Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat leven we van merk tot merk. Door reclame is een aantal merknamen zelfs een eigen leven gaan leiden. Iedereen weet bijvoorbeeld wat we bedoelen met een Zwitserleven-gevoel en hoe een Bounty-eiland eruitziet. Merknamen zijn onbewust een wezenlijk onderdeel van onze taalcultuur geworden. Toch is er vaak weinig bekend over de oorspronkelijke betekenis van merknamen. Waarom bijvoorbeeld Apple?

De merknaam Apple van de gelijknamige computerfirma is bedacht in 1976 door Steve Jobs, die samen met Steve Wozniak in een garage zijn eerste computers in elkaar zette. Met de door hen ontwikkelde Apple 1 en Apple 2 veranderde het gezicht van de computer. Apple wilde computers toegankelijk maken voor gewone mensen.

Appelplantage

Steve Jobs bezocht in die tijd regelmatig zijn hippie vrienden met een appelplantage in Californië en hielp dan bij de appeloogst. Op een dag kwam hij terug van de appelplantage en stelde de bedrijfsnaam 'Apple' voor.

 “Ik at alleen maar fruit in die tijd en we waren drie maanden te laat met het aanmelden van onze firmanaam. Ik dreigde dat als niemand voor vijf uur een betere naam zou verzinnen dat dit de naam van onze firma zou worden. Ik hoopte zo de creativiteit van onze medewerkers te prikkelen. Niemand kwam echter met een betere idee en zo werd Apple definitief de naam van onze nieuwe computerfirma.”

Het ontstaan van deze merknaam verklaart ook waarom de Apple-PC’s Macintosh heten. Zij zijn naar de appelsoort McIntosh genoemd.

The Beatles

Een andere mogelijke reden voor Jobs keus voor Apple was zijn enthousiasme voor de Beatles en hun platenlabel Apple-records. De naam Apple had ook een bijkomend voordeel: het stond in het telefoonboek voor Atari, waar zowel Jobs als Wozniak in 1975 hadden gewerkt.

Het logo van Apple werd in 1977 ontworpen door Rob Janov. In een interview met Creatieve Bits vertelt hij: “Ik heb de hap uit de appel in het design gezet om duidelijk te maken dat het een appel was en geen kers of tomaat”.