Sorry, u werkt met Internet Explorer 7 of ouder. Hoofdkraan.nl ondersteunt dit niet. Download gratis de nieuwste versie van Internet Explorer.

DTPer Gezocht? Vind hier de perfecte DTPer!

Zoekt u een DTP'er?
Binnen 24 uur meerdere offertes, geheel gratis en vrijblijvend
  • Direct toegang tot 15.130 DTPers
  • Binnen 24 uur meerdere offertes
  • Geheel gratis en vrijblijvend
Overzichtelijk, professioneel, groot bestand freelancers, goede feedback via mail, bemiddeling gratis. Jessica, Bussum
Snel te regelen, je bereikt de doelgroep waaruit je iemand zoekt, goede website, ik heb snel de juiste persoon gevonden. DeskFIT, Rotterdam
De volgende bedrijven werken met Hoofdkraan.nl
Hoofdkraan.nl in het nieuws

DTP'er gezocht op freelance basis of projectbasis

Het vinden van een Desk Top Publisher of DTP-er op project- of freelance basis, lijkt misschien eenvoudiger dan het is. Want de DTP-er die u zoekt, heeft bepaalde kennis en vaardigheden nodig voor uw opdracht en moet bovendien kundig genoeg zijn om uw wensen te vertalen datgene dat u wilt bereiken.
U wilt uiteraard zoveel mogelijk offertes ontvangen van freelancers die aan het profiel voldoen. Daartoe is het noodzakelijk dat u uw briefing of taakomschrijving zo helder en compleet mogelijk formuleert. Het is niet alleen in uw eigen belang, maar ook in het belang van de DTP-ers die reageren, als uw opdracht zonder al te veel belemmeringen leidt tot een matchende offerte.

We willen u bij Hoofdkraan zo goed mogelijk van dienst zijn om precies dat gestelde doel te bereiken. Daarom hebben we een lijst opgesteld met vragen. Vragen die u kunnen helpen als opdrachtgever om uw opdracht zo volledig mogelijk te omschrijven.
Met deze tips en adviezen zult u ongetwijfeld snel de Desk Top Publisher kunnen vinden die bij u past.

Beantwoord tijdens of voor het schrijven van de briefing voor uzelf de volgende vragen:

  1. Heeft de desktop publisher  geheel de creatieve vrije hand of zijn er piketpaaltjes waar de DTP-er binnen moeten opereren?
    Natuurlijk moet de DTP-er vooraf weten welk doel u als opdrachtgever wilt bereiken. Is er al het een en ander klaar en moet het werk van de DTP-er daarbinnen passen? Of is er nog helemaal niets en is het aan de DTP-er om bijvoorbeeld een online magazine op te starten. Werken binnen een bestaand systeem houdt een andere insteek in dan werken aan iets geheel nieuws, dat mag duidelijk zijn.
     
  2. Waar gaat de DTP-er de opdracht uitvoeren? Kan het op afstand of moet de DTP-eer bij u of een klant aan de slag?
    Maakt het iets uit waar de freelancer de opdracht gaat uitvoeren? Wilt u een DTP-er die bij u of een van uw klanten werkt?  Of kan de opdracht helemaal op afstand worden uitgevoerd?
    Het is heel goed mogelijk dat u als opdrachtgever een of meerdere persoonlijke gesprekken wilt met de DTP-er.  Voor het inplannen van dergelijke overlegmomenten is het handig als de DTP-er zich niet aan de andere kant van het land bevindt, want dan komen er reiskosten om de hoek kijken. De DTP-er zal de eventuele reiskosten aan u doorberekenen. Duidelijke afspraken hierover zijn aan te bevelen, net een vermelding van de gewenste overlegmomenten in de opdrachtomschrijving.
     
  3. Wat moet de DTP-er specifiek voor uw opdracht kunnen en weten? Welke vaardigheden zijn er gevraagd?
    Kennis en ervaring zijn niet bij iedere DTP-er gelijk.  Wilt u een freelancer die over specifieke vaardigheden en kennis beschikt, dan kunt u dat het beste in de opdrachtomschrijving al aangeven. Om een paar voorbeelden te noemen: moet de DTP-er goed kunnen omgaan met Photoshop en Adobe? En moet de DTP’er bovendien ervaring hebben met speciale ontwerpprogramma’s zoals Fireworks en InDesign?  Op onze website staan alle profielen van aangemelde DTP-ers ter inzage voor u als opdrachtgever. Voordat u de opdracht gaat schrijven kunt u zich al eens oriënteren op onze site, om te zien met welke vaardigheden de freelancers zich profileren, bijvoorbeeld in de categorie DTP-er gezocht.
     
