Sorry, u werkt met Internet Explorer 7 of ouder. Hoofdkraan.nl ondersteunt dit niet. Download gratis de nieuwste versie van Internet Explorer.

Schrijver Gezocht? Vind hier de perfecte schrijver!

  • Direct toegang tot 6.365 schrijvers
  • Binnen 24 uur meerdere offertes
  • Geheel gratis en vrijblijvend
Overzichtelijk, professioneel, groot bestand freelancers, goede feedback via mail, bemiddeling gratis. Jessica, Bussum
Snel te regelen, je bereikt de doelgroep waaruit je iemand zoekt, goede website, ik heb snel de juiste persoon gevonden. DeskFIT, Rotterdam

De volgende bedrijven werken met Hoofdkraan.nl

Hoofdkraan.nl in het nieuws

Maak kennis met enkele van onze zzp'ers

Yvonne
Yvonne
Lettele (bij Deventer)
Uurtarief: €65

Tekstschrijver en communicatieadviseur

Heldere folderteksten, boeiende artikelen of pakkende advertorials. Ik schrijf teksten die effect hebben. Als klant kunt u op een goed advies rekenen over de aanpak. Ik heb een brede ervaring als tekstschrijver en communicatieadviseur. Sinds 2006 ben ik eigenaar van een communicatiebureau en vanaf 2010 partner van netwerkorganisatie Tekstteam Oost. Ik schrijf goed leesbare teksten afgestemd op de lezer, zoals: …
Nancy
Nancy
Leiden
Uurtarief: €50

Tekstschrijver en auteur van (kinder) boeken

Zoekt u een schrijver die uw levensverhaal wil opschrijven? Of heeft u een boek geschreven en wilt u begeleiding bij het herschrijven zodat het verhaal meer gaat leven? Misschien worstelt u met de structuur van een kinderboek. Ik kan u helpen van het verhaal een interessant boek te maken, die de lezer meeneemt in de wereld die u zelf hebt…
Annick
Annick
Nijmegen
Uurtarief: €60

Tekstschrijver | (eind)redacteur

Wilt u een (nieuwe) website en ziet u op tegen het schrijven van een vlotte, wervende tekst? Of heeft u een folder, brochure of nieuwsbrief nodig voor uw bedrijf of vereniging? Ik help u graag. Schrijven is mijn vak. Ik luister naar uw verhaal en maak daar een prettig leesbare tekst van die én gericht is op uw doelgroep én…
Jan Johan
Jan Johan
Onstwedde
Uurtarief: €55

SEO copywriter - redacteur - persvoorlichter

 Jan Johan schrijft met zeggingskracht, aantrekkelijke teksten in een vlotte, pakkende stijl voor diverse media, kanalen en doelgroepen: begrijpelijk, correct en glashelder.* Interviews, nieuwsartikelen, bedrijfsreportages en nieuwsbrieven B2B en B2C: interessant en doelgroepgericht, geschreven vanuit journalistieke achtergrond. Als uw boodschap net iets meer moet zijn dan 'wij leveren de beste kwaliteit en service voor de laagste prijs'. * SEO copywriting:…

Schrijver gezocht

Een schrijver op freelance en/of projectbasis vindt u vast en zeker via onze Hoofdkraan site. Maar u zoekt waarschijnlijk niet zomaar “een” schrijver, u zoekt “de” schrijver. De schrijver die precies voldoet aan uw profiel en iemand die de vaardigheden in huis heeft die nodig zijn voor uw opdracht. Een schrijver die foutloos spelt en een groot gevoel voor geschreven taal heeft, is wel het minste dat u van een professionele tekstschrijver mag verwachten. Daarnaast wilt u hoogstwaarschijnlijk een auteur die speciale skills heeft en aanvoelt welke kant u op wilt met uw opdracht. Bij Hoofdkraan is ons er alles aan gelegen om te zorgen dat uw opdracht de match oplevert die u wenst. Een korte route van opdracht naar geschikte freelancer is niet alleen in uw belang en dat van de persoon die u inhuurt, maar uiteraard ook in ons eigen belang.
Daarom hebben we een aantal zaken op rij gezet die u niet mag vergeten als u de opdracht voor de schrijver gaat formuleren. Een goed omschreven briefing is cruciaal, aangezien het een selectie instrument is voor zowel u als voor de schrijvers en auteurs die gaan reageren. Hoe gerichter uw opdracht is omschreven, hoe gerichter de offerte van de schrijver zal zijn.


