Ja, ik wil...
... die superbaan
... dat geweldige huis
... dat abonnement
... die droomreis
... [vul hier jouw product, dienst of aanbod in].
 
Je bent op zoek. En ineens kom je iemand tegen die je de adem beneemt. Van wie je knikkende knieën en een droge mond krijgt. De enige. De ware. Je soulmate. It's magic!
 
Oeps... ik draaf een beetje door.

Bevestiging geven in je webteksten

Zoeken in Google naar iemand die een oplossing biedt voor jouw zakelijke uitdaging of behoefte is natuurlijk niet helemaal hetzelfde als zoeken op Tinder naar de man of vrouw van je dromen. Maar er is een belangrijke overeenkomst: bevestiging. De bevestiging dat deze persoon, dit bedrijf, dit product of deze dienst aantrekkelijk is voor jou. De bevestiging dat je elkaar kunt versterken. En last but not least: de bevestiging dat het wederzijds is.

En wist je dat je deze bevestiging kunt verwerken in je webteksten? Zodat je potentiële klant, werknemer, opdrachtgever, cursist of abonnee niet anders meer kan dan 'Ja ik wil!' zeggen tegen jou.

Houd daarvoor rekening met de drie Magic Moments in elke online zoektocht. (Let op: overal waar 'hij' of 'zijn' staat, kun je natuurlijk ook 'zij' of 'haar' lezen.)

​Magic Moment 1: attract - van zoeker naar bezoeker

Het eerste, allesbepalende Magic Moment vindt plaats in Google. Jouw webpagina, vacature of (bedrijfs)profiel verschijnt in het zoekresultaat van je toekomstige (business)partner, medewerker of klant. Hoe zorg je dat zijn hart een sprongetje maakt? Dat zijn hand als vanzelf de muis aanklikt om alles te weten te komen over jou?

Door de juiste dingen te zeggen. Het gevoel te geven dat je hem alleen aanspreekt. Bevestigen dat jij precies hebt wat hij zoekt.

Stel, je bent op zoek naar een Commercieel Medewerker Binnendienst. Geen keiharde go-getter met gewiekste praatjes die snel wil scoren, maar iemand die echt hart heeft voor zijn klanten. Die begrijpt wat ze nodig hebben, alles in het werk stelt om te zorgen dat ze dat krijgen en het ook goed kan oplossen als dat even niet lukt.

In Google heb je maar 220 tekens om dat over te brengen (titel en omschrijving samen). Wat zou je denken als je dan dit leest?:

Vacature: Commercieel Medewerker Binnendienst - Utrecht
Is goed relatiebeheer meer jouw ding dan snelle verkoop? Luister jij echt en weet je wat jouw klant nodig heeft? Dan hebben wij dé baan voor jou!

Magic Moment 2: start to romance - van bezoeker naar prospect

Hij heeft doorgeklikt naar jouw pagina voor de eerste echte kennismaking. Hét moment waarop hij zich gaat verdiepen in jou. De kans om te zorgen dat hij je nog leuker gaat vinden. En niet hard wegrent zodra hij ziet wie je echt bent.

Hoe? Door zijn mindset op 'ja' te zetten. Lastig? Nee hoor. Begin je webtekst bovenaan met twee of drie dingen waar de juiste persoon enthousiast van wordt. Zo versterk je niet alleen de interesse van je doelgroep, maar filter je bovendien bezoekers eruit die niet tot je doelgroep behoren.

De eerste alinea van de vacature voor Commercieel Medewerker Binnendienst zou er als volgt uit kunnen zien:

Als Commercieel Medewerker Binnendienst heb jij hart voor je klant. Je luistert oprecht, weet precies wat hij nodig heeft en stelt alles in het werk om je klant goed te verzorgen. Lukt dat om wat voor reden dan ook even niet? Jij bespreekt dit in goede harmonie met je klant, maakt nieuwe afspraken en zorgt dat hij begrip kan opbrengen voor deze situatie. Of je denkt goed mee over een alternatieve oplossing. Kortom: jij rust niet voordat je klant tevreden is.

Hier haken de go-getters die liever snel scoren zeker af, áls ze al hadden doorgeklikt. De klantgerichte netwerkers voelen zich daarentegen juist aangemoedigd om verder te lezen.

Magic Moment 3: say yes I do - van prospect naar klant

Zie je die blozende wangen? Die twinkelende ogen? Zie je hoe hij langzaam dichterbij schuift nu hij steeds meer over je weet? Het is gelukt: hij is voor je gevallen. Tijd om de vraag der vragen te stellen: wil jij met mij...?

Hoe? Door onderaan je webtekst nog een keer de bevestiging te geven dat jullie echt voor elkaar bestemd zijn. Dat jij er klaar voor bent om de samenwerking aan te gaan. En dat je dolgraag wilt weten of het wederzijds is.

Terug naar het voorbeeld van de Commercieel Medewerker Binnendienst: 

"Kun je niet wachten om bij ons aan de slag te gaan als Commercieel Medewerker Binnendienst? Solliciteer direct."

Of als het niet om een vacature gaat:

‘Profiteren van deze exclusieve aanbieding? Wacht niet langer en bestel nu.’
‘Wil je het zelf uitproberen? Vraag een proefpakket aan en ervaar het zelf.’
‘Wil je ons ontmoeten? Meld je aan voor de open dag.’

En ze leefden nog lang en gelukkig...

Natuurlijk is dit geen sprookje dat eindigt na het jawoord van de hoofdpersonen. Maar het is het begin van een nieuw avontuur, een nieuwe relatie en een hopelijk succesvolle samenwerking.