Bij de meeste ondernemers bestaat een deel van de omzet uit nieuwe klanten. Nieuwe klanten komen van rechts en links, dus zij hebben altijd voorrang! Natuurlijk is het belangrijk dat je aandacht voor je bestaande klanten houdt, maar er bestaat geen bedrijf dat het alleen met bestaande klanten redt. Een bestaande klant kan een andere leverancier kiezen of het bedrijf kan gaan fuseren of zelfs failliet gaan.

Redenen genoeg om telefonische acquisitie als één van de verkooptools te gebruiken om nieuwe klanten te werven. Telefonische acquisitie gaat over het bouwen van relaties en als je het dagelijkse doet, blijft je sales funnel gezond en goed gevuld.

Ikzelf zie deze manier van klanten werven als een structureel en continue proces en tevens als één van de goedkoopste en snelste manieren om erachter te komen of de potentiële klant daadwerkelijk een klant zal worden.

Kortom, telefonische acquisitie betekent oprecht interesse hebben in je nieuwe klant. Dus niet rücksichtslos lijsten met telefoonnummers bellen, maar doelgericht en gefocust een telefoongesprek met een potentiële klant voeren, zodat je ook echt kans maakt op een persoonlijk gesprek met hen. Dit vergt een persoonlijke en professionele aanpak.

Een zorgvuldige voorbereiding is een absolute must en één van de succesfactoren. Een goed begin is per slot van rekening het halve werk.


Als eerste voorbereiding op je telefoongesprek, stel jezelf de volgende vragen:

- Wie wil ik als klant hebben?
- Waarom wil ik dat de potentiële klant met mij zaken gaat doen en wat kan ik hem/haar bieden?
- Heb ik voldoende achtergrondinformatie van mijn potentiële klant en wat speelt er in zijn/haar branche?
- Hoe kom ik aan een goede lijst? Ga ik deze zelf maken of kopen?
- Ga ik ze eerst mailen of meteen bellen?
- Weet ik wie de juiste contactpersoon/beslisser van dit bedrijf is?
- Wanneer ga ik ze bellen?
- Hoeveel afspraken wil ik maken en wanneer wil ik ze?


Wat heb je verder nodig om de cold call goed uit te voeren?

- Discipline en wilskracht
- Plan tijdsblokken van ongeveer twee uur per dag in je agenda en dan ook daadwerkelijk bellen
- Weet wie je gaat bellen en bereid je op het gesprek voor
- Ken de USP (Unique Selling Point) van jouw product of dienst zeer goed
- Probeer vóór het telefoongesprek de UBR (Unique Buying Reason) van je gesprekspartner uit te vinden
- Wees professioneel, luister en ga een dialoog (gesprek) met je potentiële klant aan
- Stel de juiste vragen. Het beste is om het telefoongesprek te beginnen met open vragen en eventueel te sluiten met gesloten vragen
- Gebruik een belscript als hulp middel, niet om klakkeloos voor te lezen
- Loop en lach als je belt. Je bent  veel alerter en komt zelfverzekerd over. De potentiële klant hoort je lach door de telefoon, waardoor hij/zij zich ook vrolijker gaat voelen
- Verwacht nooit dat de potentiële klant je terugbelt en zorg ervoor dat jij dit ook nooit vraagt


Met deze aanpak wordt telefonisch acquisitie op de juiste manier uitgevoerd, waardoor je kwalitatieve afspraken met jouw potentiële klant scoort! Daarnaast is deze verkoopmethode nog steeds de snelste en meest succesvolle manier om nieuwe klanten te werven en je sales funnel en je omzet gezond te houden!

Succes.