Hoofdkraan heeft een lijst vragen opgesteld die u één voor één naloopt en beantwoordt. De antwoorden kunt u vervolgens verwerken in de opdracht voor de schrijver. Zo weet u zeker dat u alle belangrijke informatie voor de freelancer in de taakomschrijving heeft opgenomen en niets vergeet.

  1. Wat is het doel van de publicatie(s) die de schrijver gaat verzorgen?
    Met welke doelstelling gaat de tekstschrijver voor u aan de slag? Is er sprake van volledige creatieve vrijheid of heeft de schrijver zich te houden aan een zeker kader? Gaat het om fictie of non-fictie? Het doel dat u nastreeft met de tekst(en) is voor de schrijver zeer interessant, aangezien het mede bepalend is voor de schrijver om al of niet te reageren op uw opdracht. Als de schrijver teksten gaat schrijven voor het internet, wilt u misschien iemand die SEO-teksten kan schrijven. En als u een kinderboek wilt (laten) schrijven, zoekt u iemand die kinderfictie kan en wil schrijven. Schrijven is een zeer divers vak en dus is een duidelijke opdrachtomschrijving vanzelfsprekend belangrijk.
     
  2. Waar wilt u dat de  schrijver uw opdracht gaat uitvoeren?
    Is het uw wens dat de tekstschrijver op uw kantoor komt werken of bij een van uw klanten? Of kan de opdracht op afstand  door de schrijver uitgevoerd worden. Of de locatie van belang is voor uw opdracht of niet, is voor de opdrachtnemer van belang om te weten. Heeft u graag een tekstschrijver met wie u besprekingen kunt voeren op regelmatige basis? Dan is het wellicht goed om in de opdracht aan te geven uit welke regio de schrijver zou moeten komen. Iemand met wie u geregeld om de tafel gaat zitten, zal u namelijk reiskosten in rekening brengen en dan is het handig als de schrijver niet aan de andere kant van het land gevestigd is. Over dit zaken als locatie en reiskosten kunt u beter in de opdracht al duidelijkheid verschaffen, aangezien het een van de punten is aan de hand waarvan schrijvers bepalen of ze een offerte uitbrengen of niet.
     
  3. Wat wilt u dat de schrijver aan speciale vaardigheden meebrengt?
    Schrijvers hebben naast een algemeen inzetbaar pakket vaardigheden, allemaal zo hun eigen specialisme en hun eigen terrein van expertise. De deskundigheid van schrijvers, auteurs en redacteuren is zeer divers en individueel verschillend. Wilt u iemand inhuren die iets speciaals moet kunnen, een bijzondere skill heeft of specifieke kennis in huis heeft, dan is de opdrachtomschrijving de aangewezen plek om dat alvast te melden.
    Gaat u de schrijver achtergronden bij het nieuws laten onderzoeken? Zoekt u een echter onderzoeksjournalist? Wilt een schrijver voor het bijhouden van uw blog op de website? Misschien zoekt u een zogenaamde ghostwriter die in uw naam uw autobiografie met u samen schrijft? Onze tip luidt: kijk voordat u de opdracht formuleert eens op onze site naar de profielen van auteurs, tekstschrijvers en redacteuren die zich aangemeld hebben. Zo krijgt u een goed beeld van de speciale skills en de ervaring die men heeft, bijvoorbeeld in de categorie tekstschrijver gezocht.
     
  4. Welke doelgroep en welke markt bedient u met uw opdracht?
    Is het van belang dat de schrijver weet hoe die doelgroep benaderd moet worden? Anders gezegd: is het een pre als de schrijver affiniteit heeft met uw publiek? Als de schrijver ervaring heeft met het publiek dat u voor ogen heeft, kan dat een behoorlijk voordeel zijn.
    Als u bijvoorbeeld een educatief boek wilt laten schrijven voor kinderen, dan is het praktisch als u een auteur vindt die al eerder voor deze doelgroep geschreven heeft. Uiteraard geldt dat voor iedere doelgroep en zeker als het gaat om een klein, specifiek marktaandeel. Een schrijver die technische artikelen gaat schrijven voor een autotuning blad en daar helemaal niets van af weet, zal waarschijnlijk de opdracht niet naar behoren uit kunnen voeren. Een autojournalist daarentegen kan daar zeer gedegen en vakbekwaam over kunnen publiceren.
    Schrijvers die in een opdracht zien staan dat er een bepaalde doelgroep wordt bediend met de opdracht, kunnen aan de hand van die doelgroep of het thema bepalen of ze zullen reageren of niet. Ook dit is dus weer een selectiecriterium waarmee u de kans dat u de juiste schrijver vindt, enorm vergroot.
     
