Zonder zoekmachines is het internet onhandelbaar. Het is letterlijk onvoorstelbaar hoeveel er tegenwoordig op het internet staat, maar het internet is niet tastbaar zoals een bibliotheek. Het is niet mogelijk een gebouw binnen te gaan om vervolgens naar een thema te lopen om te zien wat er zoal in de schappen staat.

In 1993 waren er nog maar zo’n 600 websites, maar vier jaar later ging het al over een miljoen pagina’s. Het internet werd een waar doolhof en de zoekmachine is vandaag de dag een krachtige hulpmiddel die orde schept in de chaos. Om bezoekers op een website te krijgen is het daarom van belang dat de website goed te vinden is door middel van een zoekmachine.

Als freelancer kun je de opdracht krijgen een website te optimaliseren met als doel natuurlijk hoger in de zoekresultaten te verschijnen. Google – moeder der zoekmachines – heeft een uitgebreide gids uitgebracht waarin beschreven wordt hoe je de website van een klant beter doorzoekbaar maakt voor de Googlebot en hoe de website hoger in de zoekresultaten kan verschijnen. In dit artikel lichten we een aantal ‘quick wins’ toe.
 

Zorg dat de Googlebot de website kan vinden, doorzoeken en indexeren

  1. Geïndexeerd?

    Er kan wat tijd overheen gaan voordat de Googlebot zijn weg vindt naar een nieuwe website. In dit artikel gaan we er vanuit dat de website al geïndexeerd is omdat de klant specifiek gevraagd heeft om een hogere ranking in de zoekresultaten. Om te controleren of een site daadwerkelijk geïndexeerd is zoek je in Google op de volgende formule, site:(de url van de website).

  2. Volledig geïndexeerd?

    Een sitemap is een pagina op de website waar alle URLs van alle pagina’s van de website worden vermeld waardoor bezoekers gemakkelijk alle pagina’s kunnen bereiken. Google raadt aan om een sitemap te maken indien die nog niet aanwezig is. Verder kun je ook nog een XML sitemap maken speciaal voor de Googlebot waardoor de Googlebot op de hoogte is van alle pagina’s. Deze XML sitemap kun je aanbieden aan Google door in te loggen op Google Search Console (voorheen Google Webmaster Tools).

    Echter is een sitemap geen garantie dat de website ook echt volledig geïndexeerd wordt. De klant zal deze wens waarschijnlijk niet letterlijk uitspreken, maar het is denkbaar dat hij of zij dit wel graag wilt. Interne links - het verwijzen binnen de website naar andere pagina’s op de website – bieden die garantie wel.

  3. Voeg interne links toe

    Het is daarom belangrijk dat er binnen de website verwezen wordt naar pagina’s op de website. Als de Googlebot niet op een pagina kan komen via een interne link dan is het alsof de pagina niet bestaat. Controleer of er gelinkt wordt naar iedere pagina en indien nodig voeg interne links toe.

    De interne links moeten uit tekst bestaan anders kan de Googlebot ze niet volgen. Zorg ervoor dat de tekst tussen de tag duidelijk is en ook echt te maken heeft met de pagina waarnaar gelinkt wordt. Als er helemaal geen interne link is naar een bepaalde pagina en er ook nergens een relevant stuk tekst te vinden is waar de link op zijn plaats is, dan is het raadzaam om extra content te creëren.

Simpele optimalisatie technieken die kunnen leiden tot hogere ranking in de zoekresultaten

    • Unieke title tags

      Optimaliseer de

      tag. Zorg ervoor dat de title tag relevante zoektermen bevat, maar maak het ook leesbaar voor mensen. Hetgeen tussen de title tags staat is namelijk ook wat gebruikers te zien krijgen als de website tussen de zoekresultaten verschijnt.

      Idealiter heeft elke pagina op de website een aparte titel, zodat de zoekmachine en gebruiker duidelijk kunnen zien wat het onderwerp van elke afzonderlijke pagina is. Door de diepere pagina’s van een eigen identiteit te voorzien is de website veelzijdiger en neemt het aantal zoektermen waarmee de site gevonden kan worden toe.

    • Unieke description meta tags

      Gebruik de description meta tag (). Deze is bedoeld om de zoekmachine te voorzien van een samenvatting van de pagina. Geef elke pagina een unieke invulling van de description meta tag mee en zorg voor een accurate samenvatting met relevante zoektermen. Houd er ook rekening mee dat Google de informatie kan weergeven als korte omschrijving van de pagina in de zoekresultaten.

    • ​URL opbouw

      Google kijkt ook naar hoe URLs opgebouwd zijn. Hier is het credo opnieuw hou het simpel en als het kan gebruik zoektermen. Dit is een vervelend aanpassingspuntje als er al interne links op de website aanwezig zijn, want die moeten allemaal vervangen worden anders zit je met links die uitkomen op een zogenaamde 404 foutmeldingpagina.

    • ​Is het alt element ingevuld?

      Google ziet graag web content met afbeeldingen, maar ga na of het alt element telkens is ingevuld (optimaliseren webpagina). De Googlebot leest enkel tekst en alleen tekst wordt meegenomen in de beoordeling van een website. De alt tag wordt gelezen om er achter te komen waar de afbeelding over gaat. Geef een duidelijke omschrijving van de afbeelding en gebruik zoektermen indien mogelijk.

    • ​Zijn tags verstandig gebruikt?

      Tekst tussen tags weegt zwaarder dan tekst tussen

      tags volgens de meeste SEO specialisten, dus controleer of de tekst tussen tags relevante zoektermen bevat. De tekst moet wel aangenaam blijven, dus overdrijf ook niet in je aanpassingen. Jouw klant wil een hogere ranking, maar het doel is eigenlijk dat zoveel mogelijk mensen zijn of haar website bereiken. Daarom moet je altijd in het achterhoofd houden dat mensen niet gecharmeerd zijn van computertaal en de website moet in eerste instantie afgestemd zijn op mensen