Heb je voor jouw bedrijf wel eens nagedacht over Facebook advertenties? We klagen vaak dat Facebook te veel over ons weet maar voor adverteren kan het juist heel nuttig zijn! Je kunt elke doelgroep bereiken die je wilt. Hoe doe je dat precies? Vorige week verscheen ons onderstaande blog over dit onderwerp op Zakenmeisje.nl.

Je eerste gedachte is waarschijnlijk: maar dat is heel duur, daar heb ik geen budget voor. Het valt mee! Je kunt adverteren voor zoveel als jij wilt. Afhankelijk van het soort advertentie dat je kiest kun je al vanaf 1 of 5 euro per dag adverteren.

Tip vooraf: klik niet op bericht boosten of evenement boosten. Je opties zijn dan een stuk kleiner dan als je door klikt naar de Advertentiemanager en daar de advertentie aanmaakt.

Soorten advertenties

Facebook heeft het soort advertentie gekoppeld aan een doel. Dus het is heel makkelijk om een soort te kiezen, bedenk: wat is het doel van de advertentie? Meer page likes, meer bezoekers op je website of meer mensen die zich aanmelden voor je evenement. De soort advertentie volgt daar logischerwijs uit.

Wie is jouw doelgroep?

Het belangrijkste in een Facebook advertentie is de doelgroep, helemaal voor zzp'ers. Je wilt waarschijnlijk lokale mensen bereiken of een hele specifieke doelgroep. Via Facebook kun je (bijna) iedereen bereiken die je wilt: vrouwen tussen 30 en 45 jaar in jouw buurt die de Linda lezen en kinderen hebben, mensen die in Amsterdam wonen en bij een reclamebureau werken, jongeren die binnenkort op vakantie gaan naar Spanje en ga zo maar door.

Je kunt je doelgroep kiezen op verschillende manieren:

  • Locatie (woonachtig, onlangs geweest of reizend naar deze locatie) Hier kun je een land, plaats, straat of postcode invoeren en de straal eromheen. Wil jij vooral in jouw eigen buurt werken? Vul dan jouw adres in met een straal van 1 of 2 km.

  • Leeftijd

  • Geslacht

  • Taal (die ingesteld is op Facebook)

  • Interesses. Hier kun je meer mee dan je denkt. In dit veld kun je niet alleen interesses aangeven (wat herleid wordt van berichten of pagina's die men leuk vindt of op reageert), maar ook hun demografische kenmerken zoals 'ouders met kleuters (3-5 jaar)', relatiestatus, 'waarschijnlijk betrokken bij politiek (liberaal)', etc. Daarnaast kun je selecteren op opleidingsniveau, functie, werkgever en op gedrag. Qua gedrag kun je denken aan welke telefoon iemand gebruikt, wanneer ze een app voor het laatst gebruikt hebben, welk land ze op vakantie waren, etc. Bijna oneindige mogelijkheden dus. Denk eens na wat voor jouw doelgroep van belang is en probeer dat eruit te halen.

  • Connecties. Hier kun je mensen selecteren of juist uitsluiten op basis van of ze je pagina al leuk vinden, je app gebruiken of naar een van je evenementen zijn geweest.

  • Bovendien is het mogelijk doelgroepen automatisch aan te maken, zoals 'mensen die je website in de laatste 30 dagen bezocht hebben' of 'lookalikes, mensen die lijken op de mensen die jouw pagina al liken'.

Maak je doelgroep zo smal mogelijk, probeer een doelgroep te maken die niet meer dan 10.000 mensen bevat. Sla deze doelgroep op zodat je `m vaker kan gebruiken.

Plaatsing, budget & planning

Als je dat allemaal hebt ingesteld, kun je je richten op de plaatsing: wil je het alleen in de tijdlijn getoond of ook in de rechterkolom, alleen op mobiel (bijvoorbeeld als je een app promoot) en wil je de advertentie ook meteen tonen op Instagram?

Bij budget kun je kiezen voor een looptijdbudget of per dag. Bij planning stel je in wanneer de advertentie loopt. Kies je voor een looptijdbudget, dan kun je bij planning ook aangeven welke tijden op de dag je graag de advertentie wil laten zien. Als je kiest voor een dagbudget, wordt de advertentie gewoon de hele dag door getoond.

