Zoals dat geldt voor iedere relatie, is het belangrijk dat je onderkent dat je aan een relatie met een klant moet werken. Net zoals bij persoonlijke relaties, bestaat een zakelijke relatie uit het hebben van behoefte aan iets tastbaars, zijn er pieken en dalen en is er een begin en een einde.
 

Wat verwacht de klant?

Jouw voordelen om een 'gelukkige' relatie met je klant te hebben zullen voor de hand liggen: herhaalde opdrachten in het verschiet, tevredenheid over je werk en goede referenties.

Om zo'n geslaagde relatie met je klant te blijven houden, zul je aan de verwachtingen van die relatie moeten voldoen. Zijn belangrijkste behoefte is dat zijn opdracht binnen het budget blijft en op tijd wordt afgerond. Daarnaast kan hij ook nog behoefte aan andere zaken hebben. Bijvoorbeeld kan de ene klant het vervelend vinden als hij je niet meteen kan bereiken. Een andere klant wil het gevoel hebben dat er aandacht aan hem besteed wordt of wil hij korting of moet je hem extra diensten aanbieden.

Verschillende klanten zullen ook steeds andere behoeftes hebben waarmee je ze tevreden moet zien te houden en jij moet er voor zorgen dat je erachter komt welke dat zijn. De ene klant vindt het niet zo belangrijk als je niet meteen terugbelt, maar hij raakt er wel overstuur van als je hem geen korting geeft bij een vervolgopdracht. Aan de andere kant zijn er klanten die er op staan om permanent op de hoogte te worden gehouden, maar die je na afloop een 'premie' willen betalen. Naarmate je meer ervaring met klanten opdoet zul je merken dat je over het algemeen al vrij snel in de gaten krijgt welke wensen ze hebben.

Overweeg ook een ander aspect van een zakelijke relatie: vriendschap. Vrienden zorgen voor aangenaam gezelschap en plezierige gesprekken, ze bieden een luisterend oor en hebben zo nu en dan iets voor je over. Je kunt echter niet verwachten dat je dat zomaar vanzelf in je schoot geworpen krijgt, je moet er zelf ook wat voor doen!

Zo werkt een vriendschappelijke zakenrelatie ook: als je je kunt identificeren met je opdrachtgever en weet waarmee je ze 'gelukkig' kunt maken, zul je een goede relatie met ze opbouwen en er door de succesvolle samenwerking de vruchten van kunnen plukken.

Tenslotte moet je altijd voor ogen houden dat ook jouw behoeftes een plaats krijgen bij het op- en uitbouwen van een succesvolle en plezierige relatie. Je kunt dan denken aan zaken als het krijgen van feedback, tijdige betaling en begrip voor de tijd die het kost om een project af te ronden. Bij sommige klanten zal het uitwisselen van 'vraag en aanbod' vanzelf wederkerig zijn, bij anderen moet je explicieter zijn over wat je van hen verlangt. Het zal wat ongemakkelijk aanvoelen als je vertelt dat ze op tijd moeten betalen, of dat je wél feedback nodig hebt om je werk goed te doen. Maar op termijn zul je inzien dat ook jouw wensen gerespecteerd moeten worden om zo optimaal mogelijk te kunnen werken.