Voor je een bedrijf als vaste klant 'hebt' spreek je in eerste instantie van 'prospects', of te wel toekomstige klant. Op termijn heb je een aantal verschillende vaste klanten en moet je altijd een paar 'prospects' op het oog hebben, anders is je bedrijf niet levensvatbaar. Als je omzet afhangt van slechts een of twee klanten, loop je altijd het risico dat er een bedrijf bij je weggaat en dat je dan financieel in de problemen komt. Of het werk bij die ene klant is ten einde en je hebt nog geen vervolgopdracht.

Er bestaat geen formule voor om makkelijk te berekenen hoeveel klanten en prospects je moet hebben om een goedlopend bedrijf te hebben. Te weinig klanten maakt je kwetsbaar in je contacten met je opdrachtgever. Te veel opdrachten kunnen je op den duur teveel worden en je veel stress opleveren. Het is niet anders, je zult de juiste balans door schade en schande moeten zien te vinden. De ervaring wijst uit dat freelancers de neiging hebben tussen het ene uiterste en het andere te balanceren. Ofwel men voelt zich comfortabel met de lopende opdrachten, maar besteedt geen tijd aan het zoeken naar nieuwe klanten, of men neemt iedere opdracht aan die ze maar kunnen krijgen en lopen op den duur vast of worden overspannen.

Bezig zijn met je huidige opdracht is belangrijk, maar weten wat je gaat doen als je daar mee klaar bent is nog belangrijker. Dus terwijl je bezig bent met een project moet je ervoor zorgen dat je het volgende project al zo goed als „op de plank‟ hebt liggen, ook al heb je het nog zo druk. Zelfs al heb je op het moment meer dan werk genoeg, het is verstandig om de vinger aan de pols te houden door ontwikkelingen in de markt in de gaten te houden en te zien waar jij in kunt springen als die voor jou speciale gelegenheid zich voordoet.

TIP: rust dus nooit op je lauweren en denk strategisch aan de volgende stap.

Bij je zoektocht naar nieuwe klanten moet je altijd voor ogen houden dat niet iedere klant ook geschikt voor je is. Iedere toekomstige klant moet door jou beoordeeld worden of hij wel past bij jouw doelgroep. Uiteraard is het goed voor je reputatie als je veel klanten hebt, bovendien kun je dan ook kritischer zijn, maar ga ervan uit dat hoeveel opdrachten er ook op je pad komen, ze niet allemaal bij jou en je bedrijf passen en zul je een bepaalde opdracht klant ook wel eens moeten laten schieten.