Je reageert bijna religieus op iedere opdracht die online verschijnt binnen jouw vakgebied en toch blijft die geaccepteerde offerte nog te vaak achterwege. Hoe komt dat nou? Wat doen andere freelancers goed, wat jij verkeerd doet? Tijd om eens kritisch naar de mogelijke valkuilen te kijken, zodat je de volgende keer wel die opdracht binnen sleept. Wij hebben uit onze data van de afgelopen jaren de volgende vijf afwijsredenen gedestilleerd.

Je prijs klopt niet

Geen enkele opdrachtgever is hetzelfde, dus zorg altijd dat je je offerte naar de opdracht toeschrijft. Als iemand vraagt om een simpele website voor een budget van maximaal €1000,- dan heeft het geen zin om een offerte uit te brengen voor het dubbele, simpelweg omdat jij, als ervaren webdesigner weet dat een goede website het geld dubbel en dwars waard is. Beschrijf altijd wat je kan doen als freelancer voor het beschikbare budget en noem eventueel de rest van wat je zou willen doen als meerwerk.

Zorg ook dat je prijs-kwaliteitverhouding klopt. Twijfel je over je uurtarief, in vergelijking met je ervaring en je vaardigheden, kijk dan eens tussen de andere freelancers in jouw vakgebied op Hoofdkraan.nl wat zij vragen voor een uur werk. Toets je tarief ook bij mensen in je omgeving. Je uurtarief moet vanzelfsprekend hoog genoeg zijn om serieus genomen te worden en laag genoeg om de concurrentie aan te kunnen.

Houd er ook rekening mee dat bedrijven over het algemeen meer te besteden hebben, dan particulieren, dus nogmaals: kijk goed wie de opdrachtgever is!

Je presentatie is onduidelijk en niet professioneel

Misschien ben je echt een ster in jouw vakgebied, maar wie komt daar ooit achter als jij jezelf niet weet te verkopen. Veelgehoorde redenen van opdrachtgevers om niet voor een freelancer te kiezen zijn: onduidelijke offerte, geen voorbeelden van eerder werk, vaag taalgebruik of om andere redenen een niet professionele uitstraling. Je kan maar één keer een eerste indruk maken, dus zorg dat je offerte op alle punten klopt. Verwacht niet dat de opdrachtgever zelf naar jouw website surft om jouw portfolio te bekijken, reik het hem aan op een presenteerblaadje. Verwachtingen overtreffen is altijd zinvol. Als je dit allemaal gedaan hebt en de opdrachtgever geeft dan nog aan dat hij een betere klik heeft met een andere freelancer, dan weet je in ieder geval dat je alles hebt gedaan om een goede indruk te maken.
 

"The single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place." 


Je communiceert niet goed met de opdrachtgever

De Ierse toneelschrijver Bernard Shaw zei ooit: “the single biggest problem in communication is the illusion that it has taken place.” Zorg dat je goede afspraken maakt met een potentiële opdrachtgever. Bevestig altijd hoe jij de communicatie begrepen hebt en zet altijd dat stapje extra om duidelijkheid te verschaffen. Zorg dat je iedere afspraak, hoe futiel hij ook lijkt, nakomt. Vooral als opdrachtgever en freelancer elkaar nooit face to face ontmoet hebben, dan is goede communicatie de basis voor het vertrouwen in een goede samenwerking.

Je past niet in het zoekprofiel

Soms is een samenwerking simpelweg niet meant to be. Als jij in Groningen werkt en je opdrachtgever in Rotterdam, dan zal hij toch sneller voor iemand in de buurt kiezen, ook al kan het werk prima op afstand gedaan worden. En als iemand een ervaren tekstschrijver wil en jij komt net kijken, dan maakt het in de meeste gevallen ook geen fluit uit dat je minstens zo goed bent als iedere ervaren tekstschrijver. Hetzelfde geldt voor opdrachtgevers die liever met bureaus werken in plaats van met freelancers. Of andersom. Gelukkig komt er altijd weer een nieuwe opdracht.