Tip: test je advertentie eerst voor een klein bedrag per dag voordat je `m voor een hoger bedrag gaat adverteren.

Daarnaast kun je nog een keer kiezen wat je belangrijk vindt en waarop de advertentie geoptimaliseerd moet worden, zoals klikken op links of betrokkenheid (likes, delen en reageren) met bericht. Ook kies jij zelf hoe het bodbedrag besloten wordt, automatisch of handmatig, en wanneer je gefactureerd wordt: bij weergaven of betrokkenheid met bericht. Dit laatste is van invloed op je minimaal budget. Kies je voor weergaven, dan kun je voor 1 euro al adverteren, kies je voor betrokkenheid, dan is het minimaal 5 euro per dag. Facebook heeft de keuze die ze aanbevelen al ingevuld. In het begin is het goed om deze opties zo te houden en bij meer ervaring kun je dit aanpassen of handmatig een bedrag kiezen wat jij bijvoorbeeld een 'like' of betrokkenheid waard vindt.

Tekst & beeld

Dan rest je alleen nog de advertentie zelf, welk beeld gebruik je en welke tekst komt er bij te staan? Enkele tips:

  • Waarom moeten mensen klikken op jouw advertentie? Laat duidelijk zien welk probleem jij voor ze op gaat lossen.

  • Plaats aan het eind een duidelijke 'call to action', zoals 'klik voor meer informatie', 'meld je aan' of 'download dit'.

  • Mocht je tekst lang zijn, komt er een 'lees meer' na ongeveer 150 tekens. Plaats de belangrijkste info voor deze 'lees meer'.

  • Wees niet te 'verkoperig', maar laat je bericht echt wat toevoegen voor je doelgroep. Maak het informatief of grappig, zodat je opvalt mensen het bericht ook willen delen.

  • Aantrekkelijk beeld is heel belangrijk! Jouw advertentie komt tussen de vele honderden berichten te staan die mensen lezen. Dus zorg dat het opvalt en aanspreekt voor de doelgroep.

  • Je kunt bij sommige advertenties (zoals page like) ook meerdere afbeeldingen kiezen. Facebook test deze dan bij je doelgroep en gaat door met diegene die de beste resultaten liet zien.

  • Foto's van mensen die je product/dienst gebruiken werkt beter dan een foto van alleen je product/dienst, helemaal als ze je ook nog aankijken.

  • Plaats de afbeeldingen in de aanbevolen formaten, zo weet je zeker dat je advertentie er op elk medium mooi uit ziet. Facebook geeft zelf aan welk formaat aanbevolen is.

  • LET OP: zorg dat er niet meer dan 20% tekst op je afbeelding staat. Dan wordt de advertentie minder tot niet getoond.

  • Video werkt goed op Facebook. Heb je budget daarvoor of een video klaar liggen? Test het eens!

  • Facebook biedt meerdere functies aan, zoals een slideshow of caroussel (waarbij je meerdere foto's selecteert en moet scrollen). Hou het echter simpel en plaats gewoon een foto met tekst, dat werkt het beste.

  • Link je naar je website? Zorg dan dat je website er volledig klaar voor is. Staat er duidelijk op wat jij te bieden hebt en hoe mensen contact met je op kunnen nemen?

Hij staat online!

Hou de advertentie in de gaten en pas `m aan als het niet zo goed loopt als je denkt. Verander de afbeelding, de doelgroep, budget, etc. Loopt de advertentie niet goed? Kijk naar de CTR (Click Through Rate). Als dat onder de 3% is, is je advertentie niet aantrekkelijk genoeg om door te klikken. Alles boven 3 of 4 is in orde. Kijk ook naar de relevantie score. Hoe lager, hoe minder Facebook het relevant vindt en dus hoe minder ze het tonen. Hoe hoger, hoe beter en hoe lager je kosten ook worden.

Nog meer vragen? Lees de gids 'Adverteren op Facebook' op Likeonomics.nl.