat uiteraard beter vermelden in de taakomschrijving.  Voor uw eigen informatie kunt u voordat u de opdracht gaat schrijven, al een kijken op onze Hoofdkraan site naar de profielen van reeds aangemelde grafisch designers om te zien met welke speciale vaardigheden de freelancers zich profileren, bijvoorbeeld in de categorie Grafisch Ontwerper Gezocht.
     
  4. Heeft u behoefte aan een designer die thuis is bij een bepaalde doelgroep of in een bepaalde branche?
    Als u als opdrachtgever met uw ontwerp een specifieke doelgroep wilt bereiken of op een zeker deel van de markt mikt, is het handig als u een ontwerper treft die daar ervaring mee heeft. En niet alleen ervaring, maar ook feeling of affiniteit daarmee heeft. Richt u zich met name op jongeren van 12 tot 18 of op ouderen boven de vijftig? Verkoopt u geurtjes of hoesjes voor de mobiele telefoon? Ontwikkelt u games of app’s voor de zakelijke markt? Vermeld dat wat u doet en de doelgroep op wie u zich richt in de opdracht. Een designer die al voorkennis heeft en weet waar u naartoe wilt, zal eerder geneigd zijn om op uw opdracht te reageren. Aan de andere kant zal een ontwerper die totaal niets heeft met uw product of uw publiek waarschijnlijk geen offerte uitbrengen. Wellicht wilt u zelfs zo ver gaan om te stellen dat designers zonder ervaring met uw doelgroep of product, niet hoeven te reageren. Dit is een onderscheidend criterium, dat de selectie een stuk eenvoudiger maakt. Het vergroot in elk geval de kans dat u een designer treft die past bij uw opdracht.
     
  5. Wat moet de designer nog meer kunnen, behalve zijn vak van grafisch ontwerper beheersen?
    Grafisch designers hebben verstand van vormgeving in het algemeen. Maar ook van 3D-applicaties, Fireworks en van andere ontwerpprogramma’s. Hun vak is het om te spelen met vorm en visuele aspecten. Maar misschien wilt u een designer die daarnaast ook kennis heeft van de mobiele telefoonmarkt en van de verschillende android-systemen. Een ontwerper die verder kijkt dan het product dat hij of zij maakt, kan voor u aantrekkelijk zijn. Een ontwerper die ook marketingstrateeg is of precies weet hoe je social media in kunt zetten, kan een waardevolle meerwaarde voor u hebben. Gaat het om meer dan alleen het omzetten van een idee in een grafisch ontwerp, dan heeft u een ontwerper nodig die begrijpt waar het bij u om draait en dat ook weet te vertalen naar het plaatje dat u voor ogen heeft. Of een hele reeks plaatjes!

    Maak in uw opdracht duidelijk welke toegevoegde waarde u verwacht van de freelancer die u zoekt. Moet de designer een logo kunnen ontwerpen en bovendien een website kunnen bouwen en onderhouden? Dan is het goed om eens te zien met welke vaardigheden de aangemelde designers op de Hoofdkraan site geregistreerd zijn. Bovendien loont het de moeite om ook eens te browsen door de profielen van mensen die met een ander vak geregistreerd zijn, maar uw opdracht prima zouden kunnen uitvoeren. Bijvoorbeeld  de rubriek met website bouwers, PHP-programmeurs en software ontwikkelaars: Freelance Sectoren  bijvoorbeeld, of Webdesigner Gezocht.
     
  6. Met wie gaat de designer samenwerken? Of is het een opdracht voor één ontwerper?
    Het is voor de designer zeker belangrijk om te weten of er anderen aan hetzelfde ontwerpproject deelnemen. Gaat de freelancer alleen aan de slag of gaat hij met een heel team of met een klein aantal personen samenwerken? U beschikt misschien over eigen IT-specialisten en de designer gaat daarin ondersteunend of aanvullend zijn of haar diensten (tijdelijk) aanbieden. Voor freelancende grafisch ontwerpers die een voorkeur hebben voor het werken in een team, kan dat een pluspunt zijn. Maar het kan anderzijds ook voorkomen dat iemand een uitgesproken voorkeur heeft om in zijn eentje te werken. Dit is eveneens een selectiecriterium dat de selectieprocedure aanzienlijk kan verfijnen. Het is misschien niet bepalend bij het al of niet uitbrengen van een offerte, maar het kan een grote rol spelen.
     