  5. Moet de schrijver – naast het schrijven - andere kwaliteiten hebben?
    Dat een schrijver kan schrijven is een open deur. Iedere schrijver, journalist of redacteur kan zich schriftelijk uitstekend uitdrukken. Schrijven, herschrijven en redigeren is hun vak, daar mag u gerust op vertrouwen. Maar misschien is het handig voor uw specifieke opdracht als de schrijver die u inhuurt ook zijn of haar mannetje staat als het aankomt op PR & Marketing. Vaak zijn tekstschrijvers en copywriters ook thuis op het gebied van reclame uitingen en social media. Wilt u graag dat de schrijver die u inhuurt iets afweet van marktonderzoek en van het gebruik van de sociale media? Misschien zoekt u niet zo zeer een schrijver die uw verhaal in de markt kan zetten, maar juist een schrijver die alles weet van het schrijven voor internet. Of een schrijver die niet alleen de teksten voor uw website schrijft, maar ook uw website kan bouwen. Het kan zinvol zijn door de profielen van aangemelde freelancers te lopen die op onze site staan onder een ander vakgebied  dan dat waar u naar op zoek bent. Kijk ook eens bij webbouwers, redacteuren, copywriters, docenten en communicatiedeskundigen: redacteuren gezocht bijvoorbeeld, of vertaler gezocht.
     
  6. Gaat de schrijver  samenwerken met anderen?
    Als de schrijver die u in gaat huren deel uit gaat maken van een redactie, is het goed om dat in de opdracht aan te kondigen. Ook als de schrijver geacht wordt met fotografen, webbouwers en andere betrokkenen kunt u dat het beste zo gedetailleerd mogelijk uitleggen in de taakomschrijving. Misschien beschikt u over een vast redactieteam, waar de schrijver tijdelijk deel van gaat uitmaken.
    Maar ook als u een schrijver zoekt die uw opdracht helemaal alleen gaat uitvoeren, is het raadzaam dat te vermelden. Schrijvers en redacteuren die graag betrokken zijn bij een team, zullen vanzelfsprekend sneller geneigd zijn te reageren op een teamopdracht. Andere auteurs en tekstschrijvers zijn juist gewend om zelfstandig een opdracht uit te werken en geven daar ook de voorkeur aan Dat hangt af van een aantal factoren, bijvoorbeeld persoonlijke omstandigheden of persoonlijke eigenschappen van de schrijver.
    Hoe het ook zij, dit punt kan de selectie voor u vereenvoudigen. Schrijvers bepalen namelijk mede op basis hiervan of ze zullen offreren of niet.
     
  7. Is uw schrijfopdracht eenmalig?
    Betreft uw opdracht een eenmalige, korte opdracht? Of gaat het om een structurele samenwerking met de schrijver(s), waarbij er afspraken gemaakt gaan worden over de aanlevering van bijvoorbeeld wekelijkse artikelen?
    Dit is een belangrijk punt van afweging voor schrijver of journalist, aangezien het gaat om de vraag hoeveel tijdsinvestering er met de opdracht gemoeid is. Zit een schrijver of auteur wat ruimer in de tijd – bijvoorbeeld doordat een opdracht net is afgerond – dan kan deze een voorkeur hebben voor een structurele, vaste opdracht. Een tekstschrijver daarentegen, die al (meerdere) vaste projecten heeft lopen, zal misschien een korte redigeeropdracht er nog bij kunnen hebben. Maar deze schrijver heeft waarschijnlijk geen tijd om te reageren op een opdracht tot het schrijven van een boek. Kortom: de tijd die de opdracht zal gaan vergen, is voor de freelancer een belangrijk criterium bij het al of niet reageren op een opdracht.
    Tip: geef duidelijk aan op welke termijn de schrijfopdracht af moet zijn. Niet iedere schrijver is met onmiddellijke ingang beschikbaar!
     
