Sorry, u werkt met Internet Explorer 7 of ouder. Hoofdkraan.nl ondersteunt dit niet. Download gratis de nieuwste versie van Internet Explorer.

Ghostwriter Gezocht? Vind hier de perfecte ghostwriter!

  • Direct toegang tot 7.402 ghostwriters
  • Binnen 24 uur meerdere offertes
  • Geheel gratis en vrijblijvend
Overzichtelijk, professioneel, groot bestand freelancers, goede feedback via mail, bemiddeling gratis. Jessica, Bussum
Snel te regelen, je bereikt de doelgroep waaruit je iemand zoekt, goede website, ik heb snel de juiste persoon gevonden. DeskFIT, Rotterdam

De volgende bedrijven werken met Hoofdkraan.nl

Hoofdkraan.nl in het nieuws

Maak kennis met enkele van onze zzp'ers

Erwin
Erwin
Gemert
Uurtarief: €75

We Know Media

Ik ben Evalco gestart als videobedrijfje en uit mogen groeien tot wat Evalco nu is. Een full service media bedrijf met als doel om voor een normale prijs een goed product te leveren zonder poespas.
Ilona
Ilona
Arnhem
Uurtarief: €75

SEO EXPERT + SCHRIJVER

Ben je op zoek naar iemand die content kan schrijven voor jouw website, blog of webshop? Met als doel om meer klanten aan te trekken of hoger te scoren in zoekmachines zoals Google. Met inmiddels 10 jaar ervaring op het gebied help ik je graag beter vindbaar te worden voor jouw klanten. Daarnaast heb ik een enorme passie voor schrijven,…
Margriet
Margriet
Amsterdam
Uurtarief: €?

Tekstschrijver en beleidsadviseur

Ik ben een enthousiaste, flexibele vrouw met een liefde voor taal. Als beleidsadviseur startte ik mijn loopbaan in de Tweede Kamer, vervolgens heb ik gewerkt voor diverse overheidsinstanties. Hiernaast schreef/schrijf ik de afgelopen jaren regelmatig teksten op freelance basis. In maart 2017 heb ik mijn vaste baan opgezegd, om te werken aan een boek over het leven van mijn vader,…
Liesa
Liesa
Groningen
Uurtarief: €?

MIJN ERVARING Ik ben nu zo'n 3 tot 4 jaar bezig met marketing, waarvan 1,5 jaar volledig gefocust op content (bij Hotels.nl). Marketeer waarbij ik voornamelijk bezig ben met schrijven in de vorm van persberichten, artikelen en teksten voor hotels. Ook ben ik veel bezig met het maken van nieuwsbrieven en content op social media. Sinds kort ben ik ook…
Koert
Koert
Deventer
Uurtarief: €?

Wij geloven in het creëren van hoogwaardige teksten ter verbetering van internationale communicatie – we doen dit met inachtneming van cultuur, locatie en menselijkheid. Een greep uit ons aanbod: vertalingen, boekvertalingen, (SEO) copywriting, redactie, proofreading, opmaak/DTP, website en webshop vertalingen, social media content creatie, AdWords campagnes, game lokalisatie, app vertalingen en andere meertalige tekstproducties.
Marieke
Marieke
Amsterdam
Uurtarief: €?

het is eenvoudiger dan het lijkt

Mijn naam is Marieke Geudeker en ik ben eigenaar van Buro eMGee. Een projectbureau op het gebied van Marketing & Communicatie in de breedste zin van het woord met als motto: het is eenvoudiger dan het lijkt. Mijn kracht ligt erin om grote dingen klein te maken en zo met mijn brede kennis ondernemingen en particulieren te ondersteunen dan wel…
Henk
Henk
Hilversum
Uurtarief: €55

- Schrijver van twaalf boeken, zowel non-fictie als romans, gepubliceerd bij gerenommeerde uitgevers als Kosmos Z&K, de Bezige Bij en Van Gennep. - Volgde School voor de Journalistiek en Filmacademie. - Ervaren journalist, zowel voor print als online media. - Uitstekende referenties. Interesse? Neem gerust contact op!
Herman
Herman
Rotterdam
Uurtarief: €49

3D visuals, 3D prints, vormgeving, visualisatie

Creatief in Design & Visuals. Reclame, (pop)cultuur, presentatie bouw, architectuur, educatie, wetenschap ... • 3D design voor objecten en visuals • 3D animaties, 3D fotorealistische stills • Fotografie en nabewerking • Beeldreportage (foto's, tekeningen ...) • Advies, opinie.
Gemma
Gemma
Amsterdam
Uurtarief: €?

