Als beginnend freelancer is het soms lastig om opdrachten te krijgen. Omdat je nog geen portfolio of referenties hebt, krijgen potentiële opdrachtgevers geen beeld van jouw werk. Het is dus belangrijk om alles wat je maar voort kan helpen, te delen op je website. In dit artikel lees je tips die je helpen om je portfolio uit te bouwen en goede referenties te krijgen – zelfs als je nog geen betaalde opdrachten hebt uitgevoerd.
 

1. Laat zien wat je doet

Het is dus, vooral als je net begint met freelancen, belangrijk om beide zaken, een portfolio en referenties, weer te geven op je website. Je bent als freelancer immers zelf je product, dus je moet jezelf verkopen. Bescheidenheid laat je achterwege! Door op je site te laten zien wie je klanten zijn en wat jouw stijl is, maak je jouw positionering in de markt kenbaar. Een complete website waarop je jouw bedrijf profileert, helpt je om jezelf te onderscheiden van andere freelancers. Hiermee maak je van jezelf als het ware een merk.
 

Portfolio samenstellen

Het is voor iedere klant heel fijn om te zien wat jij als freelancer al hebt gedaan. In een portfolio zet je bijvoorbeeld foto’s die je als fotograaf hebt gemaakt, zet je teksten die je als tekstschrijver hebt geschreven of zet je ontwerpen die je als architect of grafisch vormgever hebt gemaakt. Heb je een opdracht af, dan voeg je deze toe aan je site. Maak hiervoor een speciale ‘portfolio’ pagina. Als je nog geen opdrachten hebt gedaan en dus nog geen klanten hebt, is het vullen van zo’n pagina lastig. Bedenk goed of je niet tóch iets kunt laten zien. Wellicht werk dat je voor je oude werkgever, voor vrienden of kennissen hebt gedaan.
 

2. Referenties verzamelen

Ook is het fijn voor potentiële klanten om te zien voor wie je hebt gewerkt en hoe zij jouw dienstverlening ervaarden. Dit kan door referenties te delen. Hiervoor kun je een aparte pagina op je website aanmaken, maar ook kun je enkele citaten weergeven op de homepage of op de pagina ‘over mij’ of ‘over ons’. Heb je een opdracht afgerond, vraag de klant dan meteen om een aantal regels te schrijven over zijn ervaring met jou. Ook een goede manier is om de klant telefonisch te vragen wat hij van jouw werkwijze vond. Vraag toestemming om zijn input te delen op jouw site, vat zijn woorden samen in een korte tekst en deel deze op je site. Laat de klant natuurlijk wel even checken of je zijn woorden goed hebt opgeschreven.
 

Een goede referentie krijgen

Natuurlijk wil je wel dat de referentie positief is. Als je klantvaardig bent, dan is het verkrijgen van een goede beoordeling waarschijnlijk geen probleem. Ook helpt het als je een goede zakelijke relatie hebt met de opdrachtgever. Verder hangt de beoordeling vooral af van het feit of je goed bent in wat je doet, of je bereikbaar bent, e-mails vlug beantwoordt en snel reageert op de aanvraag van een offerte. Natuurlijk moet je verder betrouwbaar, punctueel en sympathiek zijn. En voor de ultieme referentie, ben je niet te duur, geef je garantie, ben je servicegericht en geef je soms gratis advies.
 

4. Zelf content maken

Kun je écht niets bedenken om te delen op je site, maak dan zelf content. Schrijf een blog of deel ‘vrij werk’. Misschien heb je ook goede ideeën of casestudies die je schetsmatig kunt uitwerken en beschrijven. Of misschien heb je prototypes van je producten, zodat potentiële opdrachtgevers toch een beeld krijgen van je capaciteiten. Een andere mogelijkheid is om een bedrijf of instelling aan te bieden om hun project gratis uit te voeren.
 
Als je al het bovenstaande probeert toe te passen op jouw website, dan kunnen prospects zich een beeld vormen van jou als freelancer – zelfs als je nog bijna geen betaalde opdrachten hebt uitgevoerd. Heb je na een tijdje al meerdere opdrachten achter de rug en heb je een goedgevulde website, dan krijg je een goed imago. Het enige wat dan misschien nog op je pad komt, is een slechte referentie. Deze kan volgen na onenigheid met je opdrachtgever. Belangrijk is het dus om als freelancer goed om te gaan met conflicten.