  8. Welk budget heeft u in gedachten voor uw opdracht?
    Gangbaar voor structurele schrijfopdrachten is een afspraak op basis van uurtarief of betaling van een bepaald bedrag per artikel, per pagina of zelfs per woord als het redigeerwerk betreft.
    Misschien weet u niet precies hoe u de opdracht moet inschatten qua omvang en tijdsinvestering? Dan is het voor uzelf het prettigste als u vooraf weet wat u gaat betalen. Dat kan door aan de schrijver een projectprijs voor te stellen.
    Uw eigen voorstel omtrent betaling kunt u in de opdracht vermelden, zodat de schrijver daarvan op de hoogte is. Wilt u weten wat een schrijver, auteur of journalist kost per uur?
    Dat kunt u vergelijken door de profielen van aangemelde schrijvers met elkaar te vergelijken.
    Tip: een startende schrijver of redacteur is niet per se een schrijver zonder ervaring. Schrijvers die zich als freelancer of kleine zelfstandige vestigen, hebben vaak daarnaast een baan in loondienst als redactiemedewerker of journalist. Of ze hebben na jaren van werken voor een werkgever besloten freelancer te worden. De kennis en ervaring die een dergelijke schrijver heeft, kunnen verklaren waarom het uurtarief hoger is dan bij iemand die als “Pro” is aangemeld.

    Uw opdracht is klaar en op onze site gepubliceerd. Wat kunt u nu verwachten?
    In elk geval zullen wij de offertes van schrijvers en andere geïnteresseerden die voor u binnenkomen, na een screening, zo spoedig mogelijk aan u doorsturen.
    Hoeveel offertes u zult ontvangen, hangt onder meer af van de aard en omvang van uw opdracht. Een heel specifieke schrijfopdracht, voorzien van veel details en voorinformatie, levert minder offertes op dan een opdracht die algemeen en breed van opzet is.
    Als uw opdrachtomschrijving goed in elkaar zit, levert dat meestal zeer gerichte reacties op van schrijvers. De kans dat bij die aanbieders de schrijver van uw keuze zit, is groter dan bij een opdracht die algemeen en breed te interpreteren is.

    Een keuze maken uit de offertes die u ontvangt
    We weten dat het voor opdrachtgevers belangrijk is dat de offertes in orde zijn voor wat betreft prijs-kwaliteit verhouding. Dat neemt echter niet weg dat u zich niet volledig moet laten leiden door de prijs die een schrijver aanbiedt. Hoewel het begrijpelijk is om u daartoe te laten verleiden, willen we bij Hoofdkraan graag kwaliteit waarborgen. Vandaar dat we u willen ondersteunen bij het afwegen van diverse factoren bij het bepalen van uw uiteindelijke keuze voor een of meerdere schrijvers.
    Een hoger uurtarief is doorgaans gebaseerd op kennis ervaring en expertise. Schrijvers met een hoger uurtarief kunnen sneller, doortastender en efficiënter werken. Dat is voor u als opdrachtgever ook financieel van voordeel! Laat een uurtarief niet de doorslag geven bij het maken van een keuze uit de tekstschrijvers die een offerte hebben uitgebracht.

    Hieronder vindt u zaken op basis waarvan u een weloverwogen keuze maakt zijn:
  • Hoe is de toon van de offerte? Maakt de schrijver voldoende duidelijk wat zijn of haar reden is om op uw opdracht te reageren? Enthousiasme en de beroemde “klik” kunnen uit de offerte al blijken.
  • Heeft de schrijver de gevraagde kennis en de vereiste vaardigheden in huis? Is er sprake van affiniteit van de schrijver met doelgroep, onderwerp en of uw branche?
  • Is de schrijver plaatsgebonden of kan de freelancer op locatie werken als dat gevraagd wordt? Hoe gaat de tekstschrijver om met eventuele reiskosten?
  • Bij langdurige projecten of structurele samenwerking is het fiscaal van belang dat de schrijver beschikt over een VAR-verklaring.
  • Wat kan de schrijver aan referenties overleggen. Heeft de freelancer een portfolio? Hoe staat de schrijver tegenover een (gratis) proeftekst?
  • Op welke termijn kan de tekstschrijver aan de slag? Is hij of zij fulltime beschikbaar?
  • Berekent de schrijver telefonische besprekingen op basis van een bepaald vergoeding?
  • Voldoet de schrijver aan alle randvoorwaarden? Klopt het totaalbeeld dat u van de tekstschrijver heeft met uw voorstelling? Dan heeft u hoogstwaarschijnlijk de geschikte kandidaat gevonden!

Meer informatie over betalen en tarieven kunt u vinden in onze veelgestelde vragen.