Communicatieprofessional | Copywriter | Editor | Storyteller

Heb je een schrijver, vertaler of redacteur nodig? Of iemand om je te helpen met je marketingcommunicatiestrategie? Ik help je bij het maken van content die in contact staat met jouw klant en die je dichter bij jouw doelen brengt. WIE BEN IK? Een ambitieuze marketingcommunicatieprofessional met een diepe passie voor reizen, eten, schrijven en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Met meer dan…
Marjolein
Marjolein
Leiden
Uurtarief: €30

Even voorstellen: Schrijven is altijd mijn passie geweest. In het verleden als copywriter als marketingcommunicatiespecialist en momenteel als free lance SEO copywriter/vertaler voor o.a. homify, Caterwings, Scito Media, dekbedovertrekkenenzo.nl, novoville en tripsbytips. Bij homify ben ik inmiddels uitgegroeid tot één van hun best gelezen en meest gepubliceerde schrijvers. Ook worden mijn teksten in andere media gepubliceerd (MSN, Metro). Voor homify…

Ghostwriter gezocht op freelance of projectbasis

Een ghostwriter schrijft in opdracht het verhaal van iemand anders op. Uw eigen verhaal of het verhaal dat u in uw hoofd heeft, maar niet zelf kunt optekenen. Een ghostwriter is letterlijk vertaald een “spookschrijver”,  iemand die niet genoemd wordt. Zoekt u zo’n schrijver op project- of freelance basis? Dan is het heel belangrijk dat er een klik is tussen u als opdrachtgever en de schrijver. Door de opdracht die u op de Hoofdkraansite plaatst zo helder en volledig mogelijk te formuleren, kunt u ervoor zorgen dat u offertes ontvangt die hout snijden en aansluiten bij wat u voor ogen heeft. Een snelle koppeling tussen u en de ghostwriter is in ieders belang, niet in de laatste plaats in het uwe. Vandaar dat we u bij Hoofdkraan willen helpen bij het samenstellen van de briefing voor de “spookschrijver”.

Met de checklist die we opgesteld hebben, kunt u als opdrachtgever, afvinken waar u allemaal aan moet denken bij het invullen van de taakomschrijving. Stap voor stap kunt u zo de opdracht formuleren op een zo compleet mogelijke manier, zodat u niet achteraf zaken vergeten blijkt te hebben.

Loop de vragenlijst na en door één voor één de antwoorden te geven,  maakt u de kans op een match met de meest geschikte ghostwriter zo groot mogelijk.

  1. Wat zijn de piketpaaltjes waarbinnen de ghostwriter moet blijven?
    Voor de ghostwriter – die letterlijk “in de geest van iemand anders” moet kunnen schrijven - is het belangrijk dat hij of zij weet welk doel u heeft. Is er sprake van een fictief, verzonnen verhaal of gaat het om een waargebeurd relaas? Is uw boek een zakelijk boek bedoeld als informatief naslagwerk?  Gaat de ghostwriter aan de hand van mondelinge input schrijven of ligt er al een manuscript? Het uitgangspunt van waaruit de ghostwriter aan de slag gaat, is cruciaal. Maak dat duidelijk in de opdrachtomschrijving, zodat u teleurstellingen aan de kant van de ghostwriter en aan uw eigen kant voorkomt.
     
  2. Waar zal de ghostwriter het verhaal optekenen? Kan dat helemaal op afstand of wilt u iemand die bij u komt schrijven?
    Is de locatie waar de ghostwriter uw opdracht gaan uitvoeren van belang voor u? Misschien wilt u een ghostwriter die bij u in huis werkt of op kantoor. Maar wellicht kan de opdracht ook helemaal op afstand worden uitgevoerd. Bij een opdracht voor een ghostwriter is het meestal wel de bedoeling om minstens één keer, maar waarschijnlijk vaker, persoonlijk overleg te plegen. Iemand vinden die niet aan de andere kant van het land gevestigd is, is dan wel handig. In de opdracht kunt u bijvoorbeeld al aangeven dat u een ghostwriter zoekt die in een bepaalde regio gevestigd is. Over de betaling van eventuele reiskosten kunt u afspraken maken; vaak betaalt de opdrachtgever deze, maar een fifty-fifty deal is ook mogelijk.
     
