Voelt het bedenken van een goede bedrijfsnaam voor jou als freelancer ook als schizofrenie of zelfs grootheidswaanzin? Kun je niet gewoon je eigen merk zijn? Nina Pasman Design of Klaas Zeegers Teksten klinkt toch prima? Of moet het een hippe naam zijn? Iets dat doet denken aan eenhoorns en regenbogen, met maximaal twee lettergrepen en een knipoog naar het boeddhisme. Wij zijn al heel wat bijzondere namen in ons bestand met freelancers tegengekomen, dus we zijn maar eens op onderzoek gegaan naar goede tips voor het verzinnen van een bedrijfsnaam.

Toch gewoon je eigen naam!

Als freelancer is het niet per se verkeerd om je eigen naam als bedrijfsnaam te overwegen. Veel van je opdrachten zullen via je netwerk komen en een zakenrelatie heeft meestal sneller jouw naam dan je bedrijfsnaam paraat. Ook als hij je aanbeveelt bij anderen. Je grote voordeel is dat de kwaliteit van je werk of je stralende persoonlijkheid dan al indruk hebben gemaakt. Voor de potentiële opdrachtgever die zonder introductie op je stuit, kun je altijd, zoals Klaas en Nina ter verduidelijking je expertise toevoegen aan je naam. Niemand zal achterover slaan van je inventiviteit, maar het is wel pretentieloos en doeltreffend.

Maak je expertise duidelijk!

Waar ben jij eigenlijk goed in en hoe kan jij dit verwoorden op een manier die tot de verbeelding spreekt, maar niet te vergezocht is? En is het leuk als het ook nog grappig is of een subtiele verwijzing naar iets anders? Eau Eau Den Haag, een bedrijf dat glaswerk verkoopt voor het schenken van kraanwater, won de prijs voor leukste bedrijfsnaam van 2017. Duidelijk dat het over iets met water gaat en onvergetelijk dankzij die Nederlandse hit van vroeger. Mocht je nog wat meer inspiratie kunnen gebruiken. Zoek dan even op #namespotting op Twitter of Instagram.

Maak het tijdloos!

Als je start met freelancen heb je een bepaald beeld van de werkzaamheden, die je zal gaan uitoefenen, maar het kan altijd anders lopen. Kies daarom een naam die nog ruimte biedt voor groei en verandering. Je kunt je als copywriter “De seo-held” noemen, maar wat als je ook teksten voor offline media gaat schrijven? Of wat als seo over een paar jaar helemaal geen rol meer speelt? Misschien maakt het niet uit. De wereld verandert continu en je moet toch een naam kiezen die de lading dekt, maar denk er wel over na.

Wees duidelijk!

In je zoektocht naar een tijdloze naam heb je misschien de neiging om cryptisch of vaag te worden. Het is echter wel handig dat mensen een duidelijke associatie bij jouw bedrijfsnaam hebben. Denk daarbij ook na over logische, eenvoudige spelling. Het kan grappig en eigenzinnig lijken om webdesign fonetisch te schrijven als Wepdiezein, maar de kans dat mensen je bedrijfsnaam en ook je webadres verkeerd schrijven wordt een stuk groter.

Digital nomad proof!

Is het je droom om straks ook vanaf een strand in Thailand apps te bouwen en een internationaal klantenbestand op te bouwen? Houd hier ook rekening mee bij het kiezen van je bedrijfsnaam. Check bijvoorbeeld in ieder geval of jouw bedrijfsnaam niet iets geks of beledigends is in een andere taal.

Check check dubbelcheck!

Misschien een teleurstellende gedachte. Maar de kans is best groot dat die geniale, perfecte naam al eens eerder is verzonnen. Check daarom het KVK Handelsregister en zoek dan ook even online of de domeinnaam nog vrij is.