Heb je als startende freelancer eindelijk je uurtarief berekend, dan moet je dit tarief ook nog aan de klant kunnen ‘verkopen’. Niet alleen als je een hoog of juist laag tarief hanteert, maar ook als je jouw tarieven op den duur naar boven bijstelt. Zorg er dus altijd voor dat je jouw uurtarief kunt motiveren.
 

Ben je bewust van jouw tarief

Om je tarieven te kunnen motiveren, moet je je bewust zijn van jouw tarief. Je moet voor jezelf weten waarom jij een hoog, laag of gemiddeld tarief rekent. Hoe hoog jouw uurtarief ook is, het kan zo zijn dat je dit na verloop van tijd naar boven wilt bijstellen. Dit is niet vreemd. Als startende freelancer is het bepalen van je uurtarief namelijk lastig omdat je de markt nog niet zo goed kent en omdat je je nog niet bewust bent van jouw expertise en dienstverlening. Natuurlijk moet je deze prijsaanpassing wel met beleid doen. Oude klanten zullen namelijk vraagtekens zetten bij het feit dat jouw uurtarief ineens is verhoogd.
 

Te goedkoop zonder dat je het beseft

Een laag uurtarief kan betekenen dat je goedkoop bent voor de klant. Dat je ‘te goedkoop’ bent, hoeft geen probleem te zijn. Zolang je de kosten kunt dekken en zelfs een kleine winst behaalt, is er niets aan de hand. Toch is het jammer. Je kunt immers misschien meer geld verdienen. Wellicht weet je niet eens dat je zo goedkoop bent. Let dan op de reactie van klanten. Zij kunnen op een lacherige manier reageren op jouw uurtarief, voordat je de klus aanneemt. Ook kun je het misschien na afloop van de opdracht tussen de regels door merken.
 

Te goedkoop met redenen

Natuurlijk kun je je ook bewust zijn van jouw lage tarief. Misschien hanteer je dit omdat je jezelf onderschat. Bijvoorbeeld omdat je niet zeker weet of je de opdracht echt aankunt en compenseer je dit met een laag uurtarief. Maar het kan natuurlijk ook dat je stelselmatig een verkeerde tijdsinschatting maakt. De offerte blijkt achteraf dan te laag in relatie tot het daadwerkelijke werk. Betrap je jezelf vaker hierop, probeer er dan achter te komen waar je precies de fout ingaat. Houd een urenregistratie bij en zorg ervoor dat de volgende offertes beter bij de werkelijkheid passen. Toch is het soms lastig om te bedenken waar het probleem precies ligt. Reken in het vervolg dan gewoon een bepaald percentage meer dan je oorspronkelijk zou rekenen, zodat je het risico van meer gespendeerde tijd indekt.
 

Te duur met of zonder reden

Ben je te duur, dan is dit misschien nog verontrustender dan dat je te goedkoop bent. Want het kan zijn dat je hierdoor leuke opdrachten misloopt en dat goede referenties achterwege blijven. Bedenk goed waarom je ‘te duur’ bent. Doe je dit opzettelijk, omdat je een bepaalde bedrijfsstrategie hanteert? Doe je dit omdat je anders niet rond kunt komen? Of ligt het aan het feit dat je nog niet goed bent in tarifering en offertes opstellen? Het kan natuurlijk ook zijn dat je kwalitatief werk levert en dat jouw uurtarief hiermee in balans is. Maar levert adverteren je toch geen extra opdrachten op, dan is er maar één conclusie: jouw tarieven zijn te hoog.
 

Omgaan met een hoog tarief

Of je te duur bent, hangt ook af van de huidige economie. In jouw regio kan een terugloop zijn in werkgelegenheid. Er is dan extra veel concurrentie en dit kan effect hebben op jouw overlevingskansen. Is dit bij jou het geval, dan kan het een overweging zijn om te verhuizen of om je doelgroep te wijzigen. Een ander alternatief is om met klanten te onderhandelen. Aanvaarden ze jouw offerte bijvoorbeeld niet vanwege de prijs, dan kun je een iets lager tarief voorstellen. Let er in dit geval op dat de klant je niet onder druk zet om tegen een nóg lagere prijs te leveren.

 

Uurtarief verlagen

Als blijkt dat je stelselmatig te duur bent, dan ontkom je er bijna niet aan om je tarieven te verlagen. Probeer een balans te vinden tussen: of meer opdrachten tegen een lager tarief, of minder opdrachten tegen een hoger tarief. Bedenk wel dat als je meer uren gaat werken tegen een lager tarief, je extra ervaring opdoet, je expertise vergroot, referenties krijgt en op termijn je tarieven misschien weer kunt verhogen. Een lager tarief kan dus gunstig zijn. Zijn de genoemde mogelijkheden voor jou geen opties en wil je je tarief niet reduceren om wat voor reden dan ook, dan moet je bekijken of je op bepaalde dingen kunt bezuinigen.
 

Uurtarief verhogen

Veel freelancers zullen na verloop van tijd hun uurtarief willen verhogen. Bijvoorbeeld omdat hun positie, expertise of dienstverlening is veranderd, of omdat het een deel is van de bedrijfsstrategie. Wat de reden ook is, denk eraan om een verhoging altijd geleidelijk en met beleid toe te passen. Je kunt namelijk bepaalde klanten verliezen. Verstandig is het om klanten zo’n drie maanden van tevoren te laten weten dat je de prijzen verhoogt. Dit geeft hen de gelegenheid om aan het idee te wennen. Zijn jouw tarieven voor hen te hoog, dan kunnen ze bijtijds een andere freelancer zoeken. De hogere tarieven kun je natuurlijk wel meteen aan nieuwe klanten presenteren. Houd alles wel goed bij, want uiteindelijk hanteer je meerdere tarieven en dat kan verwarring opleveren.
 

In één keer of geleidelijk verhogen

Natuurlijk kun je je tarief in één keer verhogen. Bijvoorbeeld van 45 euro naar 125 euro. Je zult dan klanten verliezen, het zou ook zomaar kunnen dat je een nieuw klantenbestand aanboort van klanten die bereid zijn dit tarief te betalen. Een andere manier van een prijsverhoging doorvoeren, is door dit geleidelijk gedurende de loop van een heel jaar te doen, waarbij je het tarief elke keer met een bepaald percentage verhoogt. Omdat er bij iedere tariefverhoging klanten weglopen, moet je je bedenken of jouw kwaliteit de verhoging waarmaakt. Het duurt dus even voordat je op 125 euro zit, maar bij deze werkwijze is de kans groter dat je oude klanten behoudt.

Hoe je uurtarief ook is vergeleken met andere freelancers uit je branche, ben je altijd bewust van hoe jij in de markt staat en wat je kwaliteit en expertise is. Als je jouw tarief voor jezelf kunt motiveren, dan kun je dit tarief zeker aan de klant verkopen. Bedenk dat het uurtarief of de offerte niet voor elke klant hetzelfde hoeft te zijn. Door hiermee flexibel om te gaan, ontdek je op termijn een optimaal freelancetarief.