Er zijn meer zzp'ers dan ooit. Ruim een miljoen, volgens het CBS, dat is een groei van 120.000 met begin 2015, terwijl er in 2014 een groei van 50.000 was. Steeds meer mensen gaan dus zelfstandig ondernemen. Wat betekent dat? Wat zijn de trends in zzp'ersland voor het komende jaar? Hoofdkraan.nl, het platform voor zzp'ers, zette er tien op een rijtje.

 

1. Customize oplossingen

Nederland is nog niet helemaal klaar voor zoveel zzp'ers. De belangrijkste diensten waren er tot voor kort alleen voor mensen in loondienst: pensioen, hypotheken. Maar gelukkig komen er steeds meer oplossingen voor zzp'ers, denk aan de vervanging van het AOV: het broodfonds of het BrightPensioen en Knab hypotheken. Deze oplossingen komen veelal voort uit de frustraties van zzp'ers zelf. De politiek komt er dan wel nog niet helemaal uit, maar de zzp'ers weten zelf wel wat beter kan. De komende tijd kunnen we rekenen op alleen maar meer oplossingen.

 

2. Flexwerken

Met al die zzp'ers samen wordt het alleen thuis werken in je pyjama steeds minder normaal. Ondernemers weten elkaar steeds meer te vinden en komen samen op professionele of juist goed betaalbare flexplekken (link: http://nationaleflexplektest.nl/de-beste-flexplek-van-2015-is/), huren kantoorruimte of spreken af om samen te werken in een café of bij iemand thuis. Op Facebook zijn er al diverse groepen te vinden waar men zich aan kan melden voor een 'huiskamerkantoor'.

 

3. Virtual teams

Het wordt steeds makkelijker om samen te werken, zelfs als je niet in dezelfde stad woont. Cloud oplossingen maken het je heel makkelijk om bestanden zo op te slaan dat iedereen er overal bij kan. Met Skype overleg je terwijl je meteen verder typt. Een traditioneel bedrijf waar iedereen de meeste dagen samen werkt, samen komt bij de koffie en de lunch wordt steeds minder normaal. Bedrijven die de beste medewerkers willen kiezen er steeds meer voor om virtueel samen te werken, over stadsgrenzen en landsgrenzen heen. Ook in de zzp wereld met de vele startups is dat al normaal en wordt dat de komende tijd nog meer de norm.

 

4. Waarom 1 bedrijf?

Het is niet meer genoeg om één baan te hebben of een eigen bedrijf. Veel mensen hebben al meerdere banen, een baan én een eigen bedrijf of gewoon meerdere bedrijven. Waarom niet? Als je toch meerdere passies of kwaliteiten hebt, maak er gebruik van! Zo ben je extra flexibel en kun je meegaan met de vraag van de markt. Er is zelfs al een naam voor: de Slashie. In 2015 groeide het aantal zzp'ers met meerdere banen met 36% naar 173.000 mensen. Nu men de ervaringen hoort van anderen zal het alleen maar toenemen.

 

5. Visuele communicatie

De nadruk van marketing lag al op het visuele. Met de komst van Instagram advertenties in 2015 waren de grote bedrijven al snel om. Zzp'ers en kleinere bedrijven kunnen dit jaar daarom niet achterblijven: onderzoek de mogelijkheden van nieuwe beeldende social media zoals Instagram, Periscope en Snapchat. En zorg ook op de website en de andere social media (Facebook, Twitter, Google+) voor mooi, professioneel beeld en goede video's.

 

6. Geef content weg

Content marketing is al jaren de trend, maar wordt steeds groter ook voor zzp'ers. Je moet opvallen in die grote zzp'ers menigte, dus proberen velen op te vallen met hun content: ze geven online trainingen, delen tips via Periscope, schrijven informatieve blogs of zelfs een heel e-book. Een website bouwen en af en toe aanwezig zijn op social media is niet meer genoeg: ook als zzp'er moet je blijven nadenken hoe je opvalt en hoe mensen jouw website gaan doorsturen.

 

7. Blijf leren

Door deze content marketing zijn er zoveel gratis of goedkope manieren tegenwoordig om verder te leren. Op blogs worden alle ontwikkelingen bijgehouden door experts, er worden hele e-books geschreven over nieuwe ontwikkelingen in bijvoorbeeld media en reclameland. En de zzp'ers die niet expert zijn op dat gebied maken daar gretig gebruik van. Met de vele concurrentie moet je zorgen dat in ieder geval de kennis up to date is.

 

8. Blijf werken aan jouw bedrijf

Je ziet ook dat veel ondernemers hun bedrijf echt serieus nemen. Gewoon maar beginnen en zien waar het schip strandt is niet de manier meer. In de vele Facebook groepen voor startende zzp'ers worden de nieuwe ondernemers al snel gewezen op websites met tips voor een ondernemingsplan, acquisitieplan, etc. Maak een plan: wat is je doelgroep, wat zijn je producten, hoeveel vragen concurrenten, wat is jouw Unique Selling Point, hoe kunnen klanten van jou horen?

 

9. Balans leven-werk

Zoals het NRC laatst al schreef “alleen sukkels hebben het druk”. Met alle social media, smartphones en andere technische ontwikkelingen is het steeds normaler geworden 24/7 bereikbaar en beschikbaar te zijn. Maar je merkt het al langzaam: mensen raken het zat en willen ook wel eens onbereikbaar zijn. Hoe hard het ondernemersbestaan ook is, ook zzp'ers zullen op hun grenzen gaan staan en een vrije avond en weekend willen.

 

10. Politiek

Met zoveel zzp'ers kan de overheid er op een gegeven moment niet meer omheen: het is geen trend, het is geen fase, we zijn “here to stay”. De politieke partijen komen gelukkig steeds meer voor de zzp'ers op en hopelijk zal de politiek van 2016 een goed jaar voor zzp'ers maken!

 
Auteur: Sanne de Jong, redactie Hoofdkraan.nl.
 
Bron:
http://www.fastcompany.com/3052836/the-future-of-work/6-ways-work-will-change-in-2016
http://www.nrcq.nl/2016/01/12/een-baan-is-saai-de-opkomst-van-de-slashie