Elke ondernemer heeft een logo, huisstijl, visitekaartje en website nodig, wil je professioneel overkomen. Dit laat je maken door een grafisch vormgever. Maar hoe kies je de juiste? En naast je eigen smaak, waar moet je nog meer opletten bij het maken van deze visuele uitingen? Hoofdkraan.nl vroeg twee grafisch vormgevers naar tips.

Janneke Tromp van J Ontwerp en Julia Bendeler zijn beiden grafisch ontwerper, afgestudeerd aan respectievelijk de Academie voor Kunst en Vormgeving en de Gerrit Rietveld Academie. Beiden werken nu al jaren als zzp'er. Janneke's stijl past zich aan aan de opdrachtgever, maar is veelal rustig en helder. Julia's stijl is zwart-wit met een primaire kleur en maakt graag ontwerpen met een knipoog. Hoofdkraan.nl vroeg ze waar je op moet letten bij het ontwikkelen van je eigen logo, huisstijl, visitekaartje, website en flyer.
 

1. Logo

Het logo is het belangrijkste wat je gaat ontwikkelen. Een logo wordt jouw beeldmerk. Kies daarom het liefst voor een vormgever die dit echt kan en doe het niet zelf of door iemand die wel handig is met Paint. Het logo is jouw uitstraling, dus dat moet goed zijn.
Waar moet een logo aan voldoen? Het moet vooral origineel, simpel en herkenbaar zijn. En daarnaast moet het communiceren wat jij verkoopt of doet.
Let er bovendien op dat het lettertype past bij je onderneming: speels of juist zakelijk. En let ook op dat het geheel tijdloos is, ook je lettertype, zodat je niet over drie jaar alweer een nieuw logo moet laten ontwerpen.

J Ontwerp: “Wat ik veel zie gebeuren is dat mensen zelf aan de slag gaan en er alles in willen stoppen wat de organisatie omvat. Echter, als je kijkt naar bekende logo's zoals Greenpeace, Nike, Starbucks, zie je dat er eigenlijk weinig elementen in staan die daadwerkelijk de producten of diensten beschrijven. Een logo is geen samenvatting met alles erin gepropt, al zou je dat soms bij een logo wel denken.”

Wordt het een lekker vrolijk kleurrijk logo met drie kleuren? Print dan ook eens je logo in zwart-wit uit. Het zal vaak genoeg voorkomen dat een klant je offerte of factuur in zwart-wit uitprint. Is het dan nog mooi en herkenbaar?
 

2. Huisstijl

Je logo is af, dus je kan de website laten ontwerpen en dan ben je klaar! Of niet? Nee, vergeet niet ook een huisstijl te laten ontwerpen! Dit is juist een heel belangrijk onderdeel.
Een huisstijl is je 'visuele identiteit' waarin o.a. naam, logo, kleuren en lettertype(s) worden vastgelegd. Daarmee kun je dan je visitekaartje, briefpapier, website en evt. folder mee invullen.
Julia Bendeler: “Hoe verder je de huisstijl uitwerkt, hoe serieuzer je jezelf neemt en ook genomen wordt. En het is heel makkelijk: als je een goede huisstijl hebt neergezet kun je die bij elke ontwikkeling en elke uiting toepassen. Het wordt dan een logische invulling en scheelt je een hoop tijd.”

Het belangrijkste van de huisstijl is de consistentie, zodat je een eenduidig en sterk beeld naar buiten kunt brengen. J Ontwerp: “Hierdoor krijgen opdrachtgevers een aha-reflex elke keer als ze een onderdeel van je visuele middelen zien, door herhaling wordt je herkenbaar.”
 

3. Visitekaartje

Als je een echte netwerker bent, dan geef je vaak je visitekaartjes weg. Hoe deze eruit ziet, zegt iets over jouw onderneming. Daarom is het belangrijk dat de stijl ervan bij jou past en daarnaast vooral mooi en verzorgd is. En de aandacht trekt!
Julia Bendeler: “Hoe mooier het materiaal en ontwerp, hoe meer het de aandacht krijgt. Een visitekaartje wordt vaak als functioneel of informatief gezien, maar dan belandt het in een grote bak. Je visitekaartje mag best meer dan informatief zijn, je onderneming blijft dan ook langer hangen.”

