Geen geld voor marketing? Welkom in de wereld van de startende freelancer. Hoe moeten mensen je inhuren als ze niet van je bestaan afweten? En hoe zorg je dat daar verandering in komt, zonder dat dat meteen bakken met geld kost? Het simpele antwoord is: guerrilla marketing. De definitie van guerrilla marketing is volgens Google: een marketingtechniek waarmee met beperkte middelen (marketingbudget) de traditionele marketinginstrumenten gecombineerd worden met als doel het behalen van een groot resultaat. Uhh wat? Wat Google eigenlijk bedoelt: guerrilla marketing is een verrassende of ludieke stunt, waarbij je op een creatieve manier een groot publiek of veel media-aandacht genereert.

Een geweldig voorbeeld van guerrilla marketing

Wij vonden een geweldig voorbeeld van guerilla marketing in Wales, dat we graag met jullie willen delen. Stel je voor dat je een nieuw aquarium opent in Wales: Anglesey Sea Zoo. De locatie is redelijk ver verwijderd van hoofdwegen en er zijn geen andere toeristische attracties in de buurt. Nog belangrijker: Het is 1983, dus je hebt nog geen beschikking over internet, e-mail of social media en je hebt zo goed als geen budget. Wat doe je?

Wat uitnodigingen en een slim persbericht

De eigenaren van Sea Zoo bedachten een geniaal plan. Ze sloegen het telefoonboek open op zoek naar mensen met een fishy surname: De familie Salmon (zalm), meneer Herring (haring), mevrouw Bream (brasem). Allen waren van harte uitgenodigd om gratis het openingsfeest van Sea Zoo bij te wonen. Nationale weerman Michael Fish werd gevraagd om de dag presentatie voor zijn rekening te nemen. Ook stuurden ze een simpel persbericht uit met de volgende tekst:

Attentie meneer Piranha,
Weerman Michael Fish, plus een verzameling van meneer en mevrouw Salmons, Breams en Whitings zijn uitgenodigd voor de opening van een £250.000 sea zoo in Brynsiencyn, Anglesey. Men twijfelt of ze een meneer piranha zullen vinden, maar managing director, David Lea-Wilson zegt: ‘Er staan genoeg andere fishy namen in het telefoonboek’.

Nationale en internationale media-aandacht

Zowel nationale als internationale media pikten de ludieke stunt op en de opening was een groot succes. Alle vissige families die Sea Zoo bezochten ontvingen een cadeautje. Een verse vis al naargelang de achternaam. Anglesey Sea Zoo in Wales is vandaag de dag een succesvol bedrijf met meer dan dertig medewerkers en 100.000 bezoekers per jaar.

Ben je nu wel heel nieuwsgierig geworden naar deze fishy marketing campagne? Bekijk dan de geweldige korte film Fish Story van makers Caspar Salmon en Charlie Lyne.

 
 

Wees geïnspireerd lieve freelancers

Dus wees geïnspireerd lieve freelancers, geld is nergens voor nodig. Wie arm is, moet slim zijn en als internationale persaandacht al lukt met vis, dan weet jij ook vast wat slims te bedenken.