  3. Over welke vaardigheden moet de ghostwriter beschikken voor uw specifieke opdracht?
    Iedere schrijver, dus ook een ghostwriter, beschikt over bepaalde vaardigheden, specialismen en kennis. Dat verschilt per persoon. Als u een ghostwriter zoekt met specifieke kennis en ervaring, is een duidelijke omschrijving in uw briefing erg belangrijk. Zoekt u iemand die bedreven is in het schrijven van biografische verhalen of zoekt u iemand die een boek kan maken van een lijst coaching-adviezen aan managers? Of wilt u iemand die uw eigen levensverhaal kan herschrijven tot een goed leesbaar verhaal. Ter oriëntatie kunt u, voordat u de opdracht gaat schrijven,  alvast binnen onze Hoofdkraan site de profielen van aangemelde ghostwriters, tekstschrijvers en redacteuren bekijken om te zien met welke specialismen de freelancers zich profileren, bijvoorbeeld in de categorie tekstschrijver gezocht.
     
  4. Wilt u een ghostwriter die binding heeft met een speciaal onderwerp, bijvoorbeeld geschiedenis, sport, persoonlijke verhalen of iets anders?
    Niet iedere ghostwriter heeft dezelfde bagage aan ervaring en iedere ghostwriter brengt een eigen “mindset” mee. Verwacht u van de ghostwriter een soort binding of affiniteit met een bepaald onderwerp of een bepaald lezerspubliek, dan kunt u dat in de opdracht al duidelijk maken. Misschien richt u zich speciaal op uw eigen levensverhaal, op een bepaalde periode in de geschiedenis of op een ander onderwerp. Als dat voor u geldt, is het fijn als u een ghostwriter of schrijver treft die affiniteit heeft met uw onderwerp of doelgroep. U maakt met het vermelden van uw onderwerp, thema of lezerspubliek de selectie eenvoudiger. Ghostwriters die zich herkennen in uw omschrijving zullen uiteraard besluiten te reageren, terwijl ghostwriters die helemaal niets hebben met uw thematiek zullen daarentegen besluiten om geen offerte uit te brengen.
     
  5. Moet de ghostwriter, naast het kunnen schrijven, ook andere kwaliteiten hebben?
    Ghostwriters zijn gewend het verhaal van anderen te vertellen in goed leesbare taal. Schrijven, zich inleven in de gedachtewereld van anderen en het redigeren van teksten van iemand anders is hun vak. Maar misschien wilt u een ghostwriter die ook verstand heeft van andere zaken: lay-out, typografie, literatuuronderzoek en culturele achtergronden.
    Moet de ghostwriter een manuscript helemaal klaar kunnen maken voor de uitgever? Is de ghostwriter verantwoordelijk voor het totale eindproduct?  U wilt in ieder geval een ghostwriter die zowel verbaal als schriftelijk vaardig genoeg is om uw specifieke opdracht zo goed mogelijk uit te voeren. Het is zinvol om op de site van Hoofdkraan niet alleen te kijken naar de freelancers die zich als ghostwriter aangemeld hebben,  maar ook naar rubrieken op Hoofdkraan met tekstschrijvers, copywriters, docenten en vertalers: redacteuren gezocht bijvoorbeeld, of schrijver gezocht.
     
  6. Is de ghostwriter onderdeel van een schrijversteam of is het een schrijfklus voor één persoon?
    Bij omvangrijke opdrachten of bij projecten van langere duur kan het zijn dat de ghostwriter gaat samenwerken met andere schrijvers en tekstdichters. Als dat zo is in uw geval, kunt u dat in de opdracht het beste al aangeven.  Van freelance ghostwriters vergt het schrijven in een team een andere instelling en andere communicatieve vaardigheden dan wanneer er alleen contact is met u, de opdrachtgever. Ook dit is een van de criteria die voor u als opdrachtgever de selectieprocedure kan vereenvoudigen. Het is voor de schrijver soms bepalend bij de vraag of hij of zij wel of geen offerte gaat uitbrengen.
     
  7. Is uw opdracht éénmalig of betreft het een project van langere duur?
    Als er sprake is van een eenmalige, afgeronde opdracht, dan kunt u dat in de opdrachtomschrijving aangeven. Het schrijven is een tijdrovend proces, zeker ook voor een ghostwriter, dus de tijd die met de opdracht gemoeid is, is een belangrijk selectiecriterium. Ghostwriters die al met een of meerdere schrijfprojecten bezig zijn, zullen eerder kiezen voor een relatief korte, eenmalige opdracht. Echter, een ghostwriter die ruim in de tijd zit en graag structureel met vaste opdrachtgevers werkt, gaat eerder in op een langdurigere opdracht of op terugkerende opdrachten.
    Geef ook aan hoe groot de tijdsdruk is die achter uw opdracht zit. Zet in de opdracht duidelijk erbij of het om een spoedklus gaat en wees helder over eventuele deadlines.
     
