Heb jij ze bij je? Waar je ook naartoe gaat? En geef je ze aan iedereen met wie je een leuk gesprek hebt gevoerd? Visitekaartjes. Sommigen vinden ze vreselijk. Voor anderen zijn ze het symbool van professionaliteit. Maar hoe relevant zijn ze nog in 2018? Hoofdkraan.nl raadpleegde een aantal van haar freelancers om een antwoord te krijgen op deze prangende vraag.

Wat lees je af aan een visitekaartje?

Aan een visitekaartje is meteen veel af te lezen. Wat is bijvoorbeeld de kwaliteit van het papier? Dik of dun papier? Glanzend of gerecycled? En als je dan uitgevoeld bent en je ogen de kost geeft: hoe ziet het ontwerp eruit? Beide zijden bedrukt en mooi vormgegeven? Of duidelijk op een regenachtige dag zelf vormgegeven in Word. Het visitekaartje vormt nog steeds een belangrijke graadmeter voor professionaliteit.

Waar bewaar je visitekaartjes?

Hoewel het uitwisselen van visitekaartjes nog als een belangrijk moment wordt beschouwd, is het gekregen visitekaartje niet altijd meer een lang leven gegund. Veel mensen digitaliseren het visitekaartje door er een foto van te maken of de andere partij alsnog op te zoeken op LinkedIn of andere social media. Een enkeling beschikt nog steeds over de traditionele map met visitekaartjes op kantoor.

Wat zijn de voorwaarden aan een visitekaartje?

Een visitekaartje heeft vaak twee duidelijke doelen: het moet opvallen en het moet duidelijk zijn. Gekke lettertypes of fluoriserend roze letters vallen lekker op, maar het wordt er niet duidelijker op. Ook de vorm en de grootte van het kaartje is van belang. Het mag niet te groot zijn en het moet gemakkelijk in je broekzak of portemonnee passen.

In welke situaties geef je een visitekaartje?

Een klein schot voor open doel, maar potentiële samenwerkingspartners, opdrachtgevers  en opdrachtnemers wisselen nog steeds visitekaartjes uit. Sommige mensen geven ook simpelweg aan iedereen een visitekaartje. Zakelijk interessant of niet. Het visitekaartje blijft gewoon een gemakkelijke, laagdrempelige manier van gegevens uitwisselen. Ook op zaterdagavond in de kroeg bijvoorbeeld.

Waarom een visitekaartje geven en niet ter plekke connecten op LinkedIn?

Niet alle beroepsgroepen zijn even actief op LinkedIn en met name als consumenten jouw klanten zijn is het visitekaartje nog steeds aantrekkelijker. Ook ervaren veel freelancers het visitekaartje als gemakkelijker dan de digitale variant. Bovendien zeggen sommigen digitale contacten sneller te vergeten. Dat kaartje kom je vroeg of laat wel weer tegen, waardoor je weer denkt aan dat bedrijf, terwijl de digitale wereld zo groot is dat iedereen er in verdwijnt.

Dit artikel is mede mogelijk gemaakt door Sabine van der Stadt, Murk Feitsma en Tim Meijer