  4. Richt u zich met uw product op een bepaalde doelgroep en wilt u een  DTP-er die daar affiniteit mee heeft?
    De meeste DTP-ers zijn multi-inzetbaar, maar dat geldt niet voor iedereen. Misschien bevindt u als opdrachtgever zich op een specifiek speelveld en vindt u het prettig om iemand te vinden die daar al ervaring mee heeft. Als u zich bijvoorbeeld richt op de jeugd in de basisschoolleeftijd of op koffieliefhebbers of op enige andere doelgroep, dan is het een voordeel als de DTP-er affiniteit heeft met uw publiek en uw markt. Zeker als uw bedrijf of instelling een niche markt bedient, is dat belangrijk. Als u als opdrachtgever behoefte heeft aan een DTP-er die kennis heeft van datgene waar u mee bezig bent, dan doet u er verstandig aan dat duidelijk in de opdracht te zetten. De selectie van eventuele DTP-ers die voor uw opdracht in aanmerking komen, wordt daarmee drastisch verfijnd. De kans dat u op basis van de offertes die u ontvangt, iemand zult vinden voor uw opdracht wordt er aanzienlijk mee vergroot.
     
  5. Is het publiceren van online media uitingen het enige dat de DTP-er moet kunnen of zijn er nog andere kwaliteiten vereist?
    Waar heeft een DTP-er zoal verstand van? Van allerlei online media uitingen uiteraard, van grafische vormgeving, van het verzorgen van de opmaak en de lay-out van bijvoorbeeld nieuwsbrieven en nog heel veel meer . Het visualiseren van ideeën van anderen in beelden en artikelen die publiceren via het internet is hun vak. Mogelijkerwijs wilt u echter een DTP-er die ook applicaties kan ontwerpen voor de mobiele telefoon en of de tablet. Of u zoekt een DTP-er die weet wat er speelt in de markt op het gebied van interactieve multimedia. Gaat de DTP-er met u meedenken in de marketingstrategie voor uw product of dienst? Of is de DTP-er alleen maar bezig met het vormgeven van wat u voor ogen heeft? Hoe dan ook,  u heeft een desktop publisher nodig die niet alleen de communicatieve vaardigheden heeft om uw idee om te zetten in een daadwerkelijk visueel plaatje, maar die ook nog een heleboel andere kundigheden beheerst.
    Als u graag een DTP-er heeft die niet alleen grafisch onderlegd is, maar die ook een website kan bouwen, dan kan zinvol zijn om op de site van Hoofdkraan niet alleen te kijken naar de freelancers die als DTP-er geregistreerd staan. Andere rubrieken op Hoofdkraan, zoals die met website bouwers, PHP-programmeurs en software ontwikkelaars, kunnen voor u ook interessant zijn: freelance sectoren  bijvoorbeeld, of PHP-programmeur gezocht.
     
  6. Is uw opdracht bedoeld voor één persoon of gaat de DTP-er samenwerken met anderen?
    Hebt u als opdrachtgever de beschikking over uw eigen multimedia specialisten, dan is het handig als u in de opdracht aan de freelancer aangeeft dat hij of zij in een team gaat werken. Het kan zijn dat de DTP-er ondersteunend zijn of haar diensten binnen uw ICT-afdeling gaat aanbieden. Dat spreekt veel freelancende DTP-ers aan; er zijn er heel wat die een voorkeur hebben voor het werken in een team. Anderzijds zijn er uiteraard ook genoeg DTP-ers die liever alleen werken. Ook dit is één van de criteria die voor u als opdrachtgever de selectieprocedure kan vereenvoudigen. Voor een freelancer kan het namelijk een bepalend criterium zijn bij de vraag of hij een offerte gaat uitbrengen.
     
  7. Is uw opdracht een afgerond éénmalig project? Of beoogt u een langere samenwerking met de DTP-er?
    Het antwoord op deze vraag hangt een beetje samen met wat er bij vraag 6 staat. Ook dit is namelijk een bepalend criterium voor DTP-ers. Als een freelancer zich al verbonden heeft aan een structurele opdrachtgever, dan zal deze sneller kiezen voor een éénmalige opdracht die een beperkte hoeveelheid tijd kost. Een desktop publisher die echter veel uren beschikbaar is, zal sneller reageren op een opdracht die langer duurt en misschien ook vervolgopdrachten met zich meebrengt.
     