  7. Betreft het een éénmalige ontwerp opdracht of wilt u een langere samenwerking met de designer?
    Dit punt sluit enigszins aan bij wat er al onder vraag 6 staat. Werkt een ontwerper al samen met een of meerdere vaste opdrachtgevers, dan zit hij hoogstwaarschijnlijk niet al t ruim in zijn tijd. Zo’n freelancer zal eerder kiezen voor een eenmalige, korte opdracht. Heeft de designer echter graag een ontwerpopdracht die op projectbasis plaatsvindt en langer gaat duren, dan zal hij graag reageren op een opdracht die gericht is op de iets langere termijn.
     
  8. Wilt u de designer per uur betalen of wilt u een projectprijs afspreken?
    Als u wilt weten of de designer in uw budget past, kunt u de gangbare uurtarieven vergelijken waarmee de designers zich aangemeld hebben. Op onze Hoofdkraan site vindt u een overzicht van registreerde designers (en andere freelancers), dat u  kunt raadplegen.

    We willen er u wel op wijzen dat een starter, niet per se een onervaren designer hoeft te zijn. Als een ontwerper tien jaar op de designafdeling van een bedrijf heeft gewerkt en zich daarna pas als zelfstandig ontwerper heeft gevestigd, zal hij zich misschien profileren als starter, terwijl het in feite gaat om een zeer ervaren freelancer. Een hoger uurtarief kan met de kennis en ervaring van de betreffende ontwerper samenhangen. Vandaar dat starters soms een hoger uurtarief berekenen en ervaren mensen een lager uurtarief hanteren.

U heeft uw opdracht geformuleerd en geplaatst op Hoofdkraan.nl
Hoeveel offertes kunt u verwachten? Geldt hier de regel: hoe meer hoe beter? Zeker niet! Een groot aantal offertes is niet meteen een garantie dat daar de designer van u keuze bij zit. Als u uw opdracht precies en volledig omschreven heeft, zal het aantal aanbiedingen waarschijnlijk kleiner zijn dan wanneer u de opdracht heel ruim formuleert. Hoe specifieker de briefing is, hoe gerichter de offertes zullen zijn. Dat betekent dat de kans dat daar de juiste designer voor uw opdracht bij zit, aanzienlijk vergroot wordt. Uw opdracht is dus al een eerste selectie instrument, voor zowel u als de potentiële ontwerper.

Hoe maakt de een keuze uit de offertes die u krijgt?
Natuurlijk is het voor de hand liggend om allereerst te kijken naar de kosten. Het uurtarief dat de designer hanteert, is voor opdrachtgevers heel belangrijk als selectiecriterium. Laat u echter niet verleiden tot het baseren van een keuze uitsluitend op het tarief van de freelancer!
Grafici, ontwerpers en designers die hogere tarieven berekenen, doen dat op grond van hun vakkennis en ervaring. Een duurdere designer kan uiteindelijk minder kosten, doordat hij of zij sneller en efficiënter kan werken dan een minder ervaren, goedkopere, ontwerper. Het uurtarief is uiteraard van belang bij het maken van een keuze, maar zou niet het doorslaggevende argument moeten zijn.

Hoofdkraan geeft u een paar punten ter overweging bij het maken van een weloverwogen keuze:

  • Hoe is de toon van de offerte? Kan de ontwerper u duidelijk maken wat zijn of haar motivatie is om te reageren? Woordkeus en toon kunnen belangrijk zijn voor de bekende eerste “klik” tussen u en de freelancer.
  • Heeft de grafisch ontwerper het totale pakket? Zijn de kennis en de vaardigheden aanwezig die u voor uw specifieke opdracht nodig heeft? Hoe is het bijvoorbeeld met de affiniteit van de designer met uw branche of doelgroep?
  • Werkt de ontwerper op locatie werken als dat gevraagd wordt? Hoe gaat hij of zij om met eventuele reiskosten in geval er sprake is van een andere of meerdere locatie(s)?
  • Heeft de freelancer de beschikking over een VAR-verklaring? Dat is van belang als u een langere samenwerking aangaat of meerdere opdrachten aan de designer gaat toebedelen.
  • Kan de designer een portfolio, getuigschriften, of referenties overleggen?
  • Is de grafisch designer meteen beschikbaar? En voor hoeveel uur per week?
  • Berekent de ontwerper u het uurtarief voor eventueel telefonisch overleg?
  • Hanteert de designer algemene voorwaarden?
     

Meer informatie over betalen en tarieven kunt u vinden in de veelgestelde vragen