  8. Hoe groot is het budget dat u ter beschikking heeft? Welk  uurtarief heeft u in gedachten voor de ghostwriter?
    In de diverse profielen van ghostwriters, schrijvers, redacteuren en journalisten die u vindt op de site van Hoofdkraan kunt u terecht voor een vergelijking van de diverse uurtarieven die gehanteerd worden. Let wel: een startende freelancer hoeft niet per se onervaren als schrijver of ghostwriter te zijn. De redacteur van een of meerdere magazines kan jaren in vaste loondienst zijn geweest als professioneel redacteur, journalist of schrijver. Als deze schrijver vervolgens een bestaan als ZZP-er of freelancer heeft verkozen, brengt hij of zij als ghostwriter de nodige vakkennis en ervaring mee. Dat kan de verklaring zijn voor het feit dat deze ghostwriter of tekstschrijver een hoger uurtarief berekent, dan een schrijver of ghostwriter die als Pro te boek staat bij Hoofdkraan.

De opdracht voor de ghostwriter is klaar en geplaatst op Hoofdkraan
U verwacht dan misschien dat de offertes van geschikte ghostwriters die zich herkennen in de taakomschrijving vanzelf bij u binnenstromen. Maar dat hoeft zeker niet het geval te zijn.

Het aantal offertes dat u ontvangt, kan u nog wel eens tegenvallen. Het is namelijk zo dat hoe beter u uw opdracht omschrijft - hoe duidelijker de briefing voor de ghostwriter is - hoe fijner het selectiezeef is. Anders gezegd: een specifieke, gedetailleerde opdracht levert als het goed is een relatief klein aantal offertes op. De kans echter dat bij die offertes de ghostwriter of schrijver zit die u zoekt, is in elk geval wél aanzienlijk tot groot. Kwantiteit zegt ook in dit geval niets over kwaliteit!


Het maken van een goede keuze uit de offertes die u ontvangt
We zien het bij Hoofdkraan steeds weer gebeuren dat opdrachtgevers het tarief dat de freelancer aanbiedt, tot doorslaggevend criterium wordt verheven. We willen u er echter voor behoeden om alleen te kijken naar het uurtarief dat de ghostwriter aangeeft in de offerte.

Hoewel het voor u als opdrachtgever heel normaal is dat u een goede prijs-kwaliteit verhouding wilt, drukken wij u op het hart om daar voorzichtig mee te zijn.
Ghostwriters met een hoger uurtarief zijn doorgaans meer ervaren en hebben naast een flinke dosis schrijftalent, ook hun eigen specialisaties en vaardigheden. Een ghostwriter met een hoger tarief kan uiteindelijk gunstiger voor u zijn, omdat deze efficiënter, sneller en voortvarender kan werken. Dat is voor u op termijn niet alleen financieel maar ook praktisch gezien voordelig.
Nogmaals: een uurtarief is uiteraard belangrijk bij uw keuze, maar moet niet het beslissende argument om met iemand in zee te gaan.

Een weloverwogen keuze maakt u op basis van een aantal cruciale vragen:

  • Hoe presenteert de ghostwriter zich in de offerte? Maakt hij of zij voldoende duidelijk wat de motivatie is om op uw schrijfopdracht te reageren? Is er sprake van een “klik”? Dat kan al gebeuren door een bepaalde toon of de woordkeus van de ghostwriter.
  • Kan de ghostwriter de kennis en de vaardigheden aanbieden die nodig zijn bij het aangaan van de opdracht? Hoe is het met de affiniteit van de ghostwriter of schrijver met uw onderwerp of doelgroep?
  • Is de ghostwriter genegen om op locatie werken als dat door u gevraagd wordt? Doet de ghostwriter al voorstellen omtrent reiskosten en overlegmomenten?
  • Bij een project van langere duur of terugkerende opdrachten is het voor u als opdrachtgever van belang dat de ghostwriter beschikt over een VAR-verklaring. Beschikt de ghostwriter over een dergelijke – voor het lopende jaar geldige! – verklaring?
  • Heeft de ghostwriter bezwaar tegen het schrijven van een proeftekst? Of moet u volstaan met referenties en eventueel een portfolio?
  • Over hoeveel tijd beschikt de ghostwriter en op welke termijn is hij of zij beschikbaar?
  • Kunt u met de ghostwriter volstaan met telefonisch overleg? Zo ja, wat zijn dan de afspraken met betrekking tot eventuele vergoedingen?
  • Past het totaalplaatje dat de ghostwriter presenteert binnen uw voorstelling van iemand die voor u gaat schrijven?

Meer informatie over betalen en tarieven kunt u vinden in onze veelgestelde vragen.