  8. Hoe groot is uw budget voor de DTP-opdracht? Is er sprake van een uurtarief of hanteert u een vooraf vastgestelde projectprijs?
    Wilt u weten welke tarieven er gehanteerd worden door de aangemelde DTP-ers op Hoofdkraan? In de profielomschrijvingen van deze freelancers kunt u zich daarvan op de hoogte stellen. We willen daarbij wel een kanttekening plaatsen: een Starter hoeft geen onervaren DTP-er te zijn. Het kan een DTP-er zijn die zijn sporen heeft verdiend als DTP-er in loondienst en die daarna als professioneel DTP-er aan de slag is gegaan als zelfstandig ondernemer. Dat kan verklaren waarom deze Starter een hoger uurtarief berekent dan een minder ervaren DTP-er die als Pro geregistreerd staat bij Hoofdkraan.

U heeft uw opdracht omschreven en vervolgens geplaatst op Hoofdkraan.nl
Dan zullen de aanbiedingen van DTP-ers die passen in het profiel en masse binnenstromen. Of toch niet?

Het aantal offertes dat u ontvangt, zegt niets over de kans dat u de geschikte DTP-er treft. Ook een klein aantal offertes biedt genoeg mogelijkheden. Hoe beter uw opdracht is omschreven, hoe specifieker de offertes zullen zijn die u krijgt. Een duidelijk omschreven briefing betekent vaak ook dat de freelancer gericht heeft gereageerd. Anders gezegd: hoe gedetailleerder de opdracht, hoe gedetailleerder en hoe kleiner het aantal offertes van eventueel geschikte DTP-ers is. Er is een aanzienlijke kans dat bij die offertes de desktop publisher zit die u zoekt!

Hoe maakt u een weloverwogen keuze?
Pas op voor de valkuil waar opdrachtgevers in terecht kunnen komen, namelijk het laten gelden van het uurtarief als leidende factor bij het bepalen van uw keuze. Het is heel begrijpelijk dat geld voor u als opdrachtgever een belangrijk, zo niet het belangrijkste, criterium is. Hoofdkraan wil u echter op het hart drukken om andere factoren niet uit het oog te verliezen.

Zoals reeds gezegd baseren DTP-ers met een hoger uurtarief dat gewoonlijk op de kennis en ervaring die ze hebben. Hoewel er een hoger uurtarief tegenover staat, kan een desktop publisher op de langere termijn goedkoper blijken te zijn doordat deze efficiënter en sneller werkt dan een DTP’er met een lager uurtarief. Maak van het uurtarief een belangrijk, maar geen doorslaggevend argument.

Een aantal aandachtspunten kan een weloverwogen keuze vergemakkelijken:

  • Hoe heeft de DTP-er de offerte opgesteld? Maakt hij of zijn voldoende duidelijk met welke motivatie hij of zij reageert? De bekende “klik” kan al ontstaan door woordkeus en toon, dat is iets heel persoonlijks.
  • Kan de DTP-er voldoen aan de kenniseisen en de vaardigheden die u voor uw specifieke opdracht nodig heeft? Is er bovendien sprake van dat de DTP-er affiniteit heeft met uw markt en/of doelgroep?
  • Is de  DTP-er gebonden aan een bepaalde locatie of kan deze op locatie werken als dat gevraagd wordt? Zijn er afspraken mogelijk over al of niet berekenen van reiskosten in het geval van werken op (verschillende) locatie(s)?
  • Beschikt de DTP-er over een VAR-verklaring? Bij langere projecten of vervolgopdrachten bij één opdrachtgever kan dat van belang zijn.
  • Heeft de DTP-er een portfolio en/of kan hij referenties overleggen?
  • Hoeveel uur per week is de DTP-er beschikbaar en op welke termijn kan hij of zij aan de slag?
  • Is de DTP-er genegen tot (telefonisch) overleg? Hoe staat eventueel telefonisch overleg in relatie tot het gehanteerde uurtarief?
  • Is het uurtarief van de DTP-er in overeenstemming met uw budget?

    Meer informatie over betalen en tarieven kunt u vinden in onze veelgestelde vragen.