J Ontwerp: “Het is heel verleidelijk zelf even te knutselen, maar je zult zien dat de kleur bij de online drukker net anders is, of dat het er net niet zo uitziet als de website of folder. Daarnaast hebben sommige online drukkerijen een afwijkend formaat. Laat het liefst de vormgever, geheel in lijn met de huisstijl, het visitekaartje ontwerpen.”
 

4. Website

Een website is tegenwoordig het eerste beeld wat mensen van je bedrijf hebben. Eigenlijk heb je voor een echt goede website twee mensen nodig: een ontwerper die bedenkt hoe het er uit moet zien en een programmeur die ervoor zorgt dat dat technisch mogelijk wordt. Heb je echter maar een klein budget en is het de bedoeling dat je de website zelf gaat updaten de komende tijd? Denk dan aan programma's als Wordpress. Je kunt uit meerdere vaste templates voor ontwerp kiezen, de kleuren aanpassen en je logo uploaden om het zo aan te laten sluiten bij jouw huisstijl.
Qua ontwerp is het het belangrijkst dat het goed aansluit bij de rest. Maak de teksten niet te lang, zorg dat men snel de belangrijkste informatie eruit kan halen. Zorg ook voor veel en goed beeldmateriaal. Kijk hiervoor op de vele gratis stockwebsites die er tegenwoordig zijn, zoals Pixabay. Verzamel meteen wat extra beeldmateriaal zodat je voor nieuwe uitingen niet weer hoeft te zoeken.

Julia Bendeler: “Een website moet vooral heel functioneel zijn, mensen willen er weinig tijd aan besteden. Men klikt snel door, dus het moet duidelijk zijn waar ze wat kunnen vinden. Daarnaast moet een website blijven leven. Er moet actief mee om worden gegaan d.m.v. blogs, nieuwe afbeeldingen, nieuwe info, etc., zodat er wat nieuws blijft te ontdekken bij elk bezoek.”
 

5. Flyer/folder

Net als bij een visitekaartje en alle andere communicatiemiddelen is het belangrijk dat het in lijn met de huisstijl is. Zorg vooral dat alle informatie er in staat: wat, waar, wanneer, hoe, hoe duur. Hoe kan men zich aanmelden of waar kan men het kopen en wat zijn je contactgegevens? Maar let er ook op dat het niet te vol wordt en overzichtelijk blijft.
 

6. Waar let je op bij kiezen van een vormgever?

Als je denkt dat het lastig is om te bedenken wat je wilt qua logo en huisstijl, het is nog lastiger een vormgever te vinden. Hoe vind je er een die aansluit bij jouw smaak? Elke vormgever heeft zijn eigen stijl, dus kies iets wat bij jou past. Het is uiteraard wel hun vak om jouw wens vorm te geven, maar als je echt iets heel anders wilt dan hun portfolio laat zien is het wijs verder te zoeken.
Voor alles in dit artikel geldt eigenlijk: hou je ogen goed open en bewaar wat je mooi vindt. Dan wordt de briefing voor de vormgever straks veel makkelijker.

J Ontwerp: “Ga online of viavia op zoek naar een ontwerper. Kijk wat hij/zij doet. Denk je: dit zou wel eens wat kunnen zijn, ga daar eens mee rond de tafel, kijk of er een klik is en hoe hij/zij werkt. Voelt het niet ok, kijk dan verder. Je gaat toch een langere tijd met iemand samenwerken. Kijk ook naar het budget, is dit haalbaar, ook als je af en toe wat moet laten veranderen.
Let wel: Een mooie huisstijl kost soms even wat, maar het helpt je eigen bedrijf wel. Overleg met elkaar, maak een (communicatie)plan, zodat alles er straks in 1 lijn uit komt te zien en je een sterk en duurzaam ontwerp hebt voor al je visuele middelen. Het is erg kicken als je het straks allemaal bij elkaar ziet.”

Julia Bendeler: “Kijk of je een samenwerking met een ontwerper aan kan gaan: sommigen doen een klus voor minder als je ze vrij laat en niet te veel inspraak of eisen hebt. Het is voor hun een veel leukere manier om te werken, want het gebeurt niet vaak dat ze alle vrijheid krijgen.”

Bronnen: Julia Bendeler en Janneke Tromp