Vindbaar worden in Google, daar moet je toch een specialist voor inhuren? Dat kan. Maar je kunt zelf ook wat doen. In deze blog vind je vijf quickwins die je zelf kunt toepassen op je webteksten. En een bonustip waarmee je jouw doelgroep wél overtuigt.

1. Spreek de taal van je doelgroep

Houd in je webteksten rekening met de kennis van je doelgroep. Termen die voor jou vanzelfsprekend zijn, zijn dat lang niet altijd voor degenen die je wilt bereiken. Stel jezelf de vraag: "Wat wist ik 2 jaar geleden over dit onderwerp?" en baseer je teksten op die kennis.

2. Gebruik krachtige titels en koppen

Op een beeldscherm worden teksten meer gescand dan gelezen. Verbeter de leesbaarheid van je webteksten door goed gebruik te maken van titels en koppen. Of in zoekmachinetaal: < h1 > en < h2 > tags. Niet alleen je lezers worden daar blij van, ook Google begrijpt de opbouw van je tekst zo beter. Een krachtige titel is kort, uitnodigend en bevat de belangrijkste zoekterm (zie quickwin 3). Beantwoord in je titel de vraag "Waarom zou ik deze tekst moeten lezen?".

3. Zoektermen: wees specifiek

Hoe vaker je in Google gevonden wordt, des te beter? Natuurlijk. Behalve als je wordt gevonden door de verkeerde doelgroep. Ben je bedrijfscateraar? Dan is "catering" een te brede zoekterm. Hier kunnen immers ook particulieren naar zoeken. Termen als "bedrijfscatering", "bedrijfscateraar", "bedrijfsfeest catering" of zelfs "catering bedrijfsfeest utrecht" sluiten beter aan bij jouw dienstverlening.

4. Weet waar Google naar kijkt in je tekst

Focus je tekst op 1 hoofdzoekwoord, bijvoorbeeld "bedrijfscatering", en 2 tot 3 ondersteunende zoektermen, bijvoorbeeld "catering bedrijfsfeest" en "foodtruck bedrijfsfeest". Verwerk deze termen op alle strategische plaatsen in je webtekst:

  • in je (h1) titel

  • in minimaal één (h2) tussenkop

  • in de eerste alinea

  • in de afsluitende zin

  • afhankelijk van de lengte van je artikel op nog enkele andere plekken in je tekst.

Als vuistregel geldt dat de hoofdterm maximaal 2-5% van je totale tekst mag uitmaken en de ondersteunende termen maximaal 2%. Dit noemen we de zoekwoorddichtheid. Er zijn diverse gratis online tools waarmee je de zoekwoorddichtheid van je tekst kunt controleren. Bijvoorbeeld TagCrowd en Live Keyword Analysis.

Let op: je schrijft in de eerste plaats voor je doelgroep! Er zijn genoeg creatieve schrijftrucs waarmee je de zoektermen op een logische én correcte manier in je tekst kunt verwerken, dus je tekst in telegramstijl schrijven en volproppen met zoveel mogelijk zoektermen is niet nodig.

5. Wees uniek

Kopieer niet zomaar teksten van anderen die over hetzelfde onderwerp schrijven. Dit kan door Google geïnterpreteerd worden als duplicate content (dubbele content) of zelfs als plagiaat. Natuurlijk kun je inspiratie opdoen bij concurrenten, op fora en online communities en op algemene websites, maar vertel het verhaal in jouw eigen woorden en sluit aan bij jouw product of dienst.

Gebruik je toch een tekst van iemand anders, maak dan duidelijk dat het om een citaat gaat en vermeld netjes de bron en een link naar het originele bericht.

BONUS: Spoor aan tot actie

Je bezoeker heeft je tekst gelezen, wat nu? Sluit elke webtekst af met een call-to-action (CTA): spoor de lezer aan om de volgende stap te nemen. Wat wil je dat hij of zij nu doet? Welke stap dit is, hangt af van waar je tekst over gaat. Is het een vacature, dan is de meest logische vervolgstap om te solliciteren of meer informatie in te winnen.

Is het een aanbod voor bedrijfscatering? Dan kan een aansporing als: "Onze foodtruck op jouw bedrijfsfeest? Boek nu!" de lezer het laatste zetje geven om die reservering te maken.