Als freelancer moet je weten waar je staat in de markt. Dit leer je door te kijken naar jezelf én naar concurrenten en door te bedenken waar je voor staat en op wie je je richt. Deze positionering helpt je om de belangstelling op te wekken van je doelgroep.
 

Promotie is belangrijk

Veel beginnende freelancers vinden hun eerste klant dankzij hun persoonlijke netwerk. Denk aan familie, vrienden en kennissen. Als je net start met freelancen, dan is dit netwerk erg belangrijk. Maar op den duur moet je je beraden op andere manieren van promotie om zo prospects te vinden. Je moet er ook voor zorgen dat potentiële opdrachtgevers jou als freelancer kunnen vinden. De referenties van je ‘oude’ klanten zijn natuurlijk een geweldige marketingtool, maar je wilt méér klanten. Je moet er dus voor zorgen dat potentiële opdrachtgevers interesse in je hebben.
 

Bepaal jouw doelgroep

Voordat je kunt starten met promotie, moet je weten wat voor soort klanten je wilt bereiken. Richt je je op kleine klanten of juist op grote? Is er een gat in de markt waar je in kunt ‘springen'? Ga voor jezelf na uit wat voor soort opdrachten je de meeste voldoening haalt, welke bedrijven of projecten goed betalen en of je al bepaalde contacten hebt waardoor je ergens gemakkelijk kunt binnenkomen. Denk ook na over jouw ervaring, stijl van werken en vaardigheden. Wellicht passen deze bij een bepaald type bedrijf. Op basis van al deze criteria komt er vast een type klant in aanmerking. Herleid dit tot een specifieke doelgroep waarbij jij denkt de grootste kans te hebben om als freelancer aangenomen te worden.
 

Een niche als doelgroep

Sommige freelancers blijken op termijn ongemerkt een doelgroep te hebben gevonden. Een doelgroep waarnaar ze in eerste instantie niet op zoek waren. Deze kan specifiek en klein zijn, ook wel een ‘niche’ genoemd. Zo kan het voorkomen dat je een klant hebt in een bepaalde branche en plotseling steeds meer klanten uit diezelfde branche krijgt. Na een tijdje blijken al je klanten uit deze hoek te komen. Werk je met plezier en is men tevreden over je diensten, maak je dan vooral niet druk over het feit waarom je geen andere klanten hebt. Klaarblijkelijk lever je kwalitatief werk. Groot voordeel van een niche als doelgroep is dat je op een gegeven moment zelfs gezien wordt als een ‘expert’ in die branche. Dankzij deze expertise kun je op den duur zelfs het uurtarief aanpassen.
 

Focus je op jouw doelgroep

Maak voor iedere potentiële klant een verschillende werkportefeuille. Een sollicitant maakt zijn cv immers ook zo optimaal mogelijk zodat deze aansluit bij de gevraagde ervaring. Doe dit ook als freelancer. Bepaal welke vaardigheden het beste passen bij een bepaalde klant en benadruk deze. Vermeld alleen datgene wat relevant is voor de klant en laat het overbodige weg.
 

Oefen op je elevator pitch

Zorg ook dat je altijd een elevator pitch achter de hand hebt. Dit is een belangrijk onderdeel van acquisitie. Zo’n korte, krachtige boodschap zou je, bij wijze van spreken, binnen dertig tot zestig seconden moeten kunnen presenteren in een lift. Heb je altijd een pitch in je achterhoofd, dan is dat handig voor als je jezelf per e-mail moet voorstellen of als je op een netwerkbijeenkomst een potentiële klant tegen het lijf loopt. In zo’n korte boodschap promoot je je bedrijf, werk en ervaring. Focus je in de pitch, net zoals hierboven vermeld, op je doelgroep. Merk je dus dat de tarieven voor een klant erg belangrijk zijn, benadruk tijdens de pitch dan dat jouw diensten waar voor het geld opleveren. Merk je dat de klant een grote waarde hecht aan de laatste trends, laat dan weten dat je deze op de voet volgt.
 

Ben je bewust van jouw verschijning

Als freelancer bén je je bedrijf en maak je van jezelf een merk. Pas dus je manier van spreken en kleden aan op de ‘dresscode’ binnen jouw branche. Tijdens een gesprek met een klant praat je immers niet hetzelfde als tijdens een gesprek met een goede vriend in de kroeg. Verdiep je dus in de cultuur van het bedrijf waar je op gesprek gaat. Over het algemeen hebben grotere gevestigde bedrijven een professionele, zakelijke kledingstijl. Bij informelere bedrijven zoals een trendy kledingmerk kun je je beter ook modieus kleden en wat ‘losser’ spreken.
 

Ga netwerken

Als freelancer moet je altijd in de startblokken staan om je bedrijf en jezelf te promoten. Je weet nooit wanneer je iemand tegenkomt die óf een geschikte klant is, óf iemand kent die het zou kunnen zijn. Of het nu op een feestje is, tijdens een netwerkbijeenkomst, in het plaatselijke café of op de tennisclub, je moet er altijd klaar voor zijn om iemand over je bedrijf als freelancer te vertellen. Die elevator pitch komt dan dus goed van pas! Ook is het handig als je altijd visitekaartjes bij je hebt. Zorg dat ze in je huisstijl zijn vormgegeven, dat ze relevante gegevens over jou en het bedrijf bevatten en dat ze een gangbaar formaat hebben. Een visitekaartje is… je visitekaartje. Zorg dus dat ze er altijd netjes uitzien, zonder vlekken of ezelsoren.

Ben je als freelancer dus bewust van jouw positionering in de markt. Dit is niet alleen belangrijk om jouw doelgroep te kunnen interesseren voor jouw bedrijf, maar is ook een onmisbaar onderdeel van succesvolle marketing.