Sorry, u werkt met Internet Explorer 7 of ouder. Hoofdkraan.nl ondersteunt dit niet. Download gratis de nieuwste versie van Internet Explorer.

Logo Laten Ontwerpen? Vind hier de perfecte logo ontwerper!

Wilt u een logo laten ontwerpen?
Binnen 24 uur meerdere offertes, geheel gratis en vrijblijvend
  • Direct toegang tot 15.405 logo ontwerpers
  • Binnen 24 uur meerdere offertes
  • Geheel gratis en vrijblijvend
Overzichtelijk, professioneel, groot bestand freelancers, goede feedback via mail, bemiddeling gratis. Jessica, Bussum
Snel te regelen, je bereikt de doelgroep waaruit je iemand zoekt, goede website, ik heb snel de juiste persoon gevonden. DeskFIT, Rotterdam
De volgende bedrijven werken met Hoofdkraan.nl
Hoofdkraan.nl in het nieuws
Maak kennis met enkele van onze zzp'ers
Ruben
Ruben
Zwolle
Uurtarief: €70
StudioOpgetakeld | Grafisch vormgever | Illustrator | Zwolle
Wij helpen jou een visuele vertaalslag te maken; van concept naar vorm. Onze ontwerpen zijn zakelijk en toch kleurrijk en speels. Wij verzorgen jouw huisstijl, logo's, illustraties en drukwerk, maken creatieve concepten en vertalen abstracte ideeën. Heerlijk ontwerp voor een betaalbare prijs. Laat je bedrijf, product of dienst opnieuw stralen. Laten we jou optakelen! Academische opleiding met meer dan 10 jaar…

Logo laten ontwerpen

Een goed logo, passend bij uw onderneming, product en persoonlijkheid is het visitekaartje van uw bedrijf. Als u voor het eerst een logo wilt laten ontwerpen of u wilt uw oude logo vervangen, wilt u dat liefst laten doen door iemand die ter zake kundig is. Als u een grafisch ontwerper zoekt die uw logo kan ontwerpen, bent u bij Hoofdkraan aan het goede adres. Een logo laten ontwerpen is een zaak die vraagt om een vakman of vakvrouw, met verstand van grafische vormgeving en ook van huisstijlen. De freelancer die uw opdracht aanneemt moet bovendien in staat zijn om in te schatten wat u wilt uitstralen en wat de boodschap van uw logo moet zijn. We willen u bij Hoofdkraan daarom zo goed mogelijk begeleiden als het gaat om het omschrijven van de opdracht voor de vormgever die u zoekt voor het ontwerpen van uw logo. Een zo mogelijk geformuleerde taakomschrijving zorgt namelijk voor offertes van eventueel geschikte ontwerpers waar u mee uit de voeten kunt. Een snelle  en accurate match tussen u als opdrachtgever en de grafisch designer van uw keuze is ons doel, vandaar dat we u daarbij willen ondersteunen.

Een van de manieren om ervoor te zorgen dat uw opdracht de juiste personen uitnodigt om te offreren, is door het beantwoorden van de volgende vragen terwijl u de taakomschrijving maakt.

Met deze vragen helpen we u op weg om de opdracht of briefing voor degene die uw logo gaat ontwikkelen, zo nauwkeurig en volledig mogelijk te formuleren:

  1. Welke doelstelling heeft u met uw opdracht?
    Een grafisch ontwerper die uw logo gaat ontwerpen, weet uiteraard het liefst meteen wat uw doelstelling is. Moet er voor uw (nieuwe) bedrijf een logo plus huisstijl ontworpen worden? Heeft de graficus daarbij, creatief gezien, de vrije hand of zijn er grenzen waarbinnen hij of zij moet blijven?
    Als er een bestaand logo is dat gemoderniseerd maar niet drastisch veranderd moet worden is dat een heel ander uitgangspunt dan wanneer er nog helemaal niets is en de ontwerper het hele concept moet opzetten en uitwerken.
     
  2. Wilt u een grafisch ontwerper bij u in huis?
    Of kan de opdracht helemaal op afstand worden uitgevoerd? De locatie waar de grafisch ontwerper uw opdracht gaat uitvoeren is meestal zijn of haar eigen studio, waar alle faciliteiten aanwezig zijn. Maar misschien wilt u wel één of meerdere persoonlijke ontmoetingen inplannen met de ontwerper. In een persoonlijk gesprek is het makkelijker om uw ideeën duidelijk te maken en ook de voortgang van de opdracht kan tijdens zo’n gesprek beter tussentijds geëvalueerd worden. Als u graag een ontwerper inhuurt die niet al te ver bij u vandaan gevestigd is, kunt u dat het beste al in de opdracht vermelden. De regiovoorkeur aangeven is eigenlijk al een eerste selectiecriterium. Ontwerpers berekenen namelijk net als alle freelancers reiskosten en die komen – tenzij anders afgesproken – gewoonlijk voor rekening van de opdrachtgever.
     
  3. Wat verwacht u aan vaardigheden en kennis van de freelancer die u uw logo laat ontwerpen?
    Vaardigheden, kennis en ervaring variëren per grafisch ontwerper, maar een algemeen inzetbaar pakket mag u van iedereen verwachten. Het is echter goed mogelijk dat  u uw logo wilt laten ontwerpen door iemand met speciale skills. Mocht dat zo zijn, dan kunt u dat uiteraard al in uw opdracht aangeven, zodat freelancers die deze special skills niet hebben, ook niet zullen reflecteren op de opdracht. Wilt u alleen een ontwerper die met photoshop kan werken of met ontwerpprogramma’s als bijvoorbeeld InDesign? Zoekt u in het bijzonder iemand die alles weet van “wireframing”? Het zijn maar een paar voorbeelden van eisen die u wellicht stelt aan degene die uw logo gaat ontwerpen. Als u eerst wilt bekijken met welke vaardigheden en kennis de freelancers zich bij Hoofdkraan hebben aangemeld, is dat natuurlijk mogelijk. Voordat u uw opdracht definitief plaatst, kunt u alvast binnen onze Hoofdkraan site de profielen van grafische designers bekijken om te zien met welk specialisme de freelancers zich profileren, bijvoorbeeld in de categorie grafisch ontwerper gezocht.
     
  4. Op welke markt of doelgroep richt u zich met uw bedrijf of product?
    Een goed logo heeft een uitstraling naar de doelgroep die u bedient. Een ontwerper die weet wat er leeft in die doelgroep kan dus een voorsprong hebben bij het ontwerp van uw logo. Affiniteit met het publiek dat u wilt bereiken is duidelijk een pre. Richt u zich met uw activiteiten bijvoorbeeld expliciet op jongeren of juist op ouderen? Of bevindt u zich helemaal in een niche in de markt? Dan is het prettig als degenen die uw logo ontwerpt daar iets mee heeft. Als de ontwerper een logo moet ontwerpen voor een restaurant in het hogere segment en de ontwerper totaal geen idee heeft wat er zich in die markt afspeelt, is dat niet erg handig. Wilt u echter een logo voor een praktijk in natuurgeneeskunde en de grafisch ontwerper heeft daar al vaker logo’s voor ontworpen, dan heeft dat zo zijn voordelen. Kortom: wilt u liefst iemand inhuren met affiniteit met uw publiek of uw marktsegment, dan is dat vermeldenswaardig in de opdracht. U legt hiermee een goed selectiecriterium aan en vergroot zo de kans op offertes van designers die precies voldoen aan uw profielschets.
     
  5. Welke andere kwaliteiten zoekt u in de ontwerper van uw logo?
    De freelancer die uw logo gaat ontwerpen, heeft uiteraard de nodige grafische vakkennis. Daarnaast zal zo’n designer ook thuis zijn in 3D functionaliteiten en op de hoogte zijn van alle gangbare ontwerpprogramma’s. Het creëren  vormen en logo’s, het spelen met beeld en woord, daarin zijn grafisch ontwerpers goed. Maar misschien is het handig voor u als de grafisch ontwerper niet alleen het logo, maar ook reclame uitingen op internet, bijvoorbeeld de social media kan verzorgen. Iemand die op de hoogte is van online marketingstrategieën  en weet welke nieuwe ontwikkelingen er zijn op het gebied van PR en Communicatie is breder inzetbaar dan iemand die uitsluitend logo’s ontwerpt. Een grafisch ontwerper is in deze tijd vaak ook actief als webbouwer of app ontwikkelaar. Kijk daarom ook eens in de rubrieken met freelancers die zich niet alleen als grafisch ontwerper, maar ook bijvoorbeeld als bouwer van websites of als applicatie ontwerper hebben aangemeld: app ontwikkelaars bijvoorbeeld, of websitebouwers.
     
  6. Is uw opdracht bedoeld voor één ontwerper?
    Of gaat het om een teamopdracht, waarbij de ontwerper van het logo gaat samenwerken met anderen in de ontwikkeling van de huisstijl en communicatie naar buiten?
    Met uw eigen afdeling PR & Communicatie kunt de afspraak hebben gemaakt dat de ontwerper die u inhuurt het logo in samenspraak met uw eigen mensen gaat ontwikkelen. Als dat het geval is, is het goed dit al in de opdracht duidelijk te verwoorden. Freelancers die gewend zijn om expliciet alleen te werk te gaan, zullen waarschijnlijk niet voor een teamopdracht kiezen. Aan de andere kant zijn er ook grafisch ontwerpers die juist een voorkeur hebben voor het werken in een team. Een teamplayer zal sneller reageren op een opdracht die bedoeld is als teamopdracht, dus hiermee heeft u een volgend selectiecriterium in handen waarmee u de zoektocht naar de meest geschikte ontwerper van uw logo vereenvoudigt. Het is mede bepalend voor freelancers die uw opdracht lezen, bij de afweging die ze maken om al of niet te reageren.
     
  7. Betreft uw opdracht een  éénmalige ontwerp opdracht?
    Of is het logo ontwerp de eerste opdracht in een reeks? Heeft u voor de grafisch ontwerper nog vervolgopdrachten in petto of zelfs een project voor langere tijd? Deze vraag lijkt enigszins op wat er bij vraag 6 staat, omdat het een punt van afweging kan zijn dat de freelancer maakt. Grafisch ontwerpers die weinig beschikbare tijd hebben of liever niet structureel verbonden zijn aan één opdrachtgever, zullen waarschijnlijk liever een eenmalige opdracht aannemen. Een grafisch ontwerper daarentegen die voor langere tijd en voor veel uren per week beschikbaar is, zal graag een opdracht aannemen die een langere periode bestrijkt.
     
  8. Hoe groot is uw budget voor de grafisch ontwerper?
    Wat mag het laten ontwerpen van uw logo kosten? Waarschijnlijk heeft u een bepaalde deel van uw budget vrijgemaakt dat specifiek bedoeld is voor de ontwikkeling van uw logo en eventuele huisstijl. U kunt zelf bepalen of u in de opdracht melding maakt van een richtprijs in uurtarief of van een totaalprijs die geldt voor het hele project.
    Wilt u weten wat de gangbare uurtarieven van grafisch designers zijn, dan kunt u dat vergelijken door te kijken in de profielen van de freelancers die zich bij Hoofdkraan hebben aangemeld: grafisch designers, of bijvoorbeeld designers.
    Let daarbij op: een startende freelancer bij Hoofdkraan is niet per se een onervaren ontwerper. Als een professional bij een bedrijf in loondienst heeft gewerkt als designer, heeft hij of zij grote ervaring in de ontwikkeling van logo’s en huisstijlen. Als zo iemand vervolgens als freelancer of kleine zelfstandige ondernemer is gaan werken, neemt hij zijn ervaring en kennis uiteraard mee. Dat kan verklaren waarom een grafisch designer die als “starter” te boek staat, een hoger tarief hanteert dan iemand die als Pro is geregistreerd.
     

Wat kunt u verwachten als uw opdracht eenmaal bij Hoofdkraan online staat?
Dan verwacht u misschien een volle mailbox met offertes van grafisch ontwerpers die allemaal uw logo willen ontwerpen. Bij Hoofdkraan hebben we de ervaring  dat het aantal offertes dat u ontvangt, niet noodzakelijkerwijs enorm groot hoeft te zijn. Hoe beter uw opdracht is omschreven, hoe specifieker de taakomschrijving, hoe beter de selectie. Een kleiner aantal offertes van freelancers die gericht reageren, levert u hoogstwaarschijnlijk wel de grafisch ontwerper op die u zoekt.

Een afgewogen keuze maken uit de ontwerpers die zich aanbieden
We weten als geen ander dat het voor u als ondernemer belangrijk is om een match te maken met een ontwerper bij wie prijs en kwaliteit goed in verhouding zijn. Waak er echter voor dat u niet uitsluitend let op het uurtarief. Hoewel dat heel verleidelijk kan zijn, moet een uurtarief niet doorslaggevend zijn bij het maken van een keuze. Grafici en andere logo ontwerpers die duurder zijn, baseren hun hogere uurtarief gewoonlijk op de ervaring die ze hebben en op hun vakkennis. Dat kan voor u als opdrachtgever betekenen dat zo’n ontwerper uiteindelijk goedkoper uitpakt, omdat het werk sneller en efficiënter verloopt.

Pas ervoor op dat u niet alleen kijkt naar het tarief, maar uw keuze baseert op een aantal zaken:

  • Hoe is de toon van de offerte? Kan de ontwerper u overtuigen van zijn of haar motivatie om te reageren op uw opdracht? Door de manier van formuleren kan er al sprake zijn van een “klik” met de logo ontwerper.
  • Zijn de vaardigheden en de ervaring van de grafisch ontwerper in overeenstemming met uw opdracht? Kan degene die de offerte uitbrengt om een logo te ontwerpen aangeven affiniteit te hebben met uw doelgroep?
  • Is de grafisch ontwerper bereid om op locatie te werken als dat gevraagd wordt? Hoe gaat de freelancer om met de eventuele reiskosten als er sprake van is werken op locatie of als u persoonlijk overleg wilt?
  • Is de opdracht eenmalig dan is een VAR-verklaring niet nodig. Maar als het gaat om vervolgopdrachten, structurele samenwerking of een langdurig project, dan kan de belastingdienst vragen om een VAR-verklaring van de grafisch ontwerper.
  • Heeft de grafisch ontwerper referenties, voorbeelden of een portfolio?
  • Is de logo ontwerper onmiddellijk beschikbaar? En voor hoeveel uur per week?
  • Hoe staat de grafisch designer ten opzichte van telefonisch overleg als het gaat om uurtarief of een zogenaamde consult vergoeding?
  • Is het totale pakket dat de ontwerper te bieden heeft voor het overgrote deel in overeenstemming met dat wat u zoekt?

Meer informatie over betalen en tarieven kunt u vinden in onze veelgestelde vragen.