Slechts 5 procent van de zzp’ers werft zijn klanten via digitale platforms. Dit bleek afgelopen week uit de Zelfstandigen Enquête Arbeid 2017 (ZEA) van TNO en het CBS, waaraan meer dan 6 duizend zelfstandig ondernemers deelnamen. Hoofdkraan.nl vindt dit interessant, want tegelijkertijd blijkt uit eigen onderzoek dat actief inzetten op digitaal succes tot vier keer meer opdrachten oplevert.

De meeste zzp’ers werven via het directe netwerk (meer dan 70 procent). Binnen het directe netwerk zijn zowel eerdere klanten als andere zelfstandigen van belang. Vooral in de bouw en zakelijke dienstverlening helpen zelfstandigen elkaar vaak aan werk. De eigen website is ook een belangrijk middel om klanten te werven.

De website Mijn Online Identiteit bracht in mei al een onderzoek naar buiten, waaruit blijkt dat zzp’ers überhaupt niet zo bewust zijn van hun online identiteit, terwijl maar liefst 90% van de opdrachtgevers wel degelijk online zoekt naar geschikte freelancers.

Gesterkt door deze ogenschijnlijk tegenstrijdige onderzoeksresultaten, durft Hoofdkraan.nl-directeur Niels Goossens te beweren dat zowel opdrachtgevers als zzp’ers nog veel winst kunnen behalen op digitale platforms. ‘Je hebt misschien wel een tekstschrijver in je netwerk, maar wat is de kans dat hij affiniteit heeft met de automotive sector. Wij hebben zeker drie van dat specifieke type in onze database! Zzp’ers moeten tegelijkertijd wel investeren in serieuze profilering, waardoor hun kwaliteiten online zichtbaarder worden.’

Uit recent onderzoek van Hoofdkraan.nl dat zzp’ers die zich serieus inzetten op online succes en zich maximaal profileren met een compleet profiel, inclusief vaardigheden en portfolio, maar liefst vier keer meer opdrachten binnenhalen dan de groep die minder toegewijd gebruik maakt van de mogelijkheden van het platform. Zzp’ers met een online portfolio winnen ook maar liefst twee keer meer opdrachten dan de groep zonder.

Het percentage van 5 procent, laat de zzp’er feilloos zien waar de kansen liggen, wat absoluut hoop geeft voor de nabije toekomst.

 


Volgende maand verschijnen de resultaten van het jaarlijkse onderzoek naar de freelance tarieven in Nederland. De voorlopige cijfers wijzen reeds op een aantal opmerkelijke